Nekromanti Generiska flexibla regelsystem?

Chryckan

Swordsman
Jag vet inte hur många här känner till Simon Greens Nightside böcker eller China Miévilles Un Lun Dun?

Men gemensamt för de världarna är att i stort sett vad du än kan föreställa dig existerar i dem. Realism och naturlagar spelar oftast liten roll utan det är bara fantasin som sätter gränser.
En super stark dykardräkt som bebos av ett stim fiskar, ett vapen skapat av Gud som uttalar ett tings namna baklänges när det avfyras och får tinget att aldrig ha existerat, eller The Punk God of the Straight Razor är bara några av ingredienserna i de böckerna.

Jag har alltid velat spela ett rollspel som utspelar sig i någon av de världarna eller i en liknande värld men som ni kan se så kommer normala regelsystem snabbt få problem med att gestalta så oerhört öppna och fantasirika världar.

Så jag undrar om någon här känner till några regelsystem som är tillräckligt flexibla för att kunna gestalta en sådan värld.

Den enda jag själv kan komma på är Hero System. Frågan är om det finns några fler?

Jag vill kunna göra en karaktär som är en intelligent scentrollkarls höga hatt och vita handskar som an utföra riktig magi och ta fram i stort sett vad som helst ur sig själv (hatten alltså).

Craygh

Swordsman
Neo terra borde funka för det, som det ser ut just nu i alla fall. Tror jag. Hör med Nabu om han kan skicka det till dig.

Storuggla

Champion
Hero Quest 2. Spelet där ett imponerande skägg är lika mycket värt ur ett spelmekaniskt perspektiv som svärdskonst.

Storuggla, och man får hitta på skit

Storuggla

Champion
Re: Hero Quest 2

"Låter underbart flummigt, Vart kan jag läsa mer om det?"

Tja... det finns lite info här tillsammans med några pdfer. Jag minns att jag sett några trådar om det på rpg.net, men jag kan inte hitta dem nu. Jag kan svara på enklare frågor om det dessutom. Här hittar du en enkel recension dessutom.

Storuggla, det är förvånansvärt lätt

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Craygh said:
Låter underbart flummigt, Vart kan jag läsa mer om det?
Du kan alltid titta förbi stadsbiblioteket och läsa/låna första versionen också.

Storuggla

Champion

Första versionen är inte generisk dock. Det är väldigt Gloranthafixerat. Tvåan är helt generisk och har fler bilder på apor.

Storuggla, så magin är enklare

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
chryckan said:
Den enda jag själv kan komma på är Hero System. Frågan är om det finns några fler?
Hade inte GURPS varit så oåterkalleligt dåligt så hade jag föreslagit det...

Chryckan

Swordsman
krank said:

hehehe... Tänkte själv på GURPS men valde också bort det av liknade skäl.

Storuggla said:
Första versionen är inte generisk dock. Det är väldigt Gloranthafixerat. Tvåan är helt generisk och har fler bilder på apor.

Storuggla, så magin är enklare
Så bilder på apor förhöjer värdet av ett rollspel.
Undra om White Wolf eller Wizards of the coast skulle vara villiga att betala för den synnerligt viktiga informationen.

claes

Swordsman
chryckan said:
Så jag undrar om någon här känner till några regelsystem som är tillräckligt flexibla för att kunna gestalta en sådan värld.
Ett mycket intressant och flexibelt system är Prose Descriptive Qualities (PDQ). Det finns ett par spel som använder systemet, bland annat Swashbucklers of the 7 Skies och min personliga favorit Questers of the Middle Realms.

Systemet är mycket flexibelt - man väljer själv sina förmågor. Det finns även många exempel på kvaliteter (som i stort sett kan vara vad som helst). Det finns en gratis pdf med regelkärnan: http://www.atomicsockmonkey.com/freebies.asp#pdqs

Jag tror att det skulle kunna passa dig.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Rising said:
Välkommen till rollspel.nu. Vi är - som du ser - galna i apor på det här stället.
Låt mig översätta det här så det inte blir någon förvirring: »Jag och några av mina oljiga polare är apsmekare, vi gillar att smeka apor.«

Som framgår här i min översättning så talar inte Rising för forumets användare i stort, utan om en liten och noga utvald skara av avvikare.

Ber om ursäkt för att jag skräpar ner tråden men jag tycker det är viktigt att ha rak och ofärgad kommunikation. :gremsmile:

G

Guest

Guest
krank said:
chryckan said:
Jag håller inte med om att GURPS är dåligt, men jag tror jag vet vad du menar.
Problemet med GURPS som jag också ser som en av fördelarna framför andra generiska rollspel är att reglerna ger i sig ingen stämning och visst det hade verkligen kunnat vara bra med stämning från reglerna.
Medans med andra generiska system är problemet att man måste leta efter regelsystem som ger rätt känsla för spelet, ett problem som GURPS inte har då det inte bidrar mycket med känsla i något håll och därmed drar det inte ifrån lika mycket från känslan som andra system kan göra.
För mig veterligen har ingen spelmakare lyckats med konststycket att göra regler där känslan i systemet kan anpassas efter egna önskemål... eller ens försökt.

Är jag något på spåren eller vilse i flyttkartongen?

/Zorbeltuss

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Zorbeltuss said:
Tydligen vet du inte det, för det du beskriver var inte anledningen till att jag tycker att det är dåligt.

Jag tycker att det är dåligt för att saker och tings poängkostnad inte på något sätt har minsta lilla balanserande effekt. Det är ett poängsystem som helt kastat det poängsystem gör bättre än slumpsystem - balans - ut genom fönstret. Kombinerat med att de fyra grundegenskaperna verkligen talar om att systemet i första, andra och upp till tjugoåttonde rummet är till för ren dungeonbashing... Tja, de som talar om GURPS som ett generiskt regelsystem yrar i nattmössan enligt mig, än mer om de pratar om det som ett bra poängbaserat system.

Sammanfattning: Obalanserat, fokuserat på dungeonbashing/strid.

G

Guest

Guest
krank said:
Zorbeltuss said:
Tydligen vet du inte det, för det du beskriver var inte anledningen till att jag tycker att det är dåligt.
Tydligen var jag som sagt vilse i flyttkartongen, men den kommentaren sved...

krank said:
Sammanfattning: Obalanserat, fokuserat på dungeonbashing/strid.
Obalanserat har jag inte märkt så mycket av, kanske för att jag inte tillåter majoriteten av grejerna för att det ska passa settingen, men förutom styrka känns grundegenskaperna ganska väl förankrade i systemet enligt mig.
Det är mycket fördelar som rör strid ja, de känns dock mycket mer som superhjältekrafter än rena stridsgrejer enligt mig dock, och allt jag slängt på GURPS hittils har funkat utan minsta problem och har jag endast i ytterst få fall använt strid...

Eller menar vi samma version?

/Zorbeltuss som menar GURPS 4

Arfert

Facit
Tycker nog den gode Krank överdriver en smula... Gurps är OK. Har spelat det massor och inte upplevt det sämre eller bätte än de flesta andra system, generiska eller inte.

Chryckan

Swordsman
Måns said:
Solar System, så klart! :gremsmile:
http://www.arkenstonepublishing.net/solarsystem

Ps. Inga apor dock

claes said:
chryckan said:
Ett mycket intressant och flexibelt system är Prose Descriptive Qualities (PDQ). Det finns ett par spel som använder systemet, bland annat Swashbucklers of the 7 Skies och min personliga favorit Questers of the Middle Realms.

Systemet är mycket flexibelt - man väljer själv sina förmågor. Det finns även många exempel på kvaliteter (som i stort sett kan vara vad som helst). Det finns en gratis pdf med regelkärnan: http://www.atomicsockmonkey.com/freebies.asp#pdqs

Jag tror att det skulle kunna passa dig.
Kollade in de ovan nämnda system och medan de må vara generiska så är de inte tillräckligt flexibla.

För att göra det enkelt så är de (från de previews etc jag fått tag på) för humanoid centrerade. Dvs. karaktärsskapandet är begränsade till vad en människa (eller liknade humanoid ras) kan ha för förmågor med viss modifikation. Samma sak gäller utrustning.

Men om du till exempel skulle vilja skapa en karaktär som är en hyperintelligent nyans av blått så går inte detta.

Det är väl egentligen samma problem jag har med Gurps. Det må vara generiskt men inte flexibelt.

Ta mitt exempel med Trollkarlshatten som en prövosten. Om den karaktären inte går att skapa så är regelsystemet troligtvis inte tillräckligt flexibelt.
Vad du än kan föreställa dig (nästan) ska systemet kunna stödja.

Både heroquest och Hero system däremot verkar göra detta. Måste bara försöka se om de går att få tag i helt i bokform och inte bara som pdf.

Storuggla

Champion
"Både heroquest och Hero system däremot verkar göra detta. Måste bara försöka se om de går att få tag i helt i bokform och inte bara som pdf."

Jag har sett Hero System i bokform tror jag. Heroquest går absolut att hitta i bokform, jag har bevis för det tillochmed :gremwink:

Storuggla, barret är oordnat