Nekromanti Genial Star Wars - The Phantom Menace recension!

Blasphemy

Swashbuckler
Jag har funnit en genial recension av Star Wars Episode I the phantom menace på youtube. Den är så pass bra att trots att alla delar uppgår till strax under 70 minuter har jag sett den tre gånger. Den är rolig och insiktsfull och det bästa är att mitt bland alla bisarra saker i recensionen så pekar han på de verkliga problemen... varför den inte funkar och så vidare.

Så mycket nöje... (samt att man lär sig något om filmskapande/manusskrivning 1A)

Recensionen finns HÄR!

tull

Hero
väldigt underhållande men hans röst. Jag vet inte hur jag ska kritisera hans röst utan att vara osunt elak.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag tycker det är skönt med alla saker som förklaras. Självklart är Qui Gon Jin *host* Gin... en alkis. Det är därför han är så avslagen hela tiden och fattar helt sneda beslut gång på gång.

tull

Hero
hehehehe... eller varför en handelsfederation skulle sätta upp en handelsblockad :gremsmile:

Det var kul att se recensionen, nu inser man varför den där filmen endast sågs en gång på bio i högstadiet/mellanstadiet. Eller ja, när det nu var Star Wars nådde Östersund.

Rising

Vila i frid
Mycket bättre än jag trodde det skulle vara.

En del av hans kritik var visserligen utpräglat nördig, med lite väl närsynta detaljgranskningar på världslogiken som inte överrensstämmer med hur jag tittar på film (och som jag faktiskt tycker är något av det tråkigaste med hela nördhobbyn), men de andra delarna väger upp det med råge.

Han har lyckats pricka in en väldigt egensinnig form av offbeathumor som verkligen föll mig i smaken, och den komiska timingen i hans klipp-och-klistrande satt som en smäck. Jag blev själv sugen på att spela in min röst och klippa bort slutet på vissa meningar här och där - eftersom det tricket funkade så bra för honom.

Men framförallt så tar han - mellan sina närsynta nördgranskningar - upp många relevanta poänger gällande bristerna i historieberättandet: Det finns verkligen ingen huvudperson i Phantom Menace, förutom Jar-Jar så har huvudkaraktärerna knappt några personlighetsdrag alls att tala om, de fantasifulla inslagen saknar symbolkraft (på de gamla filmerna så kunde man se att ett skepp tillhörde ett mäktigt, överlägset Imperie långt innan det förklarades med ord; medan i de nya filmerna så ser man bara konstiga rymddonuts och vet inte vad de förväntas representera), och överlag så saknas det känslor och drivkrafter hela filmen igenom. Det är inte jätterevolutionerande slutsatser, men han presenterar dem på både fyndiga och tydliga sätt.

Både kuligt och lärorikt, med andra ord. Tack för länken.

Blasphemy

Swashbuckler
Tack för länken.
Så lite så... och som sagt. När jag hittade den på Youtube så trodde jag att det skulle vara att sitta och basha Jar Jar... men det var ytterst lite Jar Jar-kritik. Istället fokuserar han på relevanta saker... på ett... ehummm speciellt sätt.

Storuggla

Champion
Re: Genial Star Wars - The Phantom Menace recensio

"What's wrong with your face?" :gremgrin:

Brilliant. Dessutom hade han en del poänger, även om det tog mig ett bra tag innan jag begrep att han försökte låta som Buffalo Bill...

Storuggla, baaaaa

tull

Hero

Jag som trodde han hade "fritzlat" till rösten.

Storuggla

Champion

Nu vet jag inte vad du menar, men jag fick för mig att han försökte låta som Buffalo Bill. Allt det där skumma om hur han dödat sin fru och tjejen som var fastbunden i hans källare stärke min övertygelse om ett Ted Levine-homage...

Storuggla, men jag kan åas sidan ha fel

Ond bråd död

Swashbuckler

Jag känner igen det där "what's wrong with your face" antagligen från strongbad. Vet inte vem som var först med "skämtet" dock.

Storuggla

Champion

Trådnekromanti! Wöö!

Så, nu när jag gjort det - recensionen av tvåan, Attack of the Clones är uppe nu, finns att beskåda här. Inte riktigt lika bra som den första, men fortfarande tankeställande och ganska rolig.

Storuggla, rösten är lite jobbig dock

rjonas

Hero

Storuggla said:
Trådnekromanti! Wöö!

Så, nu när jag gjort det - recensionen av tvåan, Attack of the Clones är uppe nu, finns att beskåda här. Inte riktigt lika bra som den första, men fortfarande tankeställande och ganska rolig.

Storuggla, rösten är lite jobbig dock
Jag tycker den var lika bra. Lärorikt och kul. Fast rösten är lite jobbig.

CapnZapp

Myrmidon
Persson said:
väldigt underhållande men hans röst. Jag vet inte hur jag ska kritisera hans röst utan att vara osunt elak.
Vem har sagt du inte får vara osunt elak?