Och Noir och Nerver av stål har som rollspel antagligen mer gemensamt med varandra än vad de har med en noir-film som Riddarfalken från Malta
.
Ja, alltså
Nerver av stål är ju uttalat till för att emulera precis sådana historier som
Riddarfalken från Malta, en film som lätt hade kunnat vara en omgång NAS, scen för scen, replik för replik. NAS är inte neo-noir, som rollspelet
Noir, utan rakt av svartvit Bogart-noir. Spelet utspelar sig i slutet av 1940-talet i USA, vi har en ensam protagonist som dras in i ett mysterium, vi har en (antagligen) femme (garanterat) fatale, en intrigerande skurk, vi har regler för att simulera Hayes-koden, vi har voiceovermonologer. Fiktionen som skapas av en omgång Nerver av stål är utan tvekan någon sorts blandning av film noir och hardboiled. Det är ju inte en film, men förutom detta är det verkligen ett spel som försöker emulera film noir så långt det bara är möjligt, och hämtar från hardboiledromaner där filmmediet inte kan användas.
Men det är ju
fiktionen som skapas av spelet som är film noir. Att spela spelet är ju radikalt annorlunda än att titta på en film eller läsa en bok, så att säga att det är ett film noir-spel är bara rimligt i och med att vi vet att det är ett snabbare sätt att säga "spelet genererar film noir-fiktion". Alla dessa grejer man gör i spelet hela tiden är saker som termen "film noir" inte överhuvudtaget känns vid. På det sättet har de absolut oerhört mycket mer med varandra att göra, eftersom de är spel. De har på många sätt till och med mer gemensamt med
Quake än med
Riddarfalken från Malta.
Min poäng är lite att det absolut kan vara en grej att skriva spel som vill emulera en genre från ett annat medium. Jag har ju som sagt gjort det själv. Men att försöka överföra detta på rollspel
generellt tycker jag blir en konstig analys. Att titta på OSR-fantasy och prata om dess genre som då får konventioner i stil med "folk går runt i grottor och slår ihjäl moster" blir nästan parodiskt, för vad som händer i fiktionen i dessa spel är en biprodukt av att spela spelet. Att försöka säga något om fiktionen som genereras utan att titta på alla de faktorer som gör att fiktionen ser ut så blir en otroligt konstlad analys. Och alla de faktorer som gör att fiktionen ser ut som den gör är saker som "genre", i den betydelse vi använder ordet om filmer och böcker, inte kan ta hänsyn till, eftersom erfarenhetssystem och player skill inte ryms inom dess begreppsvärd.