Nekromanti Genremix -> setting

Ram

Skev
Jag fick en ide till en setting under gårdagkvällen. Det jag funderar på är att blanda vada delar av Star trek (skeppen, hierarkin, en övergripande känsla), Star wars (främst striderna mellan rymdskepp men även markstrinderna) och en jätteskopa ockult med tillhörande demoner, andar, warlocks och en ballanserande motpol i form av en stor kyrka och diverse magiker. Det skall bli en sorts high fantasy:ish plugin till space opera.

En räcka nyckelmeningar:
* Många olika former av ockulta företeelser med tillhörande intressanta variationer på tekonologi, modifierad utrustning, fysiska demoner, skyddande magi/prästkrafter, ickekroppsliga entitieter, shapeshifters, mind control etc.
* Lite skitigare än Star trek, men ändå inte skitigt.
* En "lagom" bladning av hopp och hopplöshet. Striden mot de onda är kanske omöjlig att vinna, men man förlorar inte/har inte förlorat och man kämpar vidare med över lag gott mod.
* En "mysig" mix mellan teknologi och ockultism. Metoden för att hantera motståndet är av stor vikt och "måste sökas fram" a' la' Star trek. "Captain, the alien is sensetive to kappa radiation!" fast på det tråkiga sättet.

Detaljer:
* Rymdskepp av Enterprice-liknande typ, kanske något större.
* Varje skepp har en kyrka, en rejäl katedral modell mindre med en stor vit monloit som symboliserar guden. Kyrkan utgör en ballanspol gentemot kaptenen internt och en ballanspol gentemo det ockulta externt. Ett antal kykoofficerare finns.
* En magikerdetalj finns på skeppet hållandes ett antal magikerofficerare.
* Jaktskepp koncaptuellt lika jaktskepp i Star wars.

Vad gör man:
* Man spelar officerare i kampen mot ondskan. Man tar sig an odingar på alla plan via smata lösningar och/eller coola/storslagna manövrar och häftig spells/teknologi.

Frågor:
* Är det något?
* Finns det ett sådant spel redan?
* Vad skall bort? vad bör finnas? Vad är kul?
* (Övriga frågor)

Rickard

Urverk speldesign
* Finns det ett sådant spel redan?
Det här låter som ett scenario till Fading Suns, Mutant Chronicles eller möjligtvis Dark Heresy (som jag bara fått en uppfattning om). Alla tre har teknologi och ockultism och väldigt påträngande religion som målat upp kampen mot ondskan. Ingen har direkt action (möjligtvis MC) och jag skulle gärna vilja se hur du löser informationssökandet. Alla tre rollspelen kan utspela sig på ett rymdskepp eftersom de är väldigt generella. När vi spelade Fading Suns så gled vi omkring i ett rymdskepp och kraschlandade på olika planeter (så uppfattade jag det hela i alla fall).

/Han som annars gillar mixningen

Ram

Skev
Både MC och Fading suns upplever jag som "grisigare" än det som jag är ute efter. Dessa har jag mer känslan av att stå på en kulle i stora axelskydd med stor bössa och försvara sig mot anstormande demonhorder. Jag vill egentligen ha känslan av strider lite som i Star wars, dvs lite mer swashbuckling och rena laserstrålar än sprutande blod, kroppsdelar och tomhylsor samt den kliniska känslan från Star trek (om än något lite solkigare).

Jag har också funderingar på att göra striderna "oviktiga" liknande det som du har talat om och bra göra dem som utmaningar, vilka som helst och man kommer att lyckas när man har funnit rätt metod för att göra det och man kommer (troigen) inte att dö på vägen. Men det låter jag vara öppet i det här läget.

Vad gäller informationshämtandet så har jag tre approacher i huvudet f.n:
1. Det finns ingen fast lösning utan lösningen genereras av motståndet (t.ex. en ickekroppslig vålnad) och RP:s framgångar i agerande och kvalitsslag. När de har kommit tillräckligt långt så finns det en lösning, annars inte.
2. En mer klassisk approach där det finns ett antal lösningar och RP får söka i omgivning, egen kunskap (egna dokumnt tillhörande rollen) och via annan informationsinhämtning för att finna en som fungerar.
3. En mer lätthanterlig version av 2. (eller 1.) där spelarna inte behöver plöja sina egna dokument då detta kan bli en extrem temposänkare utan bakgrunden i stället ger dem tillgång ett antal "nycklar", ett antal nyckelord som kn "verka" på målet och generera ett resultat, endera själva lösningen, en ledtråd eller bara informationen om att det inte fungerade.

Men det viktigaste är att metoden blir slimmad, intuitiv och framför allt har rätt känsla. Settingen kommer att kräva/önska en gemensam syn på teknobabbel och ockult mumbo-jumbo. Det kan komma att få en lite hög starttröskel för att få till den rätta känslan.