Nekromanti Genteknik i framtiden

Rickard

Urverk speldesign
Det brukar vara rätt dött här.. Tänkte liva upp stämningen lite.. Funderar lite på vad framtiden kommer att se ut och en del frågor kommer upp. Fler kommer att komma m tiden..

Genteknik.. Själv tror jag att det kommer att bli helt tillåtet. Ett land kommer säkert att släppa det fritt och forskare reser dit för att expeimentera.
Hur kommer gentekniken se ut? Nåt att spinna på.

I framtiden kommer man kunna se om ett foster kommer vara skadat och fixa till det. Några fysiska deformationer kommer inte finnas.. om man har pengar.
CP-skadade kan ändras till normala människor. Har man bara pengar så kan man få fram fysiskt bättre människor. Hur kommer sporten påverkas utav det?

Hur är det m kloningen då? Man kommer kunna, efter spenderat en slant, klona fram en t.ex. en arm eller lever som reservdel och hålla den vid liv för en månadsavgift. Man kommer kunna sätta dit lemmar från donerare till kroppen som reservdelar. Kommer det finnas klonade djur, vad fyller de eg. för funktion?

Vad har man för nytta av att kartlägga DNA-koden? Kan den utnyttjas?
Det kommer att komma genmanipulerade botemedel men företagen som framställer dessa kommer att ha patent på botemedlen.

/[color:448800]Han</font color=448800> som hoppas andra hänger på och spånar lite

Sabelkatten

Swordsman
Det brukar vara rätt dött här.. Tänkte liva upp stämningen lite.. Funderar lite på vad framtiden kommer att se ut och en del frågor kommer upp. Fler kommer att komma m tiden..

Genteknik.. Själv tror jag att det kommer att bli helt tillåtet. Ett land kommer säkert att släppa det fritt och forskare reser dit för att expeimentera.
Hur kommer gentekniken se ut? Nåt att spinna på.

Lite för vid fråga - genteknik är tillåtet i alla länder där det finns någon kapabel att använda det idag. Frågan är vad man får använda den till.

I framtiden kommer man kunna se om ett foster kommer vara skadat och fixa till det. Några fysiska deformationer kommer inte finnas.. om man har pengar.

Uj uj, om det ändå vore så väl. Många (jag kan inte tillräckligt för att säga hur stor del) handikapp (om man räknar konstigt utseende som handikapp) är inte genetiskt orsakade utan beror på andra saker. Det enda man kan göra är en abort och börja om från början...

CP-skadade kan ändras till normala människor. Har man bara pengar så kan man få fram fysiskt bättre människor. Hur kommer sporten påverkas utav det?

Alla genetiskt ärftliga sjukdomar kommer ju att komma botas. här i Sverige kommer det antagligen att vara gratis, en del av allmänvården. I andra länder kommer det ju att bero på hur rikt landet är. Alla religösa knasbollar lär ju ställa till problem också...

Alla de stora idrottsorganisationerna funderar på hur de ska hantera gendoping (det kan faktiskt användas på vuxna personer också, fast då är det ofta möjligt att upptäcka). Jag skulle tro att lagidrotterna och mångkamp kan få ett uppsving på kostnad av vanlig friidrott (ju fler egenskaper som krävs desto svårare är det att "tillverka" en person för det).

Hur är det m kloningen då? Man kommer kunna, efter spenderat en slant, klona fram en t.ex. en arm eller lever som reservdel och hålla den vid liv för en månadsavgift. Man kommer kunna sätta dit lemmar från donerare till kroppen som reservdelar. Kommer det finnas klonade djur, vad fyller de eg. för funktion?

Klonade kroppdelar (armar och ben) är lite svårt - det kräver att du styr flera dussin funktioner rätt samtidigt. Klonade separata organ däremot...redan idag klonar man hud för att täcka brännskador. Andra organ är svårare men till exempel lever och antagligen hjärta lär vi se ganska snart, rena muskler och nerver kommer nog också.

Klonade djur är egentligen ett medel för något annat mål. Du kan t.ex. använda genmanipulation för att få fram en ko som producerar mjölk med speciella vitaminer i. I stället för att sen vänta tiotals år på att avla fram tillräckligt många kor för att producera en användbar mängd mjölk så klonar du den första kon och får fram flera stycken på en gång.

Vad har man för nytta av att kartlägga DNA-koden? Kan den utnyttjas?

Oh ja. men jag kan alldeles för lite genetik för att säga precis till vad. Det viktigaste är nog att man nu kan gå in i DNA-kartan när man ser att en specifik gen gör något och kolla vad som finns omkring den, vad som kan påverkas.

Det kommer att komma genmanipulerade botemedel men företagen som framställer dessa kommer att ha patent på botemedlen.

Uj, du är flera år efter. Genmanipulation har använts av läkemedelsindustrin i tiotals år. WTO-mötet i Qatar handlar till stor del om patenträttigheter på läkemedel, många av dem framställda med genteknik.

/Henrik

Kitzune

Swashbuckler
Genteknik.. Själv tror jag att det kommer att bli helt tillåtet.

Jo, självklart kommer det bli tillåtet i våra dagar. Men, i ett
SciFi-rollspel är det inte riktigt så enkelt. En motpol jag kan
tänka mig till genetiken kan nog vara de religösa fanatikerna.
Har en smily som illustrerar en av dessa:

Ändamålet kan nog diskuteras fram och tillbaka, men huvudanledningen torde stå någonstans i Den Goda Boken©,
att människan inte ska leka gud eller dylikt. Finns det någon
som vet något SciFi-rollspel där religösa fanatiker kommer och
sätter sig på genforskare?

/Alexander Gyhlesten

Sabelkatten

Swordsman
För en tid sedan spånade jag på en SF-värld där ett gäng skenheliga religösa fanatiker nästan hade lyckats utrota mänskligheten - av misstag!

En forskargrupp hade till slut lyckats få fram en (genetisk) behandling som nära nog fördubblade människans livslängd och den erbjöds nu till alla som ville ha den. I behandlingen ingick också en begränsning av kvinnans fertilitet (en behandlad kvinna blev steril efter sitt första barn).

Att leka gud på det sättet fanns det ju ett antal personer som inte stod ut med, så de designade ett virus som skulle infektera alla behandlade kvinnor och göra dem infertila rakt av - oavsett om de haft sitt barn eller inte.
Och det gick jättebra - deras nya virus hade snart infekterat _alla_ kvinnor...

Och sen blir det en massa bråk och strul och efter en hundra år ungefär har det ordnat upp sig.

Moral: det är inte teknofoba fanatikerna du ska vara rädd för, utan de som _utnyttjar_ tekniken.

/Henrik

Staffan

Myrmidon
Personligen är jag helt för genteknik, särskilt i rollspel. Hur ska vi annars få treögda grönhudade mutanter? Radioaktivitet ger ju bara cancer, och inte som man lätt kan tro skojiga mutationer.

]:)

Veteran
det finns en film som visar ungefär hur det skulle kunna komma att se ut jag vet inte vad den heter men den handlar iaf om hur världen kommer att se ut om man börjar genmanipulera folk alla är perfekta i filmen var alla super moddeler hade muskler som arnold swartchneger (stava fel men bry er inte om det) å en hjärna som albert einstein alla var så perfekta å manipulerade man kan bli å vanliga människor var helt uteslutna var man de så fick man typ inget jobb å så (vet tyvärr inte vad filmen hette men om nån vet så vill jag gärna veta ) det är nästan så jag tror att det skulle kunna bli att alla skulle bli väldigt lika ingen skulle va knstig å så å variation förnöjer :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Filmen du tänker på heter nog Gattaca [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som ger den en stark 4 på en femskalig... skala

Sabelkatten

Swordsman
Jag hoppas att du kommer överens med den extra hjärnan du kommer behöva. Det är jobbigt nog att hantera _två_ armar, hur bra tror du det går med _fyra_?!

Själv skulle jag satsa på en svans. Då har jag iaf. grunden till styrsystemet färdigt...

/Henrik

Sodivra

Champion
...and I quote:

Jag citerar:
Din bild är rätt snygg, en rektangel med ett kryss i övre
högra hörnet - Klassiskt och stilfullt, påminner om ett fel
-Kitzune

Kitzune

Swashbuckler
Re: ...and I quote:

Tja, jag ser den. Höger klicka på bilden och välj "visa bild"
så går det nog bättre.

/Alexander Gyhlesten

Krille

Super Moderator
Syntax Terror in line...

"Tja, jag ser den. Höger klicka på bilden och välj "visa bild" så går det nog bättre."

Åkej, här har vi klickat höger, vänster, mitt på, upprepade gånger, långsamt samt hårt. Till slut bestämde jag mig för att försöka öppna bilden i ett annat fönster. Följande blev resultatet:

<big>Forbidden</big>
You don't have permission to access /images/smilies/with.gif
on this server.
Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

Så orsaken till att du kan se den är att du är inloggad där någonstans. Det är inte vi.