Nekromanti Genusmedvetna sexdemoner?

Ymir

Liten kantbaron
Mycket fantasy har ju använt diverse mytologiska kvinnliga 'lustvarelser', såsom succubi, hulijing, sjöjungfrur, skogsrån, nymfer, etc etc. Nästan undantagslöst suger beskrivningarna av dessa varelser, eftersom de mytologiskt är rotade i en patriarkal skräck för kvinnlig sexualitet, och en patriarkal gender binary-idé. Det går givetvis ändå att göra intressanta versioner av dessa varelser, men de dras alltid med att vara genusfail i botten, lite som att man kan göra en intressant femme fatale men det tar inte bort det faktum att femme fatales är en genusvidrig bajstrope.

Vad jag undrar är basically: tror ni det finns något sätt att göra genusmässigt vettiga versioner av dessa varelser, men ändå somehow behålla det sexuella temat? Hur skulle ni göra?

Jag tänker att tex succubi är ganska lätta att rädda eftersom de har en manlig motsvarighet i inkubi, så de hade helt enkelt kunnat vara manliga och kvinnliga demoner som båda är lika kåta, men då finns där fortfarande en gender binary inbyggd i konceptet, så man måste också göra konceptet mindre heternormativt, vilket är där alla traditionella rollspel failat (typ i D&D där succubusens krafter bara påverkar män, ofelbart). Problemet med detta är i sin tur att denna gendery binary, kan jag känna utan att reflektera närmare över det, delvis också är vad som gör de här varelserna koola; sure, en queer transgender-succubus/inkubus hade funkat fint, men tex en hulijing är så intimt förknippad med ideal som traditionellt förknippas med kvinnlighet att den liksom förlorar lite av sitt awesome om man ruckar för mycket på detta koncept (dvs, könsidentiteten). (Däremot kan man lätt rucka på heterosexualiteten hos en hulijing, se tex dynamiken mellan rävdemonen och krigarprinsessan i Painted Skin: The Resurrection , för ett exempel...hade det varit en Hollywoodfilm hade vi haft ett ton lesbofanfics där inom en kvart). Fast det är klart, jag kanske är ute och cyklar här, så en föjdfråga; är det någonsin motiverat med en grupp 'sexiga' fantasyvarelser av denna typ som bara existerar med ett skenbart kön, eller är det oursäktligt att inte ha mermän om man har sjöjungfrur, etc?

Cybot

Mest spelbar
Ymir said:
Mycket fantasy har ju använt diverse mytologiska kvinnliga 'lustvarelser', såsom succubi, hulijing, sjöjungfrur, skogsrån, nymfer, etc etc. Nästan undantagslöst suger beskrivningarna av dessa varelser, eftersom de mytologiskt är rotade i en patriarkal skräck för kvinnlig sexualitet, och en patriarkal gender binary-idé. Det går givetvis ändå att göra intressanta versioner av dessa varelser, men de dras alltid med att vara genusfail i botten, lite som att man kan göra en intressant femme fatale men det tar inte bort det faktum att femme fatales är en genusvidrig bajstrope.

Vad jag undrar är basically: tror ni det finns något sätt att göra genusmässigt vettiga versioner av dessa varelser, men ändå somehow behålla det sexuella temat? Hur skulle ni göra?

Jag tänker att tex succubi är ganska lätta att rädda eftersom de har en manlig motsvarighet i inkubi, så de hade helt enkelt kunnat vara manliga och kvinnliga demoner som båda är lika kåta, men då finns där fortfarande en gender binary inbyggd i konceptet, så man måste också göra konceptet mindre heternormativt, vilket är där alla traditionella rollspel failat (typ i D&D där succubusens krafter bara påverkar män, ofelbart). Problemet med detta är i sin tur att denna gendery binary, kan jag känna utan att reflektera närmare över det, delvis också är vad som gör de här varelserna koola; sure, en queer transgender-succubus/inkubus hade funkat fint, men tex en hulijing är så intimt förknippad med ideal som traditionellt förknippas med kvinnlighet att den liksom förlorar lite av sitt awesome om man ruckar för mycket på detta koncept (dvs, könsidentiteten). (Däremot kan man lätt rucka på heterosexualiteten hos en hulijing, se tex dynamiken mellan rävdemonen och krigarprinsessan i Painted Skin: The Resurrection , för ett exempel...hade det varit en Hollywoodfilm hade vi haft ett ton lesbofanfics där inom en kvart). Fast det är klart, jag kanske är ute och cyklar här, så en föjdfråga; är det någonsin motiverat med en grupp 'sexiga' fantasyvarelser av denna typ som bara existerar med ett skenbart kön, eller är det oursäktligt att inte ha mermän om man har sjöjungfrur, etc?
Kan du förklara för en obotlig Laowai varför en hulijing som transformerar sig till en underskön ung man inte skulle fungera?

P.S: Den enda riktigt genusmedvetna sexdemonen är väl, ironiskt nog, senare Daemonettes ifrån WH40k.
Fast Sirener räknas kanske också.

Troberg

Sinister eater
Tja, de flesta sådana entiteter livnär sig på att suga energi ur sina offer. Rent evolutionärt så känns det lite bakvänt att minska sitt potentiella matförråd till en tiondel genom att bara ta sexuell energi från de av samma kön. Med andra ord, en baggis att försvara.

Sedan finns det ju varianter som helt enkelt tar den form som offret råkar åtrå, utan att egentligen ha något kön själv. Där har man ju löst problemet.

Å andra sidan så blir det lite spelmässigt ballt när en del av gruppen är "osårbara". Lite som i Spin City, när Stuarts psycho-flickvän försöker hindra honom från att dumpa henne genom sexigt applicerad vispgrädde, och Carter kliver in och säger "Stop! Your heterosexual powers have no effect on me!".

Vimes

Sillkung
Har du träffat många "sådana entiteter", Teobald?

w176

Förlorad dotter
Eller så gör man som Niel Gaiman i Sandman som lät Disire transendera kön.

En cool del av skandinavisk mytologi var att maror (vilket är den skandinaviska utrycket an inkubus/sukkubus myten) och varulvar sprunga av samma synd.

Om en kvinna använder trolldom för att göra sin förlossning lättare(oftast genom att krypa igenom fosterhinnan från en kalv) komme barnet om det är en kvinna förbannas till att natetid förvandlas till mara och om det är en man förbannas till att förvandlas till en varulv. Såna dualistiska myter med två mytoologiska väsen är lättare att göra genus neutrala eller genusmedvetna.

Mundo

Myrmidon
Problemet med den idén är ju dock att
1: Det är en kvinna som syndat och det är därför barnet förvrids..
2: Kvinnan blir en naken tjej i skogen som tjusar män med sin hemska sexualitet och mannen blir ett stort hårigt monster som är väldigt starkt och gillar att puckla på folk och fä.

Någon nämnde ovan sirener, och anledning till att dessa enbart är kvinnor (till skillnad från skogsrået som har näcken som manlig motsvarighet) är att det inte fanns några kvinnliga sjömän att locka med sin förföriska sång. Dock borde ju "meremen" helt klart existera i en fantasy värld ifall världen har kvinnliga sjömän.

Vad jag gillar med Eon är att de rör vid sexualitet i allmänhet och homosexualitet i synnerhet och det beskrivs varken i positiva eller negativa ordalag. Ta tillexempel Kragg/Eyren samt alvkulturerna, där homosexualitet inte bara är vanligt förekommande, det är inte ens något som övriga personer av släktet ens skulle höja ögonbrynen på.

Jag skulle vilja leta tillbaka den andra tråden som skrevs här om patriarkala/matriarkaliska samhällen i fantasyvärldar. Det är okey att göra vissa saker i ett spel utan att det är "rättvist", så länge man som spelskapare är medveten om det. Finns det sjöjungfrur utanför en kust i ett samhälle där endast män får arbeta till sjöss så är det helt okey så länge spelskaparen är medveten om vad han gör och varför.

Ond bråd död

Swashbuckler
Det fruktade Hen-momstret! :gremlaugh: (eller Hendjävul)

Jag skulle gilla ett väsen som ger den där lite kluvna känslan man får när man glatt porrsurfandes råkar hitta lite ladyboys. "hm, kan jag ha överseende med en penis? Det är ju rätt hot ändå..."

Nej, jag vet inte. Brukar inte vampyrer vara så där sexuella i allmänhet? Det funkar ju bra för dem liksom. Androgyna personer har ju inga problem att vara sexiga väl?

w176

Förlorad dotter
Mundo said:
2: Kvinnan blir en naken tjej i skogen som tjusar män med sin hemska sexualitet och mannen blir ett stort hårigt monster som är väldigt starkt och gillar att puckla på folk och fä.
Fast nu misstar di dig, i alla fall på maran, även om andra saker kan vara korrekta.

Mara var inget förföriskt naken väsen i nordisk mytologi. Utan ofta ett fullt väsen som satt sig på bröstet så att man inte kunde andas och oraskade mardrömmar. I vissa inkarnationer är den också kopplad till nattlig utlösning, men i grunden är den inte ett förförsik väsen. Marans "kärna" är att den står för det oibjudade, något man inte samtyckkt till. Det okontrollerbara i dröm och mardröm.

Varulven däremot hade en mycket mer sexuell underton. Nog gillade den att pucka på folk men dp oftast i meningen våldtäckt. Och med en istorisk syn på våldtäckt då ett mått av attraktion och förförelse såg som naturligt då kvinnor naturligtvis måste bli sexuellt upphetsade på grund av sina djuriska okontrollerbara lustar.

Ymir

Liten kantbaron
Vad jag gillar med Eon är att de rör vid sexualitet i allmänhet och homosexualitet i synnerhet och det beskrivs varken i positiva eller negativa ordalag. Ta tillexempel Kragg/Eyren samt alvkulturerna, där homosexualitet inte bara är vanligt förekommande, det är inte ens något som övriga personer av släktet ens skulle höja ögonbrynen på.
Å andra sidan har Eon också de enkönade minotaurerna, som är textbook gender binary våldtäktsmonster...

that being said, sure, Eon gör ett bättre jobb än många andra fantasyrollspel, men det är ingen anledning att lätta på garden eftersom det finns mycket genusfail också i Eon, och det var just Eon som föranledde den här tråden. Jag funderade nämnligen över de perifera, hittils inte närmare beskrivna Eon-varelser som benämnts 'lustdemoner', och hur jag skulle go about att beskriva dem om jag någonsin gav mig in på det (jag har redan involverat enskilda individer av deras släkte, även en enstaka manlig sådan, men utan att närmare utforska hur de funkar mer exakt, och om snedfördelningen av dem som förekommit i mina kampanjer (~3 kvinns - 1 man) beror på mitt bias eller representerar ett förhållande i settingen som sådan).

Jag skulle vilja leta tillbaka den andra tråden som skrevs här om patriarkala/matriarkaliska samhällen i fantasyvärldar. Det är okey att göra vissa saker i ett spel utan att det är "rättvist", så länge man som spelskapare är medveten om det. Finns det sjöjungfrur utanför en kust i ett samhälle där endast män får arbeta till sjöss så är det helt okey så länge spelskaparen är medveten om vad han gör och varför.
Mjo, kanske sant...å andra sidan hade man kunnat göra en rolig twist på det, typ att det finns mermän med men de är ensamma, försvagade och bittra eftersom det aldrig kommer några kvinnliga sjömän för dem att ha sex med/äta upp...

Om man tänker sig att lustdemonerna i Mundana bygger sina mänskliga kroppar efter eget tycke och smak (vilket inte verkar orimligt sett till det lilla som avslöjats officiellt om demoner) vore det kanske inte svårt att motivera om skenbart kvinnliga lustdemoner var överrepresenterade, sure, men samtidigt behöver man nog åtminstone, som jag förvisso redan gjort, vid något tillfälle ändå slänga in manliga lustdemoner bara för att visa på att de också finns, och att vissa lustdemoner ändå väljer den approachen.

Man Mountainman

Storsvagåret
Ymir said:

Du kan kanske vända denna brist till en fördel, och låta sexdemonerna vara det onda förkroppsligandet av just stereotyperna i deras egenskap av stereotyper. Alltså typ, succubi, skogsrån etc. är hämndlystna andar efter kvinnor som led illa under könsrollernas förtryck, deras offer är företrädesvis män som särskilt nitiskt upprätthållit dessa könsroller, osv...

Mundo

Myrmidon
w176 said:
Mundo said:
Fast nu misstar di dig, i alla fall på maran, även om andra saker kan vara korrekta.

Mara var inget förföriskt naken väsen i nordisk mytologi. Utan ofta ett fullt väsen som satt sig på bröstet så att man inte kunde andas och orsakade mardrömmar. I vissa inkarnationer är den också kopplad till nattlig utlösning, men i grunden är den inte ett förförisk väsen. Marans "kärna" är att den står för det oinbjudna, något man inte samtyckt till. Det okontrollerbara i dröm och mardröm.

Varulven däremot hade en mycket mer sexuell underton. Nog gillade den att puckla på folk men då oftast i meningen våldtäkt. Och med en historisk syn på våldtäkt då ett mått av attraktion och förförelse såg som naturligt då kvinnor naturligtvis måste bli sexuellt upphetsade på grund av sina djuriska okontrollerbara lustar.
My bad. Mina tankar låg närmast här vid ordet Mara.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mara_%28demon%29

Fast grunden i problemet ligger än kvar ur genusperspektiv. Kvinnan har betett sig dumt när hon var gravid och därför blir barnen förvridna monster.

Sen vet jag inte om fantasy rollspelen är riktigt sugna på att köra med idén i allmänhet då den inte är så snäll ur genussynpunkt. Även om man nu gör maran till en sugpropp som stryper en så blir männen fortfarande arga våldtäktsmaskiner. Inte så smickrande precis.

--------------------------------------

Apropå Ymir så ja, absolut, där är många misslyckanden i Eons värld *host* Momolan *host* men förhoppningsvis blir dessa fixade i Eon IV.

Tanken på bittra meremen är iofs ganska rolig. Ifall sjöjungfrurna är demoner snarare än humanioda varelser så behöver manliga och kvinnliga "sjömänniskor" inte varandra för fortplantning.
Kanske det till och med är så att männen får försöka stjäla spillrorna av de rester som sjöjungfrurna lämnar efter sig, typ som hyenorna gör med lejonens byten?

anth

Vetefan
w176 said:
komme barnet om det är en kvinna förbannas till att natetid förvandlas till mara och om det är en man förbannas till att förvandlas till en varulv.
Ett litet sidospår:
Även om maran är ett skandinaviskt väsen - så är grunden till maran internationell (och har ingen specifik könstillhörighet) då den antagligen bygger på Sömnparalys
Observera att artikeln illustreras av Henry Fuselis "The Nightmare" som avbildar en manlig Incubus som rider en sovande kvinna.

Hubarth

Veteran
Vad tros om att demonen är könlös och endast gestaltar sig som en (sannolikt kinky) projektion av det den som råkar blir utsatt för den råkar åtrå (dvs ser två personer samma demon kan de se helt olika saker), mer eller mindre medvetet? Dom är helt enkelt purt sexuella varelser som har som enda målsättning att sexuellt pervertera sin omgivning.

Simon

Swashbuckler
Hubarth said:
Vad tros om att demonen är könlös och endast gestaltar sig som en (sannolikt kinky) projektion av det den som råkar blir utsatt för den råkar åtrå (dvs ser två personer samma demon kan de se helt olika saker), mer eller mindre medvetet? Dom är helt enkelt purt sexuella varelser som har som enda målsättning att sexuellt pervertera sin omgivning.
Fuck yeah. This.

Krille

Super Moderator
Hubarth said:
Vad tros om att demonen är könlös och endast gestaltar sig som en (sannolikt kinky) projektion av det den som råkar blir utsatt för den råkar åtrå (dvs ser två personer samma demon kan de se helt olika saker), mer eller mindre medvetet?
Inger Edelfeldt skrev en barnbok kallad "Missne och Robin", där Missne är ett skogsväsen med lite av den egenskapen, fast inte fullt så kinky (istället för åtrå och sex så verkar Missne mer intresserad av att dränka folk). Flickan Torunn, som presenterar sig som Robin Hood, ser Missne som en pojke, medan en annan manlig biroll tycker att Missne är en flicka.

Mundo

Myrmidon
Hubarth said:
Så enkelt men så bäst.