Nekromanti Genvägar för den som gör allt själv?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det absolut jobbigaste med att göra rollspelsprodukter tycker jag är all samordning som krävs med andra. Om jag vill att någon annan ska skriva en text, rita en bild eller hjälpa till med kort sagt någonting annat så innebär det ofta att jag måste lägga mycket tid och energi på att se till att personen i fråga faktiskt gör det som ska göras och levererar. Detta samtidigt som jag sitter med en stor osäkerhet kring om jag kommer få det som överenskommits om, eller när jag i så fall får det. Jag är medveten om att en sån situation säkert ser helt annorlunda ut när en jobbar med proffessionella yrkespersoner (heltidsillustratörer, tex), men det är sällan jag gör det.

Samtidigt tycker jag att det är extra roligt att se någonting färdigt när jag vet att jag gjort det själv. Måhända narcissistiskt, men sant iaf.

Eftersom det skulle krävas ett helt liv inom varje del av produktionen för att bli riktigt duktig (skrivande, illustrerande, layout, produktion, distribution, marknadsföring... och allt annat en kan tänkas vilja räkna in), och jag verkligen inte har den tiden så söker jag era tips på genvägar.

Har du tips och tricks kring verktyg eller tumregler för att layout ska gå fort och se helt okej ut? Känner du till en teckningsstil som går fort att lära sig men producerar helt okej bilder? Vet du hur en sparar tid på sitt skrivande, eller vilka de vanligaste fallgroparna är som egentligen är lätta att undvika? Några andra tips som underlättar för ensamproducenten? Jag är idel öra!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För egen del så har jag turen att vara tillräckligt hyfsad på skrivandet och layoutandet för att kunna göra det mesta själv. De delar jag behöver hjälp med är generellt illustrationer och sedan arbetet för att sälja spelet.

När det gäller skrivande så har det för mig hjälpt jättemycket att ha en tydlig iterativ process. Jag har beskrivit den några gånger på forumet, men i stort sett: Gör en hierarkisk punktlista, gör punktlistan tillräckligt detaljerad för att varje punkt ska kunna bli max ett stycke. Gör inte "riktig text" innan allt är bestämt. När allt är bestämt, sätt en tidsram och räkna ut hur mycket du behöver skriva per dag eller vecka. Skriv något varje dag. Att skriva blir mycket lättare iom att man redan vet vad som ska stå - punkterna ska ju bara förvandlas till text som begrips av någon annan.

När alla punkter blivit riktig text, läs igenom ett par gånger och hitta uppenbara fel. Be om hjälp med korr och kör 1-2 korrvändor. Nästan alla förslag folk kommer med brukar vara bra, men var inte rädd att ignorera råd som inte funkar.

Så sparar jag tid i mitt skrivande - en iterativ process, tydliga mål, och inte skriva text innan allt är bestämt och klart. Det minimerar risken att jag behöver skriva om saker eller behöver kasta saker jag redan skrivit. Saker kastas och byggs om redan på punktlistestadiet, generellt.

När det gäller layout jobbar jag i InDesign. Här är det viktigaste att gå igenom "Dantes typografiskola" och designa stilmallar som följer det han skriver där. Har man tid så är det en jättebra idé att läsa igenom Typografisk Handbok.

Sedan har jag köpt ett plugin till InDesign som heter DocsFlow. Det låter mig hälla ner text direkt från Google Docs in i InDesign, och bibehålla kopplingen. Ändringar jag gör i google docs kan alltså synkas ner till InDesign väldigt lätt.

Så jag gör min tvåsidorsmall, gör en mockup med lorem ipsum-text för att testa stilmallarna. Sedan häller jag in texten från DocsFlow, och ser till att ställa in så att Googles stilmallar omvandlas till de stilmallar jag gjort själv i InDesign - en rubrik blir en rubrik, etc. Ofta använder jag autoflow-grejen som gör att nya sidor skapas automatiskt när det finns mer text, så i princip får jag en "grundlayout" av hela dokumentet på någon sekund. Den grundlayouten är ofta "good enough", sedan tweakar jag för att undvika ensamrader och annat. Ofta tar det mig bara ett par timmar per dag i 2-3 dagar att få en fullt habil layout. Sedan småfipplar jag tills det är dags att släppa produkten.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
krank;n237436 said:
[...] sedan tweakar jag för att undvika ensamrader [...]
Det här är något som jag tycker är jättesvårt. Hur får en bort ensamrader? Redigera texten? Ändra radavstånd? :p

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Björn Wärmedal;n237437 said:
Det här är något som jag tycker är jättesvårt. Hur får en bort ensamrader? Redigera texten? Ändra radavstånd? :p
Jag använder lite olika tekniker:
- utöka höjden på textblocket, så att det t.ex. går ner en rad längre än det "ska". Inte jättesnyggt, men när det är på en högersida brukar man komma undan med det (på vänstersidor finns ju ofta risken att det sista ordet hamnar för nära sidnumret).
- Justera texten; se om man inte kan hitta något överflödigt ord. Min föredragna lösning.
- Manuell avstavning. Jag tror att det är Ctrl+Shift+- i InDesign, och det är ganska praktiskt. Kan innebära att texten skyfflas runt så att det där sista ordet flyttas upp till ovanstående rad.
- Manuell radbrytning. Samma sak här.
- Manuell knipning längre upp i texten.

InDesign har överlag rätt bra system för att justera saker över flera rader uppåt och neråt, så all textjustering kan hjälpa till att lösa sådana problem.

Caligo

Swashbuckler
Enkelt: lägg in bilder i texten och justera sorleken på dessa till det ser bra ut.
Grejen med layout är att det visserligen kan ta länge att lära sig allt men man kommer långt att följa några enkla grundregler.

ceruleanfive

Bläckfisk
Nej, låt radavståndet vara! Helst ska du jobba utifrån baslinjeraster, men det är eventuellt lite överkurs.

Krank har några vettiga lösningar.

Jag föredrar att knipa/spärra hela stycken. Sök igenom om det är något stycke på sidan som slutar med en rad med få ord på, sedan kniper du det stycket med ned till och med -15 enheter. Alternativt hittar du ett stycke vars sista rad nästan fyller hela satsytans bredd och spärrar det med upp till och med 15 enheter.

ceruleanfive

Bläckfisk
Björn Wärmedal;n237430 said:
Har du tips och tricks kring verktyg eller tumregler för att layout ska gå fort och se helt okej ut?
Här är en kortfattad sammanfattning av grundläggande tankar från utbildning och arbetsliv:
  • Skapa en satsyta som ger omkring 50-60 teckens radlängd (inkl mellanslag), aldrig mer än 70. Blir det för luftigt, testa flera kolumner.
  • Ha lite större bottenmarginal än toppmarginal, annars känns det lätt som att texten "faller ur" sidan.
  • Använd kontrasterande typsnitt för rubriker och brödtext. Exempelvis sans-serif för rubriker och serif för brödtext.
  • Välj allra helst ett typsnitt som är Pro. Använd därefter OldStyle-siffror, samt äkta kapitäler istället för versaler på akronymer och dylikt.
  • Spärra alltid flera kapitäler/versaler i följd med omkring 70 enheter.
  • Inled stycken med ett fyrkantsmåtts indrag, såvida du inte väljer att köra med blankrader. Första stycket ska dock inte ha indrag.
  • Lås texten till ett baslinjeraster och anpassa därefter radavståndet till satsytan.
  • Undvik ensamrader, se helst till att stycken som bryts har 3 rader eller fler innan brytningen.
  • Ställ in Svenska som språk för avstavningar och dylikt. Var försiktig med avstavningar, kontrollera att programmet inte bryter på udda ställen. Undvik att ha fler än 2-3 avstavningar i ett och samma stycke.
Finns femtioelva andra saker att tänka på, men det där kommer man rätt långt med. Kranks tips om stilmallar är mycket klokt!