Zorbeltuss
Hero
- Joined
- 7 Nov 2012
- Messages
- 1,105
Jag funderar fem nivåer av lyckande och misslyckande i mitt spel genvägen, misslyckande med komplikation, reguljärt misslyckande, underpresterande lyckande, lyckat och överpresterande lyckat, detta kan se ut att vara hyffsat likt, fummel-misslyckande-lyckande-perfekt, men så är det inte menat.
På ett skytteslag för en pistolskytt med begränsad ammunition kan de olika resultaten se ut så här.
Misslyckande med komplikation är att pistolskytten skjuter ett skott som missar, och har nu mindre skott att röra sig med, kör skytten ljuddämpat kanske en rikochet plinkar till ljudligt, eller så väljer spelaren att på grund av situationen får karaktären ett sämmre utgångsläge (minus på att träffa) nästa tur, spelaren kan även spendera ett spelpoäng för att få ett vanligt misslyckande.
Misslyckande, karaktären ser inget bra läge för att skjuta, spelaren kan välja att få misslyckande med komplikation för att få ett spelpoäng att använda senare.
Underpresterande lyckande, karaktären, ser inget läge att skjuta men förbättrar sitt läge att göra detta under nästa tur, spelaren kan också spendera ett spelpoäng för att faktiskt få in ett lyckat slag, eller ta ett för att få ett misslyckat.
Lyckat, karaktären skjuter, träffar och skadar eller kan välja att ta ett spelpoäng för att få ett överpresterande lyckat slag.
Överpresterande lyckat, karaktären skjuter, träffar och skadar, med komplikationen att eventuell utrustning som karaktären vill använda skadas, att ett lyckat medicinskt slag måste tas för att få ut information ur målet eller att situationen uppmärksammas, nu eller framöver, ett spelpoäng kan spenderas för att göra det till lyckat eller så kan ett tas för att göra det till misslyckat med komplikation.
Vid slaget ska endast tre av dessa vara möjliga, vilka klargörs innan slaget slås och det kan vara i vilken ordning som bäst passar för situationen.
Låter detta vettigt eller är detta för krångligt.
/Luna Lovegood
På ett skytteslag för en pistolskytt med begränsad ammunition kan de olika resultaten se ut så här.
Misslyckande med komplikation är att pistolskytten skjuter ett skott som missar, och har nu mindre skott att röra sig med, kör skytten ljuddämpat kanske en rikochet plinkar till ljudligt, eller så väljer spelaren att på grund av situationen får karaktären ett sämmre utgångsläge (minus på att träffa) nästa tur, spelaren kan även spendera ett spelpoäng för att få ett vanligt misslyckande.
Misslyckande, karaktären ser inget bra läge för att skjuta, spelaren kan välja att få misslyckande med komplikation för att få ett spelpoäng att använda senare.
Underpresterande lyckande, karaktären, ser inget läge att skjuta men förbättrar sitt läge att göra detta under nästa tur, spelaren kan också spendera ett spelpoäng för att faktiskt få in ett lyckat slag, eller ta ett för att få ett misslyckat.
Lyckat, karaktären skjuter, träffar och skadar eller kan välja att ta ett spelpoäng för att få ett överpresterande lyckat slag.
Överpresterande lyckat, karaktären skjuter, träffar och skadar, med komplikationen att eventuell utrustning som karaktären vill använda skadas, att ett lyckat medicinskt slag måste tas för att få ut information ur målet eller att situationen uppmärksammas, nu eller framöver, ett spelpoäng kan spenderas för att göra det till lyckat eller så kan ett tas för att göra det till misslyckat med komplikation.
Vid slaget ska endast tre av dessa vara möjliga, vilka klargörs innan slaget slås och det kan vara i vilken ordning som bäst passar för situationen.
Låter detta vettigt eller är detta för krångligt.
/Luna Lovegood