Nekromanti Genvägen: Smärta/njutningsskala

G

Guest

Guest
-Jag har kommit underfund med att smärta är något jag vill ha i mitt rollspel, detta innebär att jag behöver smärtstillande.
-Smärtstillande är en drog, därmed behöver jag droger.
-Regler för droger brukar vara väldigt komplexa, därför behöver jag simplifiera det.
Därmed har jag gjort en skala där noll är grund, där positivt är njutning och negativt är smärta, över och under en bestämd nivå får du minus antal steg från den nivån på färdighetsslag.
Var minusen börjar/slutar beror på vad man är van vid (för att fixa både beroende och smärttolerans.
Efter varje scen kommer nivån att minska, delvis för att simplifiera och delvis för att få folk att förstå att det är dåligt att snabbspola.

Över till frågorna:
-Ska smärta och njutning vara separata skalor där du tar den större minus den mindre eller ska det vara en skala där de är plus och minus tycker ni (ger inga argument för ni kan nog komma på mångfalt bättre än jag)?
-Tror ni detta kan vara en bra grej för att simulera icke prestanda höjande medel?
-Är jag helt blåst som tycker att det här e vettigt?

Rickard

Urverk speldesign
-Jag har kommit underfund med att smärta är något jag vill ha i mitt rollspel, detta innebär att jag behöver smärtstillande.
Det är något med det här som jag tycker är väldigt knasigt. Jag kan dock inte sätta fingret på det (alltså komma med något konstruktivt argument).

-Ska smärta och njutning vara separata skalor där du tar den större minus den mindre eller ska det vara en skala där de är plus och minus tycker ni (ger inga argument för ni kan nog komma på mångfalt bättre än jag)?
Jag tycker att du ska ha två skalor, där den positiva skalan helt negerar den negativa om den kommer upp i samma siffra. Tanken jag har är att smärtstillande bryts ner snabbare än läkningen av själva källan för det som orsakar smärtan. Om man är allvarligt skadad och har drogat sig, så vill man droga sig mer när det smärtstillande har börjat avta (så länge man inte har nackdelen "Viking").

Efter varje scen kommer nivån att minska, delvis för att simplifiera och delvis för att få folk att förstå att det är dåligt att snabbspola.
Om vi fortsätter på samma tanke så skulle det smärtstillande sjunka med två för varje scenbyte medan smärtan endast sjunker med ett. Alternativt sjunker det smärtstillande med ett varje scenbyte och smärtan med ett varje spelmöte.

Annars gillar jag tankesättet, även om jag tycker det är lite mycket att basera ett helt regelstycke enbart på smärta.

/Han som förvisso inser om att många rollspel gör just detta

G

Guest

Guest
Med andra medel, men när han lämnar "akten" om jag kör med tvåmätarsystemet kommer han nog ha en del i båda mätarna.

/Zorbeltuss som undviker att köra sexuella grejer när han själv spelleder så det är inte jättehög prio att få masochism till en del av systemet

G

Guest

Guest
Det är något med det här som jag tycker är väldigt knasigt. Jag kan dock inte sätta fingret på det (alltså komma med något konstruktivt argument).
Låter det bättre om jag säger regelsystem?
Givetvis har inte ett tex fantasyspel ett krav på smärtstillande bara för att det finns smärta i världen, men eftersom reglerna skall vara någorlunda generiska så tycker jag det behövs.

Jag tycker att du ska ha två skalor, där den positiva skalan helt negerar den negativa om den kommer upp i samma siffra. Tanken jag har är att smärtstillande bryts ner snabbare än läkningen av själva källan för det som orsakar smärtan. Om man är allvarligt skadad och har drogat sig, så vill man droga sig mer när det smärtstillande har börjat avta (så länge man inte har fördelen "Viking").
Låter som att det är vettigast med två skalor definitift.

Om vi fortsätter på samma tanke så skulle det smärtstillande sjunka med två för varje scenbyte medan smärtan endast sjunker med ett. Alternativt sjunker det smärtstillande med ett varje scenbyte och smärtan med ett varje spelmöte.
Jao, eller så kan man skriva upp hur snabbt just den smärtan/njutningen avtar fast det kanske är för omständigt.

Annars gillar jag tankesättet, även om jag tycker det är lite mycket att basera ett helt regelstycke enbart på smärta.
Tackar, själv gillar jag att separera smärta från skador, särskilt som att jag försöker hålla skadorna så simpla som möjligt.

/Zorbeltuss som tycker att det var dags att göra ett någorlunda simplistiskt smärtsystem

Wilmer

Hero
Får jag fråga vad settingen är? Och vad vill du uppnå med regeln? Simulation, atmosfär eller helt enkelt valet att lida eller sjunka ner i missbruk?

G

Guest

Guest
Får jag fråga vad settingen är?
Självkart, svaret är att det är flera settings dock, en cyberpunk, en rymdutforskande och en dark fantasy varav endast den sista innehåller fantastiska element och där är det sparsamt med dem.

Simulation, atmosfär eller helt enkelt valet att lida eller sjunka ner i missbruk?
De två sista, jag gillar mer realism än simulation (för realism kan man ju skippa en massa mellansteg sålänge resultatet blir trovärdigt inom spelets ramar).

/Zorbeltuss som gärna låter karaktärerna må fy skam, sålänge det främjar storyn

Wilmer

Hero
Hur hanterar du beroende? Eller är det tänk att spelarna själva får simulera beorendet genom att vilja ha hög njutningsstat? För att det ska kännas "värt" kan en övervikt på njutning ge någon sorts mekanisk bonus i spelet.

Något som isåfall saknas är det jobbiga med beroenden: abstinens. Får man inte sin fix så borde man få abstinens som är proportionell mot ens beroende.

G

Guest

Guest
Hur hanterar du beroende?
Inte alls än, det kommer så fort jag har bestämt hur smärta och njutning funkar eftersom det bygger till majoriteten på det.

Eller är det tänk att spelarna själva får simulera beorendet genom att vilja ha hög njutningsstat?
Det kommer finnas som alternativ inför skapandet av kampanjer etc.

Något som isåfall saknas är det jobbiga med beroenden: abstinens. Får man inte sin fix så borde man få abstinens som är proportionell mot ens beroende.
Det finns redan med i smärta njutnings systemet, har du lägre njutning än du är van vid får du också minus, detta gäller dock inte smärta då det känns konstigt att bli beroende av det.

/Zorbeltuss som inte är helt säker på det med smärteberoende dock.

Pilzefrau

hon/henne
Skulle inte beroende hanteras så att nollnivån ändrade sig, så att om du hela tiden låg på fem njutning skulle detta till slut bli noll? Om du sedan låter den gå ner till det gamla "noll" igen kommer detta vara -5 för dig ett tag, tills du vant dig.
/Pilze, hittar jag på ett bra system eller skrev du det i förstaposten, jag kommer inte ihåg?