Nekromanti Geografica Mundana - Frågor

Storuggla

Champion
I avsnittet om Alarinn, sid 79 för att vara mer exakt, står det lite om krubb i Alarinn. Shimi, fårosten väcker en fundering i mig. Den kryddas med uisge beatha ståre det. Men är inte det... whisk(e)y? Har alverna whiskey? Och i sådarna fall, vad kostar en pava?

Avsnittet om Thalamur, sid 99, Mäktiga Familjer: Kobinku. Meningen är avhuggen mitt i, meningen jag referar till är "Detta kommer sig av"... av vad?

Storuggla, lusläser

Krille

Super Moderator
"Den kryddas med uisge beatha ståre det. Men är inte det... whisk(e)y? Har alverna whiskey?"

Nä, de har uisge beatha. Huruvida du vill översätta det till Livets Vatten, hembränt, akvavit, eau de vie eller whisky är ditt problem (och de enda som över huvud taget kan komma undan att stava whisky med e är irländare - i alla andra fall ska det stavas "whisky" om det kommer från Skottland eller "odrickbart" om det kommer någon annanstans ifrån).

"Och i sådarna fall, vad kostar en pava?"

Ett får, ungefär.

Storuggla

Champion
"(och de enda som över huvud taget kan komma undan att stava whisky med e är irländare - i alla andra fall ska det stavas "whisky" om det kommer från Skottland eller "odrickbart" om det kommer någon annanstans ifrån)."

Irland så klart. Man dricker ju inte någon jänkares snorvatten, tvi vale. Irländarna ligger främst när det gäller öl och whiskey. Fint folk, det. ^_-

"Ett får, ungefär."

Det här är inte Västmark, Krille, ange priset i silverpenningar eller guldmynt ^_-
Men tack, då vet jag.

Storuggla, skulle rekommendera en sällsynt whiskey men vill inte göra alkoholreklam så nära omyndiga

Krille

Super Moderator
"Irländarna ligger främst när det gäller öl och whiskey."

Whiskey, möjligen, men whisky är överlägset whiskey. En fin Glenmorangie, det är grejer det!

"Det här är inte Västmark, Krille, ange priset i silverpenningar eller guldmynt ^_-"

44 järnstänger, om man ska vara petig (fåret skulle vara värd 40 järnstänger, så lägg till ett par ägg så är vi kvitt).

Tzam

Warrior
Irländarna ligger främst när det gäller öl och whiskey

Där har du helt fel, det finns inget som slår Lagavulin: Single Malt Scotch Whisky

Krille

Super Moderator
Re: Äggpris i Alarinn

"Kostar ett par ägg verkligen 4 järnstänger?"

Man tager vad man haver: femton ägg till en pannekaka.

The_Knight

Veteran

så för att göra en pannkaka ska man betala 60 järnstänger för äggen(30 silver)+ kostnaden för andra ingredienser, det blir en lyxpannkaka :gremgrin:

Storuggla

Champion

Du tror väl inte att alver skulle äta vilken skabbkaka som helst eller?
Men seriöst, sluta snacka pannkakor i min fina tråd om geografica-klurigheter och ett saknat avslut på en mening! :gremshocked:
Vill ni snacka alviska pannkakor får ni banne mig starta en egen tråd! Så blir det inte OT! >:/

Storuggla, morrar och revirtänker

Big Marco

Läskig
Re: Whisky [OT]

Njae - stavning whisky signalerar att drycken kommer från antingen Skottland eller Kanada. Whiskey Irland (och alla andra ställen) och Bourbon är främst amerikansk.

Jag orkar inte gå in på skillnaderna i övrigt.

Dessutom tycker jag att Lagavulin, Bowmore och Macallan slår det mesta. ,-)

Det kanske är dags att bege sig till barskåpet trots allt. Det börjar snart bli fullt där, av alla olika whiskys som där huserar. Och en och annan konjak också.

Eh...

Storuggla

Champion
Sluta Oote:a tråden till låsning! Snälla... ;_;

Vänta i alla fall tills min andra fråga är besvarad, den med en avhuggna meningen. :gremmad:

Storuggla, visar fjädrarna

Storuggla

Champion
Humor, humor, men jag vill veta hur meningen slutar... ;_;
Jag ligger sömnlös om nätterna.

Storuggla, vill ha Ninja Burger RPG

Krille

Super Moderator
AA

Jahörni, ska ni snacka sprit så kan jag rekommendera Anonyma Alkoholister. Men det har väldigt lite med Eon att göra, så ta och spola kröken, va? :gremwink: