Nekromanti Geografica Mundana

walium

Ganska töntig, faktiskt
Efter att ha köpt och bläddrat igenom denna massiva modul har jag nu några frågor:

1. Hur långt tid tar det att färdas sjövägen mellan Calnia och de sabriska kolonierna i övärlden? Är det en resa som bara är möjlig under vissa årstider med tanken de orkaner och liknande som ibland härjar där?

2. Varför har man valt att inte skriva om fler länder trots att en del tidigare okända skymtar förbi i inledningen?

3. Den jargiska staden Karakul nämns inte i stycket om Jargien, trots att den finns med på kartan, vad kan detta bero på?

4. Staden Dhuk är placerad på olika platser på de två kartorna, vilken är rätt?

(5.) Vad tusan har hänt med Johan Hellervik, vars illustrationer nu har blivit avsevärt bättre?

Emil

Hero
Några svar...

2. Varför har man valt att inte skriva om fler länder trots att en del tidigare okända skymtar förbi i inledningen?

Nu har jag inte modulen bredvid mig så jag vet inte vilka som nämns, men i Geografica Mundana beskrivs (vad jag vet) alla länder. Sedan finns det folkslag (som tauper och raunlänningar) som har egna samhällen, men inte direkt "länder". Om dessa kommer information i modulen Barbarer och Människofolk.

3. Den jargiska staden Karakul nämns inte i stycket om Jargien, trots att den finns med på kartan, vad kan detta bero på?

Var ligger staden någonstans, jag hittar nämligen inte den...

Den på den gamla, stora kartan. Dhuk som ligger på Forion-kartan heter egentligen något annat (vad minns jag inte)...

/Emil

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Några svar...

"Var ligger staden någonstans, jag hittar nämligen inte den..."

Karakul är både en stad och en provins som jargierna påstås ha erövrat ifrån Forion om jag inte minns fel. Står några meningar om det på sidan 125 i "Geografica Mundana".

"Nu har jag inte modulen bredvid mig så jag vet inte vilka som nämns, men i Geografica Mundana beskrivs (vad jag vet) alla länder. "

Inte Menon-Aun eller Tarhai som nämns på sidan 7.

Helmgast
1. Hur långt tid tar det att färdas sjövägen mellan Calnia och de sabriska kolonierna i övärlden? Är det en resa som bara är möjlig under vissa årstider med tanken de orkaner och liknande som ibland härjar där?
Fråga Krille.

Lite måste finnas kvar till fantasin (eller för den delen också Codex, om ni gillar Forion så kommer det en inofficiell text om Tarhai förr eller senare). Dessutom kan man ju symbolisera att Menon-aun är ett mystiskt land som ingen vet nåt om genom att inte skriva nåt. Dessutom är boken lagom tjock ändå (även om jag hade velat se Sunari då både Alarinn och Takalorr är med, och Sunari beskrivs ju inte under Asharien).

Läs mer under Forions historia. Dessutom så står det lite om Karakul på sida 50.

Den norra Dhuk (vid Eumo) är rätt. Den södra (norr om Forion, väster om Malásarsjön) heter Dhur-Koor. Detta namn på piratstället återfinns även i SH-kartan och på sida 128 i GM, under Forions fiender.

(5.) Vad tusan har hänt med Johan Hellervik, vars illustrationer nu har blivit avsevärt bättre?
Datorns hjälp tror jag. Dessutom heter han John.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Några svar

2: För att Menon-Aun, Tarhai etc är så pass avlägsna att väldigt få personer från centrala Mundana, och rentav Västlanden för den delen, någonsin får kontakt med dess folk, skulle jag tro. Och de känns ändå rätt överflödiga, i mitt tycke, speciellt som de verkar vara östasien-rippar (fast vem vet, avatarex ord om att Tarhai inte skulle vara Japan-rippoff lät lovande). Jag har iofs deltagit i en kampanj som utspelade sig på Tarhai, och den var mycket intressant. Då utgjorde ön en tillflyktsort för förrymda mûhadinska slavar (däribland rp:na), som bildat en motståndrörelse mot slaveriet i Västlanden. Det hela tog senare en betydligt mer storpolitisk nivå då det visade sig att härskarens av Tarhai dotter hade kidnappats av mûhadinska pirater och förts som slav till Alkharzan, utan att någon kände till vem hon verkligen var. Rp:nas uppgift blev givetvis att hämta henne innan nyheten kom ut och orsakade krig, men kanslern som gav dem uppdraget hade allt annat än rent mjöl i påsen... (Det var i den kampanjen jag spelade min rp Shie, för övrigt).

5: Han har kalkerat?

- Ymir, tycker alltjämnt Hellervik är totalt värdelös och drar ned helhetsintrycket på modulen avsevärt

Emil

Hero
Re: Några svar...

Karakul är både en stad och en provins som jargierna påstås ha erövrat ifrån Forion om jag inte minns fel. Står några meningar om det på sidan 125 i "Geografica Mundana".

Ahh... Har inte hunnit sätta upp den nya kartan på väggen än, så det missade jag...

Det är nog en miss i sammanställningen av modulen som orsakat frånvaron av Karakul - så går det när många jobbar med olika saker...

Nåja, killen som skrivit om Forion brukar hålla till här på forumet och kan säga något vettigt, istället för att svamla som jag gör... :gremsmile:

/Emil

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Lite måste finnas kvar till fantasin (eller för den delen också Codex, om ni gillar Forion så kommer det en inofficiell text om Tarhai förr eller senare). Dessutom kan man ju symbolisera att Menon-aun är ett mystiskt land som ingen vet nåt om genom att inte skriva nåt."

Varför kan inte Forion och Ehbron förbli mystiska länder då? Det var de innan "Geografica Mundana" kom ut. Man skulle kunna misstänka att Neogames vill spara lite hemligheter till "Geografica Mundana Maximus" som lär komma ut om några år. :gremsmile:

"Läs mer under Forions historia."

Det är väl inte någon förklaring? Jag vet redan att Karakul blivit erövrat av Jargien och undrar följdaktligen varför det inte omnämns i Jargien-delen, särskilt med tanke på att staden är stor nog att få en egen svart fyrkant.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Några svar

"För att Menon-Aun, Tarhai etc är så pass avlägsna att väldigt få personer från centrala Mundana, och rentav Västlanden för den delen, någonsin får kontakt med dess folk, skulle jag tro."

Säkert sant, men hur många vanliga människor besöker någonsin Övärlden eller Forion för den delen?

" Han har kalkerat?"

Du har säkert rätt, det var nästan för bra för att vara sant.

" Ymir, tycker alltjämnt Hellervik är totalt värdelös och drar ned helhetsintrycket på modulen avsevärt "

Du måste väl ändå hålla med om att det faktiskt är betydligt bättre än han tidigare alster.

Dhuk

Vad är det för stad egentligen? den ligger ju inte i något land, så vem styr den? Eller är det en stad á la Tiban som styr sig själv? Man tycker ju att det är lite konstigt med en stad mitt i regnskogen som inget land styr, eller? Och förresten, det där Dhur-koor, vad är det för ställe?

Mvh Victor Palm...

...Som har många frågor men få svar.

Helmgast
Re: Dhuk

Dhur-Koor är ett piratställe som styr sig självt och de lever på att plundra fartyg som far längs Blå Havet (där Forion, Tarhai, Eumo, Mûhad och Eumo ligger).