jag undrar hur stor skillnad det är mellan geografica mundana och den gamla mundana.
På något vis gillar jag känslan i gamla Mundanaboken bättre än i Geografica Mundana.
Den gamla boken känns iofs ganska utdaterad men var länge en av de mer köpvärda modulerna då det förutom bekrivningen på de flesta stora och viktiga länder i centrala Mundana även fanns med en ganska utförlig beskrivning på Alver, Dvärgar, Tiraker och Misslor (vilket var superpt om man inte hade något modul behandlandes dessa raser separat). Dessutom fanns där Stjärnkarta över Mundanas stjärnhimmel, tabeller för väder och vind, Mundansk kalender, de magiska aspekternas influxer samt en illustrationer över de olika människoraserna. Det var med andra ord en riktigt köpvärd modul!
Geografica Mundana är tjockare som bok (160 sidor i jämförelse med Mundanas 112 sidor) och på flera sätt ett massivare verk. Samma länder som i Mundana beskrivs fast utförligare och i fler punkter (även Historia, Intressanta personer, Mäktiga släkter, Äventyrsuppslag osv.) och desutom beskrivs ett par länder extra (som tex. Forion och Ebhron). Den stora nackdelen med GM är att den känns lite mer lapptäckeverk än gamla Mundanaboken. Den gamla boken kändes mer värdsligt enhetlig. Den nya är skriven av flera olika författare vilket innebär att texterna är av mycket varierande kvalité.
är det värt att köpa geografica?
Om du inte har gamla Mundanaboken så är det defenitivt värt att köpa boken (då den gamla boken är out of print). En världsbeskrivning är A och O för en spelledare och utan en sådan kommer man inte långt (såvida man inte önskar skapa en helt egen spelvärld förstås!). Om du redan har gamla Mundana så är dock Geografica inte alls lika viktig. Då har du i stort sett redan det mesta av informationen däri och mer därtill dessutom. Å andra sidan så finns det MER information i GM så valet är naturligtvis ditt men personligen hade jag lagt pengarna på någon annan bok i så fall. Barbarer & människofolk kanske (då det verkar bli en riktigt trevlig bok)?
Sebastian - som gillar gamla Mundanaboken bättre än Geografica dock främst av nostalgiska skäl