Fast, ska man göra skillnad på gerilla och motståndsrörelse? En motståndsrörelse är hemliga armén (nej, inte
It is I, Leclerc, orginalet) medan Gerilla är mer.. öh... FARC. Sitta i skogen och skjuta folk som inte odlar kokablad åt en, typ
Jag skulle gärna se något som gav en möjlighet att lira motståndsmän, av den enkla anledningen att en motståndsman måste jonglera vardagslivet och hålla sig hemlig samtidigt som man ska motarbeta ockupanten, medan en gerillatönt måste sitta i överskottslagretkläder och skjuta en löjtnant då och då. En motståndsman har en täckmantel, en gerillakrigare sitter i bergen och är sur.
Motståndsrörelsekampanj, med paranoia och så vore tufft. Partisankampanj där alla spänner sig och försöker vara Che Guevara, inte lika tufft.
Ett problem som jag ser det ifall man skulle ge ut ett spel med temat vore settingen. Vilken ockupation skulle man ta? Ska man hitta på något ur luften (Hoj, nu kommer plötsligt Putin och tog över Sverige och nu ska klass N3b från Grankottegymnasiet agera partisaner?) eller ska man ta något historiskt? Ifall historiskt, vadå? Frankrike 1941? Shanghai 1941? Gazaremsan 1998? Sydkorea 1945-2007 (okej, kanske bara för de som köper den nordkoreanska propagandan)? Irak 2006?
Jag tycker att en historisk/samtida ockupation vore tuffare än en med påhittade länder, men jag har vissa underliga preferenser antar jag.
Närbesläktad med gerilla/motståndsrörelsekampanjen torde coup d'état-kampanjen vara. Ungefär som Junta, fast El Presidente är en spelledarperson (i början i alla fall).
Storuggla, villig att experimentera