Nekromanti Gerillan som de goda i Star Wars och i fiktion

God45

#PrayersForBahakan
2097;n245712 said:
Det är få fiktiva världar där typ… hmm… en gerilla mer eller mindre, är hjältarna.
I MOTU är det Skeletors gäng som slåss mot makten. Och dom är solklara badguys.
Men i SW är makten badguys. Jag värdesätter det.
Jag gör en ny diskussion pga den här sidodiskussionen i den här tråden som jag vill prata mer om: https://www.rollspel.nu/threads/639...ulterande militärjuntan som de goda killarna.

2097

deleta mitt konto tack
Jag var lite otydlig… egentligen är jag ok med att rebels problematiseras. Bara inte rymdimperiet glorifieras. Den typen av IRL-politik som jag är på vippen att prata om är inte tillåtet på WRNU

Mundo

Myrmidon
Arfert;n245733 said:
Imperiet spränger planeter, men rebellerna har inga problem med att döda runt 1,2 miljoner på Dödstjärnan. Då hurrar man. Alla ombord kan knappast vara onda.
Redan som barn tänkte jag det när jag såg den för första gången. Okey, soldater har valt att tjänstgöra, det är ett krig... Men på dödstjärnan måste det finnas typ 200 000 - 300 000 civila, allt från städare till tekniker, kökspersonal etc. Jesus Christ. Ett miniholocaust. Du trodde de som släppte bomberna över Nagasaki och Hiroshima fick PTSD efteråt, hur fanken borde Luke må efteråt?

Bolongo

Herr Doktor
Mundo;n245735 said:
Men på dödstjärnan måste det finnas typ 200 000 - 300 000 civila, allt från städare till tekniker, kökspersonal etc.
Droids, all of them. ;)

Caligo

Swashbuckler
Gerillasoldater framställs väl oftast som goda i historier? Rebellerna i SW men även massa fler exempel. Även i verkligheten finns det en nog en tendens att glorifiera rebeller.

2097

deleta mitt konto tack
Dödstjärnan skulle ju just till att spränga Yavin IV. Så det var i sista stund dom sprängde den. Det fanns inget annat sätt att i tid stoppa dödsstrålen.
Men. När den sprängde Alderaan så var det för att dom inte orkade spränga Dantooine + att Dantooine låg för långt bort för att bli bra exempel

Klingonsylt

Swordsman
God45;n245724 said:
Sedan har vi the prequels där vi ser republiken som är Rebellernas mål och förebild... Och den suger! Vi har en religös order som försöker en statskupp mot en demokratiskt vald ledare och som planerar att sätta in ett religösa styre över en sekulär stat. Vi har en utbredd adel som styr allt. Vi har slaveri och enorma slum områden även på den galaktiska huvudstaden/ planeten. Valutan respekteras inte ens utan befolkningen i utkanterna tvingas förlita sig på byteshandel. Och när en grupp världar försöker lämna republiken, bildar sin egen senat och väljer sina egna ledare startar republiken ett krig mot dem. Med en slav (klon) armé!
Republikens klonarmé kändes grymt problematisk och jag fattar verkligen inte hur George Lucas tänkte där.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
2097;n245732 said:
Jag var lite otydlig… egentligen är jag ok med att rebels problematiseras. Bara inte rymdimperiet glorifieras. Den typen av IRL-politik som jag är på vippen att prata om är inte tillåtet på WRNU

The Moon Is a Harsh Mistress av Robert Heinlein: Rebellerna är förtryckta straffångar/ättlingar till dylika som hålls isolerade från jorden i en månkoloni/fångläger. De genomför en libertariansk revolt på ett lömskt sätt. Det samhälle rebellerna eftersträvar känns dock en smula otryggt med ståndrätter och summarisk rättsskipning. Good guys? Mja, revolten är motiverad, men...

Mekanurg

Heinlein skrev även ett antikolonialt djungelkrigsäventyr: Between Planets, där venusianska rebeller kämpar mot en jordisk kolonialregim. Storyn har fått mig att tänka på det indokinesiska upproret mot Frankrike 1946-54. Rebellerna är nog tämligen goda och har skäl för sitt uppror, men lik förbannat blir det ett otäckt krig. Läs gärna följande analys på min blogg:

https://gondica.wordpress.com/2013/08/23/reflections-on-between-planets-vietnam-on-venus/

Ram

Skev
Bolongo;n245739 said:
Droids, all of them. ;)
Ja precis! Och de är de mest känslosamma i hela SW-universat! Kolla bara på R2, BB8 och vår neurotiska C3PO!

Mekanurg

Arfert;n245733 said:
Imperiet spränger planeter, men rebellerna har inga problem med att döda runt 1,2 miljoner på Dödstjärnan. Då hurrar man. Alla ombord kan knappast vara onda.

Ett fientligt örlogsfartyg är legitimt mål i en krigssituation. Att utplåna en planet enbart to make a political point är något helt annat.

Mogger

Hipsteranka
2097;n245732 said:

Håller med. Det jag syftade på tidigare är att om man bara kolla på Sith-koden så finns det knappast något objektivt ondskefullt där, medan Imperiet och Kejsaren utan tvekan är bad guys. Alltså, monumentalt bad guys! Så, är alla Sith fascistiska kräk? Asajj Ventress har helt klart försonande drag exempelvis.

Med det sagt så har Imperiets ankomst i vissa system inneburit förbättrade livsvillkor för en del. Så ska man tala om de eventuella positiva sidor som finns hos Imperiet så bör det vara utifrån ett settingperspektiv, typ att "men Hutterna tillåts smuggla och deras verksamhet frodas som aldrig förr!"

För oss, med ett annat perspektiv, är det uppenbart att Imperiet är the mother of all förtryckande diktaturer som någonsin funnits.

Mogger

Hipsteranka
Mekanurg;n245767 said:
Ett fientligt örlogsfartyg är legitimt mål i en krigssituation. Att utplåna en planet enbart to make a political point är något helt annat.

Precis. Det är ju bara den astronomiska (pun intended) Star Wars-skalan som ställer till det.

God45

#PrayersForBahakan
Måns;n245769 said:
Håller med. Det jag syftade på tidigare är att om man bara kolla på Sith-koden så finns det knappast något objektivt ondskefullt där, medan Imperiet och Kejsaren utan tvekan är bad guys. Alltså, monumentalt bad guys! Så, är alla Sith fascistiska kräk? Asajj Ventress har helt klart försonande drag exempelvis.

Med det sagt så har Imperiets ankomst i vissa system inneburit förbättrade livsvillkor för en del. Så ska man tala om de eventuella positiva sidor som finns hos Imperiet så bör det vara utifrån ett settingperspektiv, typ att "men Hutterna tillåts smuggla och deras verksamhet frodas som aldrig förr!"

För oss, med ett annat perspektiv, är det uppenbart att Imperiet är the mother of all förtryckande diktaturer som någonsin funnits.
Problemet är inte egentligen att man kan försvara kejsardömet eller Sith ordern. De är så uppenbart onda att det inte är någon poäng. Problemet är att Jedi ordern är så lätt att framställa som en ondskefull anti-livskult och rebellerna som religösa terrorister. Problemet är att i ett universum som skall var gott mot ont, svart mot vitt egentligen är extremt grått mot grått.