Nekromanti Gerillaspelande, ny twist

Krille

Super Moderator
Vilken sorts gerilla-rollspel skulle ni vilja ha skrivit?

Själv börjar jag fundera på en miljö där rymdamazoner i stora trebenta krigsmaskiner har invaderat Jorden och förslavat alla män, antingen för... ehm, "osedliga syften" eller som slavsoldater, och de enda som kan göra motstånd just nu är japanska skolflickor.

På det mer seriösa planet så finns fortfarande 1989 nånstans på min hårddisk.

Storuggla

Champion
"På det mer seriösa planet så finns fortfarande 1989 nånstans på min hårddisk."

Antyder du att rymdamazoner i trebenta mechas som stjäl män och fajtas med japanska skolflickor är oseriöst? Det låter ju som om det skulle finnas en anime om det redan. Med eller utan tentakler.

"Vilken sorts gerilla-rollspel skulle ni vilja ha skrivit?"

Humm humm. Det är svårt, det där. Jag tror att jag skulle göra ett som utspelade sig i Frankrike under andra världskriget. Skurkarna torde vara tyskarna och quislingarna, och man skulle ha ett jobb som man skötte om dagarna och sedan skulle man få göra vad fanskap man kan för tysken på sin fritid och när man kommer åt. Äventyr för de spelare som inte tar för sig skulle delas ut av den mer organiserade motståndsrörelsen, a la Michelle of the Resistance («I shall say this only once»). Vanliga problem torde vara att gömma och smuggla ut engelska och amerikanske flygare som blivit nedskjutna, stoppa småsten i brödet tysken ska köpa och lufta deras cykeldäck.
Förvisso paranoia och smygande, men nu när jag skriver så märker jag att det kanske inte vore så underhållande.
Så din "oseriösa" idé kanske inte är helt off ändå, där finns ju potential till ångestvåld («Buhu, de snodde min pojkvän och min brorsa»), gladvåld («Sug på den, rymdslinka!»), quislingintriger, infiltratörsparanoia, smygande och så. Något för alla, helt enkelt.

Men om jag skulle skriva något, franska motståndsrörelsen - eftersom det är en kliché som funkar. Kanske, om jag var politiskt medventen och verkligen orkade, Irak 2006. Och om det inte pågick just nu, dvs. Spelet skulle drunka i allt tjafs om det är rätt eller fel att skriva spel om vad som pågår just nu och vilda spekulationer om jag var sionistisk krigshetsare eller korankramande övervintrad stalinist.

Storuggla, segelfartyg - för dig med akne

Troberg

Sinister eater
Motståndsrörelserna under WW2, tex i Jugoslavien, Sovjet, Frankrike, Belgien och Norge. En lagom blandning av gerilla, action, agenter och interaktion med folk.

Vanligt folk i ockuperade Palestina, som försöker leva ett vanligt liv och skydda sina familjer under det pågående folkmordet, som försöker förklara för journalister hur deras situation ser ut och så vidare.

En kampanj efter slutet på X-Files, där aliensarna landat och man istället kämpar mot dem som motståndsrörelse.

En variant på X-Com-spelen, där jorden är under attack av aliensare och en hemlig organisation slåss mot dem.

Sverige 2008, där en befolkning förslavad under Svensk Bilprovning reser sig och startar ett väpnat motstånd för att kasta av sig förtryckarnas ok.

Själv börjar jag fundera på en miljö där rymdamazoner i stora trebenta krigsmaskiner har invaderat Jorden och förslavat alla män, antingen för... ehm, "osedliga syften" (snip), och de enda som kan göra motstånd just nu är japanska skolflickor.
Tja, jag skulle inte vilja göra motstånd...

Nightowl

Champion
antingen för... ehm, "osedliga syften" eller som slavsoldater
"Earth guys are easy!" Varför inte som mat? (Nä, glöm det. "V" har för evigt ärrat min barndom...)

Jag skulle vilja köra en pulp-SF-kampanj efter det att stjärnorna står rätt och R'lyeh stiger ur havet, med lesser servant races istället för Kejsar Ming och hans anhang. Räknas det?

Erik
Erik

thark

Hero
"Earth guys are easy!" Varför inte som mat?

Därför att som hjärntvättade slavsoldater kan de tvingas slåss mot de stackars skolflickorna i motståndsrörelsen, som då får tillfälle till psykbryt och ångest när de inser att de för att uppnå sitt mål måste ta sig förbi den där egentligen oskyldiga zombie-soldaten som lika gärna hade kunnat vara (eller t o m är!) en bror eller far eller pojkvän.

Ju.

Ja, det var jag som kläckte konceptet. :)

Basenanji

Postd20modernist
Chtulhu, action, deckare, illuminati och...

Ett mindre antal människor har upptäckt att något mycket märkligt håller på att hända. Något som man sällan pratar om på nyheterna eller skrivs om i universitetens rapporter. Däremot på högt krypterade hemsidor eller som chiffrerat graffitti i kloaker och tunnelbanor.
Det verkar nämligen som att obetydliga mishaps har en fullt logisk förklaring!

Att datorn hänger sig, att vissa websidor tar lång tid att ladda, klimatförändringar, hyperpålitliga satelliter som försvinner, jättebebisar som föds, oväntade flygplanskrascher mm mm
För det stora flertalet duger de offentliga förklaringarna gott. Men, dessvärre är dem ljug, mörkläggning och osanning.

Några, alltför få, menar att allt det där har en förklaring som de flesta inte vill höra. Nämligen att utomjordingar håller på att förbereda för en invasion.

Andra menar att utomjordingarna alltid har funnits på jorden och att det snart är dags för dem att utnyttja resurserna på jorden. Att utomjordingarna har kunnat leva bland människorna beror på att några av människorna är korrupta.

En del ledare/organisationer/forskare har kommit hyggligt långt i organiserandet av motstånd. De menar att om man över en natt gjorde klart för mänskligheten hur sårbara vi är och hur långt utomjordingarna har kommit, riskerar att skapa ett kaos som är värre än själva utomjordingarna i sig.

Ett annat skäl till att "sanningen" inte sprids är att man inte vill avslöja att männsikorna känner till närvaron av utomjordingar. Bara ett litet fåtal kan få reda på vad som egentligen försiggår. Rollprersonerna behöver inte tillhöra detta fåtal- och alltså har rollpersonerna både de "upplysta" och utomjordingarna som fiender.

Men, som sagt, ingen är säker. Det de "medvetna" eller "upplysta" pratar om är fortfarande bara indicier. Små tecken på att något inte står rätt till...

---

I en sådan kampanjvärld vill jag kasta in spelarna.
De ska lösa små agenthistorier, uppleva skräckmysterier och jaga efter en alltför snabbt undflyende fiende. Under tiden växer deras medvetande om hur det egentligen står till.
Och till slut, när hela bilden är klar...syns små blippar på varje radarskärm över hela världen och det allra sista slutet har börjat.

/Basse
som kan tänka sig d20 Modern för ett sånt upplägg. Faktiskt.

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle nog antaglien vuilja ha nån form av nutidsorienterat. Speciellt under 2:a världskriget. Det skulel jag tyca vara spännande.
Även i en fantasysetting skulle det var kul att göra en gerilagrej.

/ Johan K, som äntlgien är hemam i Lund

Foggmock

Myrmidon
En variant av Bitworld, där supermänniskor fryses ner av någon för att vakna upp senare, när det militanta äjlien-hotet är något mindre militant, och sparka röv. Tänk att vara gerilla i en övergiven high-techstad, jagad av äjliens (som såklart bygg egna städer och lämnat jordisk arkitektur i förfall) som kommit för att claima din planet som sin egen.

Lite amerikanskt och storvulet kanske, men vafan.

Annars hade en setting med traditionellt omvända roller varit rätt häftig. Tänk att vara amerikan och bli satt i ett arabiskt Guantanamo, eller tvingas leva under strikt religiöst förtryck efter det att den globala arabiska konspirationen att sprida ut sig överallt, föröka sig och dominera kulturlivet by sheer numbers har genomförts...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"efter det att den globala arabiska konspirationen att sprida ut sig överallt, föröka sig och dominera kulturlivet by sheer numbers har genomförts..."

Pia Kjærsgaard: the RPG? :gremelak:

Dimfrost

Special Circumstances
Jag skulle vilja köra postmodernistisk underground-konspirations-superhjälte-gerillaspel med tydliga drag av Invisibles (och Doom Patrol, etc, men jag tror ni hajar) och Delta Green, i en värld där de insektoida utomjordingarna/bortomvärldslingarna/äldre gudarna tröttnade på att vänta och tog över världen semi-öppet. Men det var väl knappast någon överraskning. :gremgrin:

/Dimfrost

Saxifrage

Hero
Kallsvett!

Storugglas distinktion mellan "gerillakrigare" och "motståndsmän" är ju helt lysande, tack för den! Jag lutar mot att "motståndsmän" ger mer intressant rollspelsmöjligheter. I ett sånt spel skulle jag vilja köra äventyr som lägger stor tyngd på att interagera med fienden, nästla sig in djupt i fiendeland och undvika avslöjande. Med andra ord farliga uppdrag under ständig fara för upptäckt. När det begav sig spelade jag rätt många agentäventyr i Mutant 2, och särskilt "undercover"-segmenten var ofta spännande och nervpirrande.

Fienden i sådana scenarier bör förmodligen vara mänsklig och jordnära för att interaktionen ska funka, men man kan förstås även tänka sig en kader av "mänskliga" underhuggare till mer obskyra fiender. Jag tror dock att valet av fiende gör ganska mycket för stämningen i kampanjen. Om man väljer "Rymdinvasion i Lappland" eller dylikt som bakgrund är det mer upplagt för bekymmersfritt fajtande, om man däremot väljer ett mer historiskt eller realistiskt upplägg (Nazitysk/Sovjetisk ockupation etc) finns det utrymme för djupare äventyr där moraliska frågeställningar spelar större roll (hur ska man göra när syrran förälskat sig i en tysk menig, tex).

I serien "V for Vendetta" är fienden delvis den fascistiska regeringen, men även folkets uppgivenhet som tillät att fascisterna tog makten. Ett sådant upplägg kunde vara mycket intressant, för hur bekämpar man en regering som tilkommit med folkets tysta medgivande? Där är det inte lika enkelt att skjuta brallan av ockupanterna. Om det skulle funka i rollspel vet jag inte, dock.