"På det mer seriösa planet så finns fortfarande 1989 nånstans på min hårddisk."
Antyder du att rymdamazoner i trebenta mechas som stjäl män och fajtas med japanska skolflickor är oseriöst? Det låter ju som om det skulle finnas en anime om det redan. Med eller utan tentakler.
"Vilken sorts gerilla-rollspel skulle ni vilja ha skrivit?"
Humm humm. Det är svårt, det där. Jag tror att jag skulle göra ett som utspelade sig i Frankrike under andra världskriget. Skurkarna torde vara tyskarna och quislingarna, och man skulle ha ett jobb som man skötte om dagarna och sedan skulle man få göra vad fanskap man kan för tysken på sin fritid och när man kommer åt. Äventyr för de spelare som inte tar för sig skulle delas ut av den mer organiserade motståndsrörelsen, a la Michelle of the Resistance («I shall say this only once»). Vanliga problem torde vara att gömma och smuggla ut engelska och amerikanske flygare som blivit nedskjutna, stoppa småsten i brödet tysken ska köpa och lufta deras cykeldäck.
Förvisso paranoia och smygande, men nu när jag skriver så märker jag att det kanske inte vore så underhållande.
Så din "oseriösa" idé kanske inte är helt off ändå, där finns ju potential till ångestvåld («Buhu, de snodde min pojkvän och min brorsa»), gladvåld («Sug på den, rymdslinka!»), quislingintriger, infiltratörsparanoia, smygande och så. Något för alla, helt enkelt.
Men om jag skulle skriva något, franska motståndsrörelsen - eftersom det är en kliché som funkar. Kanske, om jag var politiskt medventen och verkligen orkade, Irak 2006. Och om det inte pågick just nu, dvs. Spelet skulle drunka i allt tjafs om det är rätt eller fel att skriva spel om vad som pågår just nu och vilda spekulationer om jag var sionistisk krigshetsare eller korankramande övervintrad stalinist.
Storuggla, segelfartyg - för dig med akne