Nekromanti Gestalta Varulvar [VTM]

Recca

Femme Fatale
Under tisdagkvällens rollspel så var jag tvungen att improvisera fram lite varulvar som jagade den droska som rollpersonerna färdades i. Det fick mig att fundera på det här med varulvar. Jag kan ju nästan ingenting om hur de funkar. Jag har ingen som helst lust att läsa Werewolfböckerna för jag spelleder ju vampire och jag känner inte att jag har tid att sätta mig in i något som jag bara skulle vilja krydda med lite då och då. I vampireböckerna står det att varulvarna har motsvarande Potence och Celerity men det tycker jag känns sjukt tråkigt. Jag gillar inte heller att de skulle ha celerity. Men hur gör jag gästvarisarna roliga i en kampanj om vampyrer? Hur ser deras krafter ut? Vilka kraftresurser använder de istället för blod?

Det jag vill veta är någonting som gör att varisarna inte bara blir en cliché utan faktiskt får en personlighet. Kanske någon detalj som får dem att leva upp lite. Någonting som verkligen visar att de är nåt annat än vampyrer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja... De har ju sina Tribes. De har en världsbild där Weavern (ordningsskaparen typ), Wyrmen (skapar förruttnelse och förstörelse) och... nån mer grej är i obalans. Mycket indiantro som filtrerad genom militant greenpeace. Gaias krigare.

Skadas av silver. Kallar sig själva Garou. Blir lätt arga. Har en stridsform som kallas Crinos; det är den där man är mitt mellan varg och människa.

Just hur man aktiverar krafter och så minns jag dock inte. Men deras krafter är ungefär motsvarande vampyrernas.

De ska vara jävligt farliga för Kindred, är det väl iaf tänkt.

RasmusL

Champion
Recca said:
Det jag vill veta är någonting som gör att varisarna inte bara blir en cliché utan faktiskt får en personlighet. Kanske någon detalj som får dem att leva upp lite. Någonting som verkligen visar att de är nåt annat än vampyrer.
Min erfarenhet:

Det blir nog svårt :gremtongue: Har slagits med en hel del varulvar spelledda av en werewolfkunnig ST och det är mörkt på den punkten. Om jag inte tolkat fel har de någon pool med "rage" el. motsv. som de kan tappa för att få extra handlingar och göra en massa extra handlingar och shit. Jag har varit med om en varulv som dansade för att distrahera bort en av mina handlingar, men det är det mest exotiska i stridsväg jag stött på. Varulvarnas coolhet ligger imo i deras koppling till andeplanet (shadow?) och allt lurt de håller på med där, annars är de mest bara stora, starka och snabba.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Elmrig said:
Varulvarnas coolhet ligger imo i deras koppling till andeplanet (shadow?) och allt lurt de håller på med där, annars är de mest bara stora, starka och snabba.
Umbran heter den, har jag för mig.

Själv tycker jag nog hela Rainbow Warriorgrejen... Alltså, att de typ är indianer som är riktiga ekoterrorister. Knivhippies. Våldsamma jäkla miljökämpar.

Recca

Femme Fatale
Okay men så här mycket som sagts i tråden visste jag liksom redan. :gremlaugh:

Finns det någon specifik power som ni tycker är extra cool som varisarna kan använda? Nåt motsvarande typ Fleshcraft eller liknande mer extrem power. I så fall kunde jag ju plocka fram nån sån.

Cybot

Mest spelbar
Recca said:
Okay men så här mycket som sagts i tråden visste jag liksom redan. :gremlaugh:

Finns det någon specifik power som ni tycker är extra cool som varisarna kan använda? Nåt motsvarande typ Fleshcraft eller liknande mer extrem power. I så fall kunde jag ju plocka fram nån sån.
Jag har inte spelat Werewolf. Men i ett vampire spel så var våran grupp jagade av ett par Bone gnawers (typ luffar-varulvar).
Förmågor som att kunna stänga av teknologi (datorer och telefoner, lätt. Bilar och sådant. inte så lätt), göra en till en skräpmagnet (så att man kan bli i princip begravt i tidningar, löv, sopor osv om varulven lyckas bra) eller någon slags termitkraft som käkade upp trä på bara några sekunder.

Fyra vampyrer jagade av 2 bone gnawers genom ett ödekvarter. Skitskrämmande. Vad som helst kunde attackera en, golv kunde kollapsa osv.

Recca

Femme Fatale
Häftigt!

Jag hade nån tanke om att skogen skulle anfalla spelarnas droska men det blev inte så sedan. Någon välte ett träd framför vägen men that was it. Saken var ju att jag inte ville att de skulle bli slarvsylta heller. Det skulle varit ett jäkla antiklimax. Så jag ville ju att varulvarna skulle skapa hinder på vägen för att försvåra för dem. Att de skulle vara tvungna att lösa problemen med sina egna huvuden först och främst. Jag fick till ett par roliga problem och läskiga grejer, men jag hade velat kanta vägen med ett par faror till innan de hann undan. Men min kunskap om varulvar brast lite, som sagt. Jag kom inte på något coolt.

Jag är sjukt nöjd med upplösningen på min droskjakt, när de på två framhjul skumpar fram på landsvägen, bakänden på vagnen bortsliten, fem vampyrer fastklamrade, skådar rakt in i ögonen på den enorma alfan. De gjorde sig redo för strid men plötsligt kommer kusken flygande genom luften och varulven hoppar upp och möter honom i en blodig omfamning. Ulven får sig ett skrovmål men tappar för mycket på droskan som hinner undan in i människotrakter och de skygga varisarna stannar kvar i vildmarken. SLP'n som vräkte kusken i varulvens käftar fick både kritik och hyllningar. Det var rätt häftigt att det blev nästan som en splittring i hur RP'na reagerade på sin räddning. En person tyckte att handlingen var rent ut sagt mordisk och vidrig. :gremlaugh:

Ymir

Liten kantbaron
Allvarligt, att bara ströläsa lite i Werewolf-grundboken är såå värt det, det kommer ge dig perspektiv på varulvarna som aldrig ges i böcker som inte fokuserar på dem. Det är klart, gamla WoD hade crossover-böcker som WoD Hongkong och Dark Alliance: Vancouver som tillmäte vampyrernas, varulvarnas och andra WoD-sakers perspektiv lika stor vikt i plotten, och det var awesome, hela Kindred of the Easts awesomeness byggde basically på det*, men jag vet inte om nya WoD har något liknande.

*Jag skulle säga att KotE-kampanjer blir kraftigt lidande om inte spelledaren har rudimentär koll på, utöver Vampire, åtminstone Wraith - The Oblivion.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Varulvar, en quickie [VTM]

Men okej, jag har aldrig spelat werewolf, bara skummat vissa moduler för att bättre kunna använda varulvar i crossover-spel, i synnerhet KotE. Men här är mitt intryck av deras koncept:

Varulvarna är den positivt laddade andevärldens väktare, denna värld huserar naturandar och dylikt, och står i kontrast till den negativt laddade andevärlden, som huserar spöken och våldnader. Varulvarna har en koppling till primordiala krafter från den rena, obefläckade världen före civilisationen, och dessa är källan till deras spirituella krafter, Gnosis (som också andar och demoner besitter i Wods regelsystem). Mindre komplicerad är deras inneboende vrede och primitivism, Rage (som också besitts av andar och demoner); dualiteten mellan dessa två kraftkällor är central för varulvarnas väsen, och vissa individer eller fraktioner fokuserar på den ena eller den andra. Basically så använder man Rage för att slåss och göra fysiska grejer, och Gnosis för att mecka med ritualer, krafter och andevärlden i allmänhet. Varulvar har ingen våldsam kamp mot någin inre best eller så, i kontrast till vampyrer och spöken, de är liksom mer in touch och harmoni med sina väsen - detta hävdar de beror på att deras kraftkälla, Wyld, är den rena, ursprungliga och skapande, medan Weaver, mänsklighetens källa, står för förändring och begynnande korruption, och Wyrm, varulvarnas antites, står för entropi och förfall och allmän ondska. Men det finns varulvar som trots detta har fallit; somliga klaner har dött ut, och en annan korrumperades av Wyrm och blev Black Spiral Dancers, förstörda och fruktansvärda varelser.

Varulvarna är bra på att slåss inbördes, men deras primära fiender är varelser som på olika sätt associeras med Wyrm, till exempel vampyrer, demoner, korrupta människor, och baneandar. En del fraktioner, såsom Red Talons, hatar även Weaver-kraften passionerat, medan andra har en mer försonande syn på den mänskliga civilisationen. Under forntiden, i en era kallad Impergium, härskade varulvarna över mänskligheten, och det är rasminnen från denna era som gör att människor än idag tenderar att inträda i Delerium, ett komplicerat psykologiskt tillstånd med varierande grad av denial, när de ser en varulv anta sina mer monstruösa former.

Varulvarna har en form som kallas lupus och är en vanlig varg, homid som är en människoform, glaubro som är en monstruös mänsklig form, hispo som är en monstruös varg, och crinos som är en humanoid, fruktansvärd jättevarg. Vissa varulvar är födda som vargar och antar först när de vuxit upp människoform; dessa människoformer tenderar att vara mer primitiva och rustika än de hos varulvar som tillbringade sin barndom som människor. Ett litet fåtal varulvar är barn inte till en människa eller varg + en varulv, utan till två varulvar. Dessa är födda i crinosform och allmänt sedda som en styggelse, men de har en mäktig koppling till andevärlden och har hög Gnosis.

En annan anomali som förekommer är varulvar som blivit embrejsade av en vampyr och överlevt. Dessa inträder i en slags vidrigt halvtillstånd, och andra varulvar skyr dem som pesten.

Utöver varulvar förekommer ett mindre antal andra sorters var-varelser, men de har alla snarlika egenskaper som varulvarna och liknande krafter och ritualer. Den mest udda av dessa är förmodligen Zhong Lung, var-ödlor som i en form blir kinesiska drakar. Zhong Lung vaktar världens minne och har en förmåga att tillbringa många decennier i sömn för att bättre kunna tradera traditioner vidare till yngre släkten (var-varelser i allmänhet har mycket traditionella, ritualbaserade och spiritistiska/totemistiska sociala strukturer). En del av dessa andra var-varelser har akuta problem att förnya sina populationer eftersom djurarterna de är associerade med och behöver fortplanta sig med är på utdöende, det främsta exemplet är nog Khan, vartigrarna, men tillochmed vanliga varulvar har det här problemet här och var i den moderna världen.

Varulvar är starka, snabba och har ibland kraftfulla trick och ritualer, men de har ingen direkt magi som riktigt är i nivå med vampyrernas discipliner. Vad de istället har till sin fördel är sina superlativa stats och det faktum att de reggar blixtsnabbt; det enda säkra sättet att stoppa en varulv är att använda silver, och varulvar som fajtar på -riktigt- mot varandra använder rituella silvervapen kallade klaives, för att verkligen kunna göra skada.

En spännande detalj med varulvar är att Gifts, deras motsvarighet till discipliner, måste läras ut av andeväsen. För varje gift man vill ha måste man alltså ge sig ut på en resa i andevärlden och söka upp en varelse av rätt natur som kan och vill bistå en.

Recca

Femme Fatale

Tack, Ymir. :gremsmile: Jätteuppskattat. Jag blir sugen på att läsa på mer om varulvarna nu. :gremsmile:

Necross

Swashbuckler

En viktig grej är väl att varulvarnas klor gör aggravated damage. Det i kombination med sjukt höga physical stats och extra handlingar (typ cel) gör slarvsylta av de flesta vampyrer. Slåss med garou är ingen bra idé, iaf inte för klena vampar.

Angående varulvarnas krafter så gör de ju lite allt möjligt. Kolla in t ex http://worldofdarkness.wetpaint.com/page/Gifts+of+the+Shifters och dylika sajter för att få ett snabbt hum.

Wyldstorm

Swordsman

Rekommenderar även jag att läsa på om/i old WoD's trinity.
Man får mer känsla av världen om man förstår lite av vampre, werewolf & mage.

Som quickietips så rekommenderar jag en stam av werewolves som är relativt straight forward "get OF Fenris", som förutom att ha lite av vikinga-attityd även är rätt inställda på att vamps ska utrensas om tillfälle ges.
Kul förmåga för "jaktscenen" är Halt the cowards flight (iirc) som halverar den flyende's förflyttning..

Men läs alla tre, det lönar sig.

Stormflare

Veteran
När och var utspelas din kampanj? Inte i modern tid låter det som.

Varulvarnas stammar var ganska geografiskt bundna till områden där deras "kinfolk" levde, i modern tid är stammarna spridda över hela Europa och USA. Kinfolk är de människor med varulvsblod som inte blev varulvar sas.

Ex Stammen Get of Fenris - skandinavien/Tyskland (vikingakliché)
Silver Fangs - Ryssland
Fianna - Irland/Skottland

Generellt sett hatar varulvar vampyrer, vissa mer än andra. Intressant är att vampyrer med Humanity < 7 kan uppfattas av varulvarnas förmåga "Sense Wyrm". Varulvarna kan alltså känna korruptionen i en vampyr och detta är en stor förklaring till att vampyrer generellt sett anses vara "...of the Wyrm".

Varulvsgenen visar sig i tonåren, vilket gör att du kan tvista till det med rätt oerfarna varulvar som samtidigt är rejäla kraftpaket i strid.

En annan grej kan ju vara att introducera varulvarnas fallna stam, Black Spiral Dancers (nämnda i post ovan), som tjänar Wyrm. Jag är lite osäker på hur de reagerar på vampyrer, en hel del BSD är halvgalna och går inte att resonera alls med. Det finns dock exempel i WtA böckerna på BSD och Sabbat-vampyrer som sammarbetar.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Jag har spellet och spelat en hel del werewolf och i korta drag kan man säga följande när det kommer till strid:

De har fem former (värdena är lite gissningar, de är i rätt ballpark så att säga, de kan byta at will och slår då mot grund stamina, det tar en runda om de inte använder rage då går det omedelbart utan slag):
Homid (människa, standardstats)
Glabro (halvmänniska, +2 i stamina och styrka har jag för mig)
Crinos (stridsform, +4 i styrka, +3 i stamina, +2 i dex, 0 i apperance, agg klor)
Hispo (stridsform, +3 i styrka, +3 i stamina, +2 i dex, 0 i apperance, agg klor)
Lupus (varg, +3 i stamina, +2 dex, typ)

Klorna gör +1 agg och de får spendera rage för att läka en skadenivå (inte agg), byta form eller få en extra handling. Spenderar de mer rage än vad de har i GRUND stamina får de slå ett slag mot frenzy, vilket är willpower med svårighet rage+3 har jag för mig.

Werewolfs tenderar att ha gifts och fetishes också, gifts ger lite plus och så (inte så mycket på låga nivåer så de kan struntas i om det är ett nybörjar pack), fetishes däremot kan vara hur nasty som helst. Det är objekt med andar i sig och kan ge upp till +4 agg alt. sätta eld på folk eller spåra dem eller så.

Crazy I tell you.

Recca

Femme Fatale
One word: Coolt. :)
Jag tänker att den stora bruna varginna som jagade droskan längst ska dyka upp igen vid nåt äl valt tillfälle. Jag spelar London by Night i Victorian Age förresten.

Stormflare

Veteran
Recca said:
One word: Coolt. :)
Jag tänker att den stora bruna varginna som jagade droskan längst ska dyka upp igen vid nåt äl valt tillfälle. Jag spelar London by Night i Victorian Age förresten.
Definitivt Fianna då, funkar ju utmärkt. De är väl enkelt beskrivna en enda irlänsk/skotsk kliché. Whiskey, sång och häftiga strider. Vanligt med rödbrun eller svart päls. =)

En annan stam jag kan tänka mig fungera i LbN under den tiden är Bone Gnawers. En stam som lever nära människorna i städernas slum och vars förmågor är inriktade på överlevnad i den miljön.

Cybot

Mest spelbar
Stormflare said:
En annan stam jag kan tänka mig fungera i LbN under den tiden är Bone Gnawers. En stam som lever nära människorna i städernas slum och vars förmågor är inriktade på överlevnad i den miljön.
Glass Walkers är väl också ett alternativ? Varulvar som (till skillnad från andra varulvar) är ganska progressiva och teknologivänliga.
Ska varulven vara en mer välanpassad stadsmedborgare så är väl Glasswalkers det mer naturliga valet.

Recca

Femme Fatale
Great! Jag gillart. :gremsmile:

I London by Night vet vi att det finns några mystiska monster i Londons "tunnlar" som krigar om marken där med Nosferatu. Det finns beskrivet i London by Night's sourcebook. Min tanke var först att det skulle vara wererats eftersom det lämnas lite öppet i sourceboken vad det är för nåt som bor där. Hur rimligt är det? Och vad finns det på det området i böckerna?

Med tunnlar menar jag då de här ganska nybyggda tunnelbanorna. Nosferatu har byggt mer tunnlar där nere och vävt samman tunnelbanorna. För mig är det inte superviktigt att följa kanon, så jag skulle kunna göra dem till glasswalker-wererats, eller bara till glasswalkers, eller bonegnawers, eller Black spiral dancers. Det viktiga är att det är were-nånting som bor där nere. Vad tror ni?