Re: Varulvar, en quickie [VTM]
Men okej, jag har aldrig spelat werewolf, bara skummat vissa moduler för att bättre kunna använda varulvar i crossover-spel, i synnerhet KotE. Men här är mitt intryck av deras koncept:
Varulvarna är den positivt laddade andevärldens väktare, denna värld huserar naturandar och dylikt, och står i kontrast till den negativt laddade andevärlden, som huserar spöken och våldnader. Varulvarna har en koppling till primordiala krafter från den rena, obefläckade världen före civilisationen, och dessa är källan till deras spirituella krafter, Gnosis (som också andar och demoner besitter i Wods regelsystem). Mindre komplicerad är deras inneboende vrede och primitivism, Rage (som också besitts av andar och demoner); dualiteten mellan dessa två kraftkällor är central för varulvarnas väsen, och vissa individer eller fraktioner fokuserar på den ena eller den andra. Basically så använder man Rage för att slåss och göra fysiska grejer, och Gnosis för att mecka med ritualer, krafter och andevärlden i allmänhet. Varulvar har ingen våldsam kamp mot någin inre best eller så, i kontrast till vampyrer och spöken, de är liksom mer in touch och harmoni med sina väsen - detta hävdar de beror på att deras kraftkälla, Wyld, är den rena, ursprungliga och skapande, medan Weaver, mänsklighetens källa, står för förändring och begynnande korruption, och Wyrm, varulvarnas antites, står för entropi och förfall och allmän ondska. Men det finns varulvar som trots detta har fallit; somliga klaner har dött ut, och en annan korrumperades av Wyrm och blev Black Spiral Dancers, förstörda och fruktansvärda varelser.
Varulvarna är bra på att slåss inbördes, men deras primära fiender är varelser som på olika sätt associeras med Wyrm, till exempel vampyrer, demoner, korrupta människor, och baneandar. En del fraktioner, såsom Red Talons, hatar även Weaver-kraften passionerat, medan andra har en mer försonande syn på den mänskliga civilisationen. Under forntiden, i en era kallad Impergium, härskade varulvarna över mänskligheten, och det är rasminnen från denna era som gör att människor än idag tenderar att inträda i Delerium, ett komplicerat psykologiskt tillstånd med varierande grad av denial, när de ser en varulv anta sina mer monstruösa former.
Varulvarna har en form som kallas lupus och är en vanlig varg, homid som är en människoform, glaubro som är en monstruös mänsklig form, hispo som är en monstruös varg, och crinos som är en humanoid, fruktansvärd jättevarg. Vissa varulvar är födda som vargar och antar först när de vuxit upp människoform; dessa människoformer tenderar att vara mer primitiva och rustika än de hos varulvar som tillbringade sin barndom som människor. Ett litet fåtal varulvar är barn inte till en människa eller varg + en varulv, utan till två varulvar. Dessa är födda i crinosform och allmänt sedda som en styggelse, men de har en mäktig koppling till andevärlden och har hög Gnosis.
En annan anomali som förekommer är varulvar som blivit embrejsade av en vampyr och överlevt. Dessa inträder i en slags vidrigt halvtillstånd, och andra varulvar skyr dem som pesten.
Utöver varulvar förekommer ett mindre antal andra sorters var-varelser, men de har alla snarlika egenskaper som varulvarna och liknande krafter och ritualer. Den mest udda av dessa är förmodligen Zhong Lung, var-ödlor som i en form blir kinesiska drakar. Zhong Lung vaktar världens minne och har en förmåga att tillbringa många decennier i sömn för att bättre kunna tradera traditioner vidare till yngre släkten (var-varelser i allmänhet har mycket traditionella, ritualbaserade och spiritistiska/totemistiska sociala strukturer). En del av dessa andra var-varelser har akuta problem att förnya sina populationer eftersom djurarterna de är associerade med och behöver fortplanta sig med är på utdöende, det främsta exemplet är nog Khan, vartigrarna, men tillochmed vanliga varulvar har det här problemet här och var i den moderna världen.
Varulvar är starka, snabba och har ibland kraftfulla trick och ritualer, men de har ingen direkt magi som riktigt är i nivå med vampyrernas discipliner. Vad de istället har till sin fördel är sina superlativa stats och det faktum att de reggar blixtsnabbt; det enda säkra sättet att stoppa en varulv är att använda silver, och varulvar som fajtar på -riktigt- mot varandra använder rituella silvervapen kallade klaives, för att verkligen kunna göra skada.
En spännande detalj med varulvar är att Gifts, deras motsvarighet till discipliner, måste läras ut av andeväsen. För varje gift man vill ha måste man alltså ge sig ut på en resa i andevärlden och söka upp en varelse av rätt natur som kan och vill bistå en.