Nekromanti Gestaltning

ripperdoc

Myrmidon
Det pratas mycket teori och lite gestaltning här på forumet :gremsmile: Jag har länge känt att gestaltning är grädden på moset, pricket över i:et, det som skiljer ett riktigt bra från ett bra rollspelspass. När jag försöker minnas bra konventsscenarion brukar man minnas de med spelledare som kan gestalta. På senaste GothCon hade vi ex. en duktig gestaltare som med myckelt enkel rekvisita övertygande kunde gestalta ett flertal karaktärer.

Själv brukar jag som spelledare glömma bort gestaltandet efter ett tag - med drivor av intriger och SLP:er är det lätt hänt. Frågan är vad man kan göra för att förbättra det? Jag har länge funderat på att öva in ett "register" av gestalter som jag sedan kan växla mellan. Inget fancy, mest olika röstlägen plus lite hållning. Det viktiga är att jag inte blandar ihop dem under spel. Jag har funnit mycket inspiration på Youtube, särskilt impression-videos, typ de från Piotr (ta en titt, de är riktigt bra:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/eZCipOEx3Ws"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/eZCipOEx3Ws" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Och som bonus, en förklaring hur man övar )

Om man är seriös så spelar man in videos av sig själv och börjar öva.

Är det någon som jobbar med sin gestaltning? Isf, vad gör ni?

Poseur

Swashbuckler
Jag kan väl säga att jag till och från övar omedvetet, dvs brukar prata för mig själv om improviserade plotter med improviserade karaktärer.

Men seriöst så är det sjukt mycket lättare att gestalta olika röster på engelska än det är på svenska av någon anledning.
Röstläget är mycket "bredare" på det språket.

Kul video för övrigt haha.

/poseur ska hämta kaffe.

Feliath

Swashbuckler
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Men seriöst så är det sjukt mycket lättare att gestalta olika röster på engelska än det är på svenska av någon anledning.</div></div>
Det är nog lättare främst för att Sverige är så litet att alla svenska dialekter får en att framstå som en bonnjävel. Det går inte att bara låta som en utlänning, till skillnad från på engelska.
Jag brukar skita i doing the voices, men det är i alla fall den enda begränsning jag märkt. Att låta som ett fyllo eller en greve går ju fortfarande, även om man låter som om man kommer från en pilsnerfilm.

/Feliath — skyller på Nils Poppe

krank

Går ondskans ärenden
RipperDoc said:
I min senaste CoC-kampanj har jag försökt hitta på röster till de flesta viktiga SLP:er. Då har jag testat en del hemma på kammaren först och sedan kört på och hoppats på det bästa... Borde dock jobba mer på det.

Skulle dock vilja ha fler ord för att beskriva olika delar av röster man gör, så man kunde hålla lite koll. Nu blir det lätt att man blandar ihop folks röster när man börjar få en 10+ att ha i huvet...

Flurtis

Hero
Röstlägen blir så bökiga efter ett tag, jag föredrar att lägga krut på kropsspråk exempeviss: Exentrisk, skum, misstänksam, glad, barnslig etc.

Alla dessa drag är lätta att framställa enbart genom kroppspråk, dessutom försöker jag resa mig ifrån stolen när jag vill ha tyngd i SLP:en. Gå omkring och gestikulerar, etc.

Så här på pappret ser det lite rörigt ut men det hela faller sig naturligt när jag spelleder. Dessutom upplever jag att igenom olika kroppsrörelser kan ge mig den där extra sekunden för att hitta ett speciellt ord eller fras som ibland kan gömma sig inne i hjärnbalken.

Ungefär som när Dimitri (tror jag han hette) trimmade bandvagnen när vi var på uppdrag i ryssland. Din egen N3 kampanj alltså.

//flurtis, bidrar

bozar_UBBT

Warrior
Jag försöker gestalta med olika röstlägen men man har ju sin naturliga begränsning när det gäller kvinnoröster och barn så ibland blir de lidande.

Basenanji

Postd20modernist
Ahhhrrrg. När jag såg klippet fick jag stygga pinsamhetsrysningar.

Shajt, killen vill vara skådis, tänkte jag.

Sedan inser jag att jag visst använder mig av samma (lumpna) trick för att ge viss information, metamässigt till spelarna.

Men, desto oftare brukar jag använda mig av röstlägen för att dölja information och ge tolkningen av en slp:s svar en mer komplex form. När rp frågar ut den som de "vet" är skurken, kan jag använda rösten för att ge dem bilden av en slp som inte borde höra till skurklistan.

Det är ju iofs att använda rösten, men främst för att ge info, inte för att skapa stämning.

/Basse, gör jag fel?

Sodivra

Champion
Nu kommer jag göra det!

Jättebra tips, jag hade bestämt mig för att försöka arbeta fram lite mer distinkta röster för mina spelledarpersoner. Även om jag själv inte är så hemma på rollspelstekniker utanför regelskrivande så ser jag gärna mer sånt här, det är ont om det på forumet.