Nekromanti Ghor

lyfalitrorjag

Veteran
Ghor dvärgar är väldigt bra och nu ska jag göra en, några förslag till yrke namn ja allt som är kul. vad ska man göra av med en zorrian riddare med 19 i quadsh (stavas det så?)

DAKRilla

Hero
Dvärgar från klan Ghor erhåller, som många vet, de fetaste grundegenskaps modifikationerna som skådats. Är det därför du tycker dom är "väldigt bra", eller är det för att du tycker dom är roliga att spela med?Anledningen till att jag frågar är att det har ett stort inflytande på vilket yrke du bör (eller vill) välja.

Om det första alternativet (det med om du gillade deras skyhöga attribut) så ska du välja en krigare av något slag, helst en med en unik stridskonst, välja de absolut bästa stridskonsterna och slåss med två stycken mästarsmidda tvåhandsyxor, en i vardera hand. En riktigt tjock plåtrustning skulle också vara ytterst lämplig. Annars kan du välja precis vilket yrke du vill och göra en intressant rollperson istället för en "Dvärgisk tank", som den jag tipsade om ovan. (I ytterst få fall kan en "Dvärgisk tank" vara en intressant karaktär)

En person med 19 qadosh (som det stavas) bör man för övrigt lönnmörda så han inte får nytta av sitt mygel. Ha!

litleme

Warrior
snacka sdkit !!!! (ursäkta språket)

för det första: om du ska göra en ghor krigare så ska du va tirakbaneman (dom har störst erfarenhet av världen utanför fästet därför att dom används blandannat som spejare)

för det andra: om du ska slåss med två st tvåhands yxor behöver du 32 i styrka

för det tredje: dvärgar använder inte plåt rustning utan dom har sin täta ringbrynja (och om du orkar så kan du använda dubbla ringbrynjor)

jag säger spela en tirakbaneman med maxad styrka och tålighet 1st krell - kharz och en ovanlig stridskonst

om du vil ha lite "backup" utifall att du blir av med din yxa (den kanske går sönder) så välj krell - zar eller par - lukh kombinerat med phar - zorn =)

DAKRilla

Hero
Om du inte märkte det så var jag inte särskilt seriös i min beskrivning om "Den Dvärgiska tanken". Men jag anser att om man ska göra en sådan så ska man skita i att Dvärgar helst använder ringbrynja eftersom plåt ger mer skydd, och det är det man är ute efter om man är kobold. Man ska också strunta i att Tirakbanemän "har störst erfarenhet om världen", för den kunskapen behöver inte heller en kobold. Han behöver oövervinnelighet, och det får han genom en unik stridskonst. En ovanlig skulle ju vara en skam!

Jag är inte alls insatt i vapens siffror då jag väljer vapen efter tycke och inte efter skada, SI osv. Så jag visste inte att en tvåhandsyxa hade ett sådant pass högt STYK, och det ber jag om ursäkt för. Anledningen till att jag trodde att det var möjligt var att vi för några spelmöten sedan hade en riddare bland oss som slogs med ett storsvärd i en hand, och jag tänkte att en tvåhandsyxa inte borde vara allt för mycket otympligare. Så man får väl nöja sej med antingen två riktigt maffiga dvärgayxor eller så bara en sådan yxa men då även en sköld.

Angående attributen så ska ju givetvis STY, TÅL och RÖR vara så pass höga som de går, även prioriterade i den ordningen. Ett par trevliga bakgrundsslag som bl.a. råstark, blixtrande reflexer och något som höjer stridsvana skulle också sitta fint. Stridsvanan är ju rätt viktig eftersom man mest troligt måste vara en vapenmästare för att kunna ha en unik stridskonst, och tyvärr (säger kobolderna) så har de inte allt för hög stridsvana.

Zug209_ivenhoe

Warrior
Jag tycker dvärgar är på tok för bra, skyhöga attribut och de mäktigaste vapnen. Undrar hur alverna har burit sig åt för att inte ha blivit total slaktade./images/icons/mad.gif

UnConnected

Veteran
Om du noterar asterixen i grunboken på attribut plusen så står det att värdena gäller för alver som kan användas som rollpersoner, alltså borde den egentliga bonusen för Alver vara högre.
Sen är inte grundegenskaper allt. Att ha 500års erfarenhet lär ju inte vara en nackdel för en genomsnitts alv?

Baron Marak

Swordsman
Du glömde...

Det var väl 13 i Qadosh också eller?

Något som man också absolut måste ha om man är dvärg eller alv så är det hög aggression. Mot alv om man är dvärg och vise versa. Även förolämpningar ska man inte ta lätt på.

Hög skada är ju ett måste. Samt anfall mot huvud för att lättast döda motståndaren vilken man alltid ska sträva efter. Annars är det inge kul.

(Obs. Detta är inte alltför seriöst! Obs.)

DAKRilla

Hero
Tack och lov så blir inte många alver ens i närheten så gamla, eller åtminstone inte aktiva vid den åldern. Många dör ju av mer eller mindre naturliga orsaker som våld, svält, förgiftning, kyla, värme, drunkningsolyckor, sjukdomar etc. De flesta andra drabbas av "Innåtvändhet" (vill jag minnas att det kallades), och blir därmed oanvändbara på alla sätt och vis. Den resternade minoriteten så även klarar sej från detta, dom har möjlighet att vara mycket effektiva i eventuella sammandrabbningar mot t.ex. Dvärgar. Fast de har kanske istället blivit filosofiska och kommit fram till att det är fel att döda. Kanske.

volador

Veteran
du skrev:
för det andra: om du ska slåss med två st tvåhands yxor behöver du 32 i styrka

Inte för att det är av någon större vikt men så vitt jag vet har den dvärgiska tvåhandsyxan "krell-kharz" endast 9 i STYK och kan således hållas med en hand om du har 18 i STY.

UnConnected

Veteran
Förvissso blir även dvärgar gamla så alverna kanske inte har en jätte fördel där. Alver är smidigare, dvärgar starkare. Dvärgar bättre på viss krigsföring och alver på annann.
Jag tror varken att dvärgar eller alver har så jätte mycket mer fördelar gentemot varandra och därför borde strider dem emellan vara jämna och läser man om de större krigen som utkämpats mellan dem så verkar det ju även vara så.

UnConnected

Veteran
En sak som jag glömde, angående vapen.
Tycker att alverna har bättre vapen än dvärgarna (åtminstone på fotsoldats nivå). Lyfali svärdet skadar nästan lika mycket som en Krell-Kharz och är snabbare (högre SI).Inte heller Ishanin är ju särskilt ofarlig och den är grymmt snabb.
Att sedan Serinebågen skadar nästan lika mycket som en Krell-Kharz på normalt avstånd (har för mig att det ligger runt 40m) och gör ganska hyfsad skada på långt avstånd borde ju kunna sänka ett par grundegenskapsmaxade Ghor dvärgar vilken dag som helst?

Zug209_ivenhoe

Warrior
Min spelledare brukar inte låta mig "leka" med lyfalin just på grund av att den är såpass bra./images/icons/mad.gif

UnConnected

Veteran
Din spelledare kanske är taskig, men då kan man även se det så här:
I stället för att köpa ett lyfali svärd kan du köpa:
5Carwelan
eller
320 kor
eller
15 Stridshästar
eller
4 kompletta tornerrustningar
eller