Winchester
Veteran
Har i dagarna sett alla tre Masamune Shirow-långfilmerna, och med anledning av detta läst om serierna. Av detta ställer jag mig frågan - vilken av framtidsvisionerna känns mer "Neotech"?
Ghost In The Shell utspelar sig på 2030-talet, i Newport City (även kallad Shinhama, vilket är japanska för samma sak). Beroende på vilken version av storyn och bakgrunden man gär efter (det finns tre olika!) hittar man flera olika stämningar, från "polis-action med coola leksaker", till filosofiska diskussioner om vad som egentligen räknas som liv...
Mangan och den TV-serien ("Stand Alone Complex") skildrar mera vardagliga uppdrag än filmerna - för det mesta. Bildspråket i TV-serien är väl det minst provocerande, världen känns nästan som våran fast med lite coolare prylar. Originalfilmen och delar av mangan visade bilder av folket på botten - basarscenerna känns igen från Bladerunner, t ex, och nåt liknande dök inte upp förrän i säsong två av TV-serien.
Den andra långfilmen ("Innocence") är betydligt mörkare - rent bokstavligt, eftersom den verkar utspela sig uteslutande nattetid, men även med bildspråket, med den oavbrutna karnevalen i det enorma arkologiblocket utanför stan (blocket ser ut som en uppförstorad version av "Il Duomo"-katedralen i Milano), smogmolnen och regnvädret. I stället för de moderna, sportiga bilarna i första filmen och TV-serien kör alla omkring i 40-talsreplikor, och hela alltihopet ser ut som en blandning mellan "Batman and Robin" och "Blade Runner". Filmen fokuserar dessutom helt på Batou och Togusa, med inslag av Aramaki och Ishikawa - Motoko är bara med på slutet.
Mangauppföljaren (Man/Machine Interface) flyttade handlingen nån helt annanstans - den enda karaktären vi alls känner igen är Aramaki precis i början och slutet, även om Motoki är huvudpersonen hela vägen igenom. Scenen för serien är mestadels inte i storstan, utan i udda miljöer som tredje världen och cyberrymden. Bildspråket är typislkt Shirow - modernt, flashigt i storstan, lite nedgånget utanför. Det verkar inte finnas några direkta hinder för att Innocence och Man/Machine Interface skulle utspela sig i samma universum, storymässigt, även om bildspråket skär sig.
Appleseed utspelar sig längre in i framtiden - 2130-talet, för att vara noggrann. Liksom GITS förekommer flera versioner - en manga, som aldrig avslutades, en video på dryga timmen, och nu senast en tvätimmarslångfilm. Allihopa har nästan samma bildspråk, dock - och delar stora delar av storyn:
Efter två världskrig torde det vara slutkrigat, men ack, människan fortsatte slåss. Ett gäng ambitiösa forskare sätter igång Appleseed-projektet, som innebär att en ny ras av skräddarsydda människor (biorioder) konstrueras, vars uppgift är att skapa en en civilisation åt människorna. Dock går projektet aningen snett - varken människor eller bioroider är lyckliga i sin utopi, och självmordsfrekvensen bara ökar. Nånting måste göras, men det råder delade meningar om vad....
Videofilmen "glömde bort" det ursprungliga temat, och fokuserade på de häftiga rustningarna och striderna. resultatet är en ren polishistoria som skulle kunna som ett avsnitt i Stand Alone Complex. Den är dessutom animerad i mitten av 1980-talet, och det *märks*.
Biofilmen... Oj, oj, oj vad snygg den var! Jag har ännu inte fått tag i nån text, men eftersom den verkar gå efter mangans story var inte det nåt stort problem. Rent allmänt så ser stämningen rätt ljus ut - ett av de absolut snyggaste animationssegmenten jag nånsin sett är en motorvägsfärd mot centrum av Olympus, förbi en park full med människor som är ute och njuter av solskenet. Tekniknivån är en blandning av högre och lägre än i Neotech - antigravfordon och landmates blandat med 1900-talsvapen, precis som i mangan. Utanför Olympos är dock situationen rätt svart - filmen börjar med en rejäl strid i ett utbombat stadslandskap, och dessa hör inte till ovanligheterna...
En av de väsentliga skillnadena mellan GITS och Appleseed är tekniknivån - I Appleseed är cybernetik uppenbar i de allra flesta fall, Briareos ser ut som en cyborg och inte en människa, det finns bara en ordentlig AI - superdatorn Gaia, och ungefär 80% av invånarna i Olympus är framodlade i stället för födda. I GITS är cybernetiken så vanlig och så avancerad att det är svårt att avgöra skillnaden mellan människa och robot, AI-erna har nått nästan mänsklig nivå, och biotekniken är inte mer än teroretisk.
Båda scenarierna är möjliga att utnyttja i Neotech - även om jag tror att GITS är närmare, medan Appleseed mer liknar "Nya" Mutant. Stämningen verkar dock helt omvänd mellan de två - speciellt om man ser till det senaste paret filmer. I Nya Mutant skiner inte solen, vanligt folk går inte ut på gatan om de kommer undan, och så vidare. I Appleseed lever man i en idyll som är en illusion eftersom dina grannar bara existerar för att hålla ett öga på dig. Arbetslösheten i Appleseed är noll - bland människorna...
Eftersom jag hållt på med det här meddelandet av och an i ungefär fyra timmar har jag glömt vad min egentliga poäng var, men jag hoppas någon har nytta av mitt dravel - jag vill hemskt gärna att fler ser filmerna och TV-serien, och läser seriealbumen bakom bådadera - jag anser att hela klabbet är nödvändiga, mer så än Gibsons böcker, för att förstå cyberpunken och för att få till en bra stämning i Neotech eller Nya Mutant....
SP
Ghost In The Shell utspelar sig på 2030-talet, i Newport City (även kallad Shinhama, vilket är japanska för samma sak). Beroende på vilken version av storyn och bakgrunden man gär efter (det finns tre olika!) hittar man flera olika stämningar, från "polis-action med coola leksaker", till filosofiska diskussioner om vad som egentligen räknas som liv...
Mangan och den TV-serien ("Stand Alone Complex") skildrar mera vardagliga uppdrag än filmerna - för det mesta. Bildspråket i TV-serien är väl det minst provocerande, världen känns nästan som våran fast med lite coolare prylar. Originalfilmen och delar av mangan visade bilder av folket på botten - basarscenerna känns igen från Bladerunner, t ex, och nåt liknande dök inte upp förrän i säsong två av TV-serien.
Den andra långfilmen ("Innocence") är betydligt mörkare - rent bokstavligt, eftersom den verkar utspela sig uteslutande nattetid, men även med bildspråket, med den oavbrutna karnevalen i det enorma arkologiblocket utanför stan (blocket ser ut som en uppförstorad version av "Il Duomo"-katedralen i Milano), smogmolnen och regnvädret. I stället för de moderna, sportiga bilarna i första filmen och TV-serien kör alla omkring i 40-talsreplikor, och hela alltihopet ser ut som en blandning mellan "Batman and Robin" och "Blade Runner". Filmen fokuserar dessutom helt på Batou och Togusa, med inslag av Aramaki och Ishikawa - Motoko är bara med på slutet.
Mangauppföljaren (Man/Machine Interface) flyttade handlingen nån helt annanstans - den enda karaktären vi alls känner igen är Aramaki precis i början och slutet, även om Motoki är huvudpersonen hela vägen igenom. Scenen för serien är mestadels inte i storstan, utan i udda miljöer som tredje världen och cyberrymden. Bildspråket är typislkt Shirow - modernt, flashigt i storstan, lite nedgånget utanför. Det verkar inte finnas några direkta hinder för att Innocence och Man/Machine Interface skulle utspela sig i samma universum, storymässigt, även om bildspråket skär sig.
Appleseed utspelar sig längre in i framtiden - 2130-talet, för att vara noggrann. Liksom GITS förekommer flera versioner - en manga, som aldrig avslutades, en video på dryga timmen, och nu senast en tvätimmarslångfilm. Allihopa har nästan samma bildspråk, dock - och delar stora delar av storyn:
Efter två världskrig torde det vara slutkrigat, men ack, människan fortsatte slåss. Ett gäng ambitiösa forskare sätter igång Appleseed-projektet, som innebär att en ny ras av skräddarsydda människor (biorioder) konstrueras, vars uppgift är att skapa en en civilisation åt människorna. Dock går projektet aningen snett - varken människor eller bioroider är lyckliga i sin utopi, och självmordsfrekvensen bara ökar. Nånting måste göras, men det råder delade meningar om vad....
Videofilmen "glömde bort" det ursprungliga temat, och fokuserade på de häftiga rustningarna och striderna. resultatet är en ren polishistoria som skulle kunna som ett avsnitt i Stand Alone Complex. Den är dessutom animerad i mitten av 1980-talet, och det *märks*.
Biofilmen... Oj, oj, oj vad snygg den var! Jag har ännu inte fått tag i nån text, men eftersom den verkar gå efter mangans story var inte det nåt stort problem. Rent allmänt så ser stämningen rätt ljus ut - ett av de absolut snyggaste animationssegmenten jag nånsin sett är en motorvägsfärd mot centrum av Olympus, förbi en park full med människor som är ute och njuter av solskenet. Tekniknivån är en blandning av högre och lägre än i Neotech - antigravfordon och landmates blandat med 1900-talsvapen, precis som i mangan. Utanför Olympos är dock situationen rätt svart - filmen börjar med en rejäl strid i ett utbombat stadslandskap, och dessa hör inte till ovanligheterna...
En av de väsentliga skillnadena mellan GITS och Appleseed är tekniknivån - I Appleseed är cybernetik uppenbar i de allra flesta fall, Briareos ser ut som en cyborg och inte en människa, det finns bara en ordentlig AI - superdatorn Gaia, och ungefär 80% av invånarna i Olympus är framodlade i stället för födda. I GITS är cybernetiken så vanlig och så avancerad att det är svårt att avgöra skillnaden mellan människa och robot, AI-erna har nått nästan mänsklig nivå, och biotekniken är inte mer än teroretisk.
Båda scenarierna är möjliga att utnyttja i Neotech - även om jag tror att GITS är närmare, medan Appleseed mer liknar "Nya" Mutant. Stämningen verkar dock helt omvänd mellan de två - speciellt om man ser till det senaste paret filmer. I Nya Mutant skiner inte solen, vanligt folk går inte ut på gatan om de kommer undan, och så vidare. I Appleseed lever man i en idyll som är en illusion eftersom dina grannar bara existerar för att hålla ett öga på dig. Arbetslösheten i Appleseed är noll - bland människorna...
Eftersom jag hållt på med det här meddelandet av och an i ungefär fyra timmar har jag glömt vad min egentliga poäng var, men jag hoppas någon har nytta av mitt dravel - jag vill hemskt gärna att fler ser filmerna och TV-serien, och läser seriealbumen bakom bådadera - jag anser att hela klabbet är nödvändiga, mer så än Gibsons böcker, för att förstå cyberpunken och för att få till en bra stämning i Neotech eller Nya Mutant....
SP