Nekromanti ghouls

doom

Veteran
gooolz och gaooolzRe: ghouls

gooolz och gaooolz så vilket är rätt???

Troberg

Sinister eater
Re: gooolz och gaooolzRe: ghouls

gooolz och gaooolz så vilket är rätt???
Den rätta benämningen är gooolz eller "Du där! Ja, du den fule!".

Ghoulz

Swordsman
Mitt namn uttalas ghooolz. Så också monstren, även om jag flredrar att exotisera det hela genom att kalla dem ghûls - vilket uttalas "guuls".

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: gooolz och gaooolzRe: ghouls

Gaooolz låter som en förskånskning i mina öron, men det kanske bara är jag.

Rätt ska i alla fall vara goolz. I fonetisk skrift (enl. OAD): gool. (Fast med streck över båda o.)

Sådetså!

Rising

Vila i frid
Jag säger Gåuls (ungefär som namnet "Raul Wallenberg" fast lite mer Å än A) bara för att det var så jag å mina polare sade "Ghouls and Goblins" när vi var små. Och sån't är omöjligt att ändra på. Spelet "Excite Bike" heter exempelvis "Exit Bike" hur mycket jag än vet att det är fel. Grejen är ju at "Excite Bike" låter värdelöst jämfört med "Exit Bike", och "Gools and Goblins" är helt uddlöst, orytmiskt och värdelöst som namn.

"Gåuls and Goblins" däremot, det klingar som kristall i öronen.

...och är det något jag älskar, så är det barnlogik. Hundra gånger smartare och riktigare än akademikerlogik, så jag fortsätter nog säga något som låter bra än något som en majoritet av världens fårskallar är överrens om är rätt. Fuck you, mänskligheten.

/Rising
tycker förresten att man ska ändra innebörden av ordet "opportun" så att det betyder någon som opponerar sig, ställer sig i opposition och går sin egen väg, istället för (som det är nu) någon som vänder kappan efter vinden.

Troberg

Sinister eater
Men...

Jag säger Gåuls (ungefär som namnet "Raul Wallenberg" fast lite mer Å än A) bara för att det var så jag å mina polare sade "Ghouls and Goblins" när vi var små. Och sån't är omöjligt att ändra på.
Hette inte spelet Ghosts and Goblins?

Rising

Vila i frid
Re: Men...

"Hette inte spelet Ghosts and Goblins?"

Ghouls n' Goblins är tvåan. Tror jag, de är iaf rätt lika.

/Rising
som dock börjar misstänka att han säger "gauls" pga ngt annat spel, men äh, enligt den officiella förklaringen så beror det iaf på det spelet.

Troberg

Sinister eater
Vi har fel båda två...

"Hette inte spelet Ghosts and Goblins?"

Ghouls n' Goblins är tvåan. Tror jag, de är iaf rätt lika.
Ghosts 'n Goblins är ettan, tvåan heter Ghouls 'n Ghosts.

Jag passade dessutom på att provspela dem lite. De är fortfarande kul!

Björn den gode

Swashbuckler
Nej, nej, engelska är fult. Svengelska är mycket bättre!
En ghoul (uttalas gol som i tuppen gol) flera ghouler (uttalas goler som i tuppen gal eller hm ;-)