Ny karaktär. (lång)
Alla, eller i alla fall några av hans karaktärer borde ha någonting gemensamt, något specifikt som gör att han vill spela just den sortens karaktärer.
Därefter kommer det som kan vara svårare. Hitta vad alla hans karaktärer har gemensamt som gjorde att han inte ville spela dem längre.
Oavsätt om du hittar dessa punkter eller inte bör du nu göra en karaktär åt honom. Om du lyckats lista ut punkterna är det troligare att han vill behålla karaktären. Försök göra karaktären så den passar in i kampanjen på ett bra sätt, men så han tycker det värkar spännande.
T.ex en udda karaktär: En missla (eller Kragg om han föredrar stora svärd) som bestämt sig för att han ska bli adlig, och adlig blir man genom stordåd och hjälteinsatser så självaste konungen hör talas om en. Så nu ska han ut i vida världen och dräpa drakar och rädda adliga kvinnor i nöd.
Sedan han kanske inte har speciellt mycket i heder och kan sätta några adliga kvinnor i nöd, men en sådan karaktär är farlig eftersom han enbart ser om sig själv och kan förstöra äventyr/kampanjer genom att försöka dra nytta av adelsmänns (och andras) belägenheter.
Om du vill ha en väldigt undda karaktär: Kamorfen som är dödligt kär i prinsessan, men vet att "det" alldrig kommer att hända eftersom prinsessan inte är intreserad av kamorfer på "det" viset. Extrems svårspelad karaktär.
Jag hade liknande problem (eller har) som spelare. Mina karaktärer brukade vara lite uberlöjliga eftersom jag var jefligt stridskåt. T.ex karaktären som hade det spjut som gjorde mest i skada men kom från andra sidan världen, och så mycket läderrustning så han hade 0,5 i bärförmåga kvar. Eller alven jag skapade enbart för att kunna ranta runt med den alviska krigsbågen. Båda var bara med ett äventyr var innan jag tröttnade på dem.
Sedan hittade jag en karaktär som jag blivit väldigt fäst vid: En medelålders alkemist som alldrig varit med om en strid (kommer direkt från källar-biblioteket) och har en liten formel som ger smärta för att skydda sig från skurkar. Men nu har han läst så många romaner och berättelser att han klivit ut ur sitt bibliotek och vill titta sig om i världen (wow! En ALV!! Dom har jag läst om. ) Alltså en karaktär som bröt stridisfasonerna blev min favorit, kanske är det liknande för din spelare?
Har ni några smidiga förslag på hur ma får inte en nekromantiker bland ett gäng ädlingar och riddare.
Eftersom ädlingarna och riddarna troligtvis är hederliga så passar en nekromantiker bra i enden på en lans! Låt spelarna som spelar ädlingar och riddare fundera och bestämma hur deras karaktärer reagerar om en nekromantiker kommer lallande innan dom träffas. Sedan poppar en nekromantiker upp från ingen stans. Troligtvis kommer dom att hala iväg necromantikern till bilan. "Din" spelare kommer att tjura ett tag eftersom dom andra spelarna fick hans karaktär dödad, men han kommer inte göra om det.
En primitivmagiker som bara vill leka med alkemi ensam i en stuga.
Den onda rovriddaren Arlon med följe kommer och sätter stugan i brand, spöar upp alkemisten och drar skrattande därifrån. Hur ska alkemisten nu få tag på: nya kläder, lite slantar till frukost (Arlon tog allt av värde och förstörde det han inte kunde ta med sig), ett nytt labb och slutligen HÄMD!? Kanske våra glada adelsmän/riddare kommer förbi 3 dagar senare och alkemisten slår följe?
Mvh Vätten