Slemmigt men mättande
Jag störde mig som satan på det där också. Tråkigare är att gifterna i Eon är lite mkt fantasy-nischade, så de tycker jag inte passar heller. Jag tänkte göra en egen lista med gifter, men jag har lagt det arbetet på is för tillfället... ni kan ju gotta er åt ett utdrag iaf:
Laxermedel
Även känt som: Avföringsmedel, laxativ, lavemang, ispaghula, laktulos, kostfiber, bisakodyl, sagrada, senna, stolpiller
Pris: 3.9 Euro per dos, säljes om doser på 10 (39 Euro)
Tillgänglighet: 1 (vanlig butik, apotek)
Förgiftningsväg: Förtäring
(Lavemang, Stolpiller, Senna samt Bisokadyl förgiftar genom: Kroppsöppning (rektum))
Upptäcka: Ob5T6
Giftstyrka: Ob6T6
Laxermedel används för att tömma tarmen vid förstoppning, eller om man ätit något olämpligt som kan ge vidare skador och måste ut ur kroppen så fort som möjligt. Det finns i huvudsak två olika sorters laxermedel, dels bulkmedel (ispaghula, laktulos, kostfiber) som drar till sig vatten, vilket gör att tarminnehållet ökar i volym och mjukas upp. Den andra sorten är så kallade direktstimulerande (bisakodyl, sagrada, senna, stolpiller), som retar tarmväggarna och påskyndar tömning.
Den förstnämnda sorten verkar lite långsammare, då en lite längre process måste genomföras. De direktstimulerande verkar nästan med en gång, men bulkmedel är lättare att förgifta ett offer med, då det kan vara svårt att få fatt i offrets rektum på ett diskret sätt. Tidsskillnaden är dessutom inte så speciellt stor.
Vid långvarig förstoppning använder läkare främst bulkmedel, därför att de direktstimulerande kan ha en viss beroenderisk (!).
Speltekniskt orsakar bulkmedel efter 2T6+2 minuter, direktstimulerande inom 1T6 minuter, ofrivillig tarmtömning. Hur mycket än personen försöker går det helt enkelt inte att hålla igen. Denne kommer att få tillbringa Ob4T6 minuter på toaletten innan effekterna har gått över och tarmen är totalt tömd. Hinner inte personen till toaletten kan det få pinsamma följder. Lyckas man med Upptäcka-slaget känner man några minuter innan vad som kommer att ske, misslyckas slaget kommer påtryckningarna just i sista minuten. Fumlas slaget märker ingenting fören precis i ögonblicket. Förutom att giftet kommer uppehålla personen under en viss tid ger det utöver det +Ob1T6 Utmattning.
Som sagt, ett utdrag
Arbetat lades som sagt på is, mestadels för den omständighet över 300 gifter tog i en sådan här lista. Men lycka till i alla fall.
/MovinGalt