Jag ninjade ihop ett avsnitt till Masque (Mitt 1760-tals skräck-mysterie rollspel) om just gifter. Följande är växter som är kända under 1700-talet för att vara giftiga (du kunde kanske ha preciserat dig lite mer än 1700-talet och vem som skulle använda det, som det är nu så har jag ett axplock av växter som är kända av både Europe:er och Ottomaner):
Odört (lat.: Conium maculatum)
“Klassiker” (användes då sokrates dömdes till döden). Liten dosering krävs för att vara dödlig.
Ger bland annat hallucinationer.
Vinruta (lat.: Ruta graveolens)
Går att få tag på lätt i Balkan, Indien och Grekland, omnämnd i bland annat bibeln. Magsmärtor, vomation och död är de vanliga symptomen på förgiftning.
Munkluva/Stormhatt (lat.: Aconitum napellus)
Enkel att få tag på, finns i större delen av hela Europa, Smerika samt Asien. OERHÖRT plågsam. Gavs till dödsdömda i medeltidens grekland/italien som inte erhöll någon maktposition eller högre social rang (“arbetarklassen”/”proletarier”) (bönder, skomakare, handelsmän, bland flera), vilka inte ansågs viktiga och kunde ges det billigare (samt plågsammare) alternativet till odört. Liten koncentration av växten krävs för att förgifta någon.
Ger bland annat kraftiga hallucinationer. Att bara i större skala ta på växten kan ge symptom, vilka kan användas för att identifiera mördaren.
Oleander (lat.: Nerium oleander)
Denna är sedan länge väl känd att vara ytterst giftig, och har använts för att förgifta människor tidigare (dock inte på långa vägar i samma utsträckning som exempelvis stormhatt, bolmört eller odört). Förgiftningssymptom inkluderar kraftigt förlorat blodtryck (utmärks under 1700-talet att lemmarna blir vita/blå), skakningar, koma, diarreh som kan innehålla blod, kraftiga magsmärtor och överdriven salivation.
Fingerborgsblomma (lat.: Digitalis purpurea)
Förekommer i större delen av världen i tempererade klimat, Sverige inkluderat, och är en ytterst giftig och allmänt hemskt växt.
Med det sagt kan jag, om du känner dig spexig, rekommendera följande:
Grå bläcksvamp (lat.: Coprinus atramentarius)
Denna svamp verkar enbart toxiskt i kombination med alkohol, och då om alkoholen intagits några timmar innan, till 3(-7) dagar efter, konsumptionen. Denna är således selektiv, och skulle kunna ges till alla på en fest eller allmän tillställning, och enbart de som har förtärt, förtär, eller kommer att förtära alkohol i lite större mängder kommer att känna av effekten. Symptomen kommer någon minut till enstaka timme efter alkoholförtäringen.
Hjärtattack är symptomen. Riktigt elakt.
När det kommer till dödlighet så är alla i praktiken en dödsdom att få i sig i för höga koncentrationer under 1700-talet förutom möjligen Oleander som man kan bota med hjälp av mjölk. Brist på aktivt kol och allt sånt.