Jag har haft en RP med Giftkunskap, men den var egenhändigt konstruerad. Av färdigheterna du nämner skulle jag säga att Växtlära är den enda som, enligt beskrivningarna, ens antyder något åt gift-hållet.
Citerar: "Färdigheten ger också kunskaper om vad en växt kan användas till (...)"
Njae, lite giftkunskap ger den nog, men det lär inte vara tillförlitligt nog för säg, en klassisk fantasy-lönnmördare.
Därför kändes Giftkunskap rätt och lämplig, tyckte jag, mycket därför att de andra färdigheterna var så ospecifika. Lite av en specialiserad färdighet kanske. Men nu när jag tänker lite (aj aj aj) dyker det upp en annan färdighet i huvudet, som nog borde vara mer passande för tiden (kanske); Apotekare.
Presenterar en hastigt ihopskrapad mall för färdigheten (som nog egentligen är en hantverksfärdighet).
-
Apotekare [0]
Specialiseringar: droger, gift, medicin...
Apotekare är den färdighet som apotekarna har. Den används för att blanda, dosera och applicera preparat av olika sorter och slag. Samt allmänna kunskaper om dessa preparat. Medel som kan vara önskvärda är exempelvis
blödningshämmande, kräkningsframkallande, dödande, sömninducerande och muskelsammandragande ämnen. Ren kosmetika och afrodisiaka är också tänkbara kandidater.
På grund av just de dödande ämnena anlitas ofta apotekare när man önskar köpa gift, vilket gör att det är en färdighet som kan dra mycket misstänksamhet till sig. Gifthantering är ålagt med dödsstraff i flera stater. Nämnas skall även att vissa giftfokuserade lönnmördare kan färdigheten, men är nogranna med ett dölja detta.
Regeltekniskt kommer färdigheten antagligen mest användas för att antingen blanda eller analysera substanser. Svårigheten för analys varierar efter ämnets mängd och karaktär (kraftig lukt kan göra det enkelt, medan vissa ämnen kanske är helt smak- och färglösa). Att dosera korrekt är svårt med tillgänglig apperatur, vågarna är inte särskilt exakta när de är som bäst. Dessutom kommer de flesta av ingredienserna direkt från växtriket, och det kan vara helt omöjligt att veta hur stark årens skörd är; eller rent utav hur stark en individuell frökapsel är. Vilken effekt (och därmed hur allvarliga) misslyckanden och fummel är beror helt på vilket ämne man arbetar med. Överdoseringar är dock en vanlig följd av en apotekare som tabbar sig.
Observera att färdigheten inte ger några kunskaper om ämnena i dess naturliga omgivning. En apotekare vet inte var man plockar växterna eller gräver upp tungmetallerna, sådant får man ha andra färdigheter till.
Sist men inte minst skall det tilläggas att apotekare dessutom är kunniga vad gäller blodiglar...
-
Något sådant?
Tänk även på att Alkemi mycket väl kan användas för att skapa gifter - dock bara magiska. Elixir, dunster, stoft och flox kallas det, se M&M om du inte redan gjort det.
- Lycan