Nekromanti Gifter?

Zaaken

Veteran
Joined
13 Nov 2002
Messages
172
Location
Sundsvall
Vilken färdighet kräves för att tillbereda gifter? Läkekonst, Växtlära, Alkemi, någon annan eller är det någon slags korsning av olika färdigheter?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Växtlära eller Läkekonst borde fungera alldeles utmärkt, medans alkemi är annorlunda.. Fast då kan du förstås göra magiska drycker som skadar...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Naug gissar regler

Jag skulle nog vara så generös att jag endast kräver slag mot djur- eller växtlära beroende på varifrån giftet kommer. Kanske att jag skulle kräva ett slag för matlagning eller alkemi för att tillreda giftet om dom inte har växt- eller djurlära specialiserat mot gifttillverkning.

Men det är bara jag. Jag brukar försöka vara ganska minimalistisk med användadet av regelsystemet. :gremwink:

/Naug, inser att hans telepatiregler till Neotech är allt annat än minimalistiska :gremblush:
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag har haft en RP med Giftkunskap, men den var egenhändigt konstruerad. Av färdigheterna du nämner skulle jag säga att Växtlära är den enda som, enligt beskrivningarna, ens antyder något åt gift-hållet.

Citerar: "Färdigheten ger också kunskaper om vad en växt kan användas till (...)"

Njae, lite giftkunskap ger den nog, men det lär inte vara tillförlitligt nog för säg, en klassisk fantasy-lönnmördare.

Därför kändes Giftkunskap rätt och lämplig, tyckte jag, mycket därför att de andra färdigheterna var så ospecifika. Lite av en specialiserad färdighet kanske. Men nu när jag tänker lite (aj aj aj) dyker det upp en annan färdighet i huvudet, som nog borde vara mer passande för tiden (kanske); Apotekare.

Presenterar en hastigt ihopskrapad mall för färdigheten (som nog egentligen är en hantverksfärdighet).

-

Apotekare [0]

Specialiseringar: droger, gift, medicin...

Apotekare är den färdighet som apotekarna har. Den används för att blanda, dosera och applicera preparat av olika sorter och slag. Samt allmänna kunskaper om dessa preparat. Medel som kan vara önskvärda är exempelvis
blödningshämmande, kräkningsframkallande, dödande, sömninducerande och muskelsammandragande ämnen. Ren kosmetika och afrodisiaka är också tänkbara kandidater.

På grund av just de dödande ämnena anlitas ofta apotekare när man önskar köpa gift, vilket gör att det är en färdighet som kan dra mycket misstänksamhet till sig. Gifthantering är ålagt med dödsstraff i flera stater. Nämnas skall även att vissa giftfokuserade lönnmördare kan färdigheten, men är nogranna med ett dölja detta.

Regeltekniskt kommer färdigheten antagligen mest användas för att antingen blanda eller analysera substanser. Svårigheten för analys varierar efter ämnets mängd och karaktär (kraftig lukt kan göra det enkelt, medan vissa ämnen kanske är helt smak- och färglösa). Att dosera korrekt är svårt med tillgänglig apperatur, vågarna är inte särskilt exakta när de är som bäst. Dessutom kommer de flesta av ingredienserna direkt från växtriket, och det kan vara helt omöjligt att veta hur stark årens skörd är; eller rent utav hur stark en individuell frökapsel är. Vilken effekt (och därmed hur allvarliga) misslyckanden och fummel är beror helt på vilket ämne man arbetar med. Överdoseringar är dock en vanlig följd av en apotekare som tabbar sig.

Observera att färdigheten inte ger några kunskaper om ämnena i dess naturliga omgivning. En apotekare vet inte var man plockar växterna eller gräver upp tungmetallerna, sådant får man ha andra färdigheter till.

Sist men inte minst skall det tilläggas att apotekare dessutom är kunniga vad gäller blodiglar...

-

Något sådant?

Tänk även på att Alkemi mycket väl kan användas för att skapa gifter - dock bara magiska. Elixir, dunster, stoft och flox kallas det, se M&M om du inte redan gjort det.

- Lycan
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Jag tycker att man kan slå mot växtlära,djurlära men bätttre skulle vara att slå mot "giftlära" eller nåt liknande......
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Det kan variera fruktansvärt mycket !!! Det beror på vilket sorts gift du vill ha fram. Man kan ju alltid framställa gifter på olika sätt !!!

De vanligaste gifterna är ofta en (helande) växt som på något sätt används fel. T.ex rötterna används istället för bladen. För att du skall finna växten och ta rätt på den som du behagar krävs självklart färdigheten Växtlära.

Vissa djur t.ex spindlar, ormar har gift och en lämplig färdighet för att ta vara på deras gifter är Djurlära en ganska bra färdighet. Man behöver väl den till störst del för att veta att det är just det djuret som har det giftet man är efter.

Man kan ju framställa gifter på Alkemisktvis och då passar Alkemi ganska bra till för det.

Det varierar så mycket du kan säkert komma på nåt eget som du tycker låter bra om du inte blir nöjd med detta.
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Gör en ny färdighet då!!
Som t.ex Midars förslag Giftlära.
Giftlära kan ge information om hur man blandar i gift bereder gift o sånt.

Gå natt på er!!!

Funkus Citerar -"Jag har en fågel.
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Djur/Växtlära eller alkemi i kombination med giftkunskap.
Djur/Växtlära eller alkemi för att skaffa fram giftet och giftkunskap för att veta hur man skall använda det.
Läkekonst kan användas med ökad svårighet.
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Djur/Växtlära eller alkemi i kombination med giftkunskap.
Djur/Växtlära eller alkemi för att skaffa fram giftet och giftkunskap för att veta hur man skall använda det.
Läkekonst kan användas med ökad svårighet.
...och varför inte kombinera det ovanstående med giftkunskap / läkekonst (denna gång utan svårighetsökning) för att veta hur man bäst bör förvara det. Gifter har bäst före datum.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Gifter har bäst före datum.

Ah, men vissa växter och/eller animaliska gifter kan väl torkas till ett pulver, för att sedan blandas med vätska eller fett innan användning eller?

Hur tar man reda på lämplig dos? Ser här en möjlighet att vissa gifter har en given effekt i låg dos (typ sömn) och en helt annan i hög dos (typ död).

Skulle vissa gifter t.o.m. kunna användas för medicinskt bruk (i korrekt dos naturligtvis)? Som bedövningsmedel (tänk eter eller alkohol) alternativt som motgift (kräkframkallning)?
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Ah, men vissa växter och/eller animaliska gifter kan väl torkas till ett pulver, för att sedan blandas med vätska eller fett innan användning eller?
Ja, men vilka preparat och hur man gör detta är ett utmärkt tillfälle att bevisa sitt färdighetsvärde i giftkunskap eller läkekonst. Och detsamma gäller för kunskapen om hur man bäst förvarar det "torkade" giftet. Temperatur och luftfuktighet är här att betrakta som fienden.

Skulle vissa gifter t.o.m. kunna användas för medicinskt bruk (i korrekt dos naturligtvis)? Som bedövningsmedel (tänk eter eller alkohol) alternativt som motgift (kräkframkallning)?
Det är med största sannolikhet så att ett antal av de "vanligaste" gifterna är just preparat som vanligtvis används för medicinskt bruk. Här borde det rimligtvis inte krävas någon ökning av svårigheten om man använder läkekonst istället för giftkunskap. Dessa överdoserade eller på andra sätt feldoserade medicinalier kan antagligen framställas av byns kloka gumma (eller gubbe) och uppstår säkerligen då och då spontant i samband med fumlandet vid framställandet av smärtstillande dekokter (och annat smått och gott som kloka gubbar och gummor brygger). Finner man däremot att någon förgiftats med ett annat preparat (som inte i någon form kan användas som läkemedel) så är det att misstänka att någon med djupare kunskaper i just 'giftkunskap' varit framme.

(Måste verkligen sluta titta på CSI utifrån ett Italienskt renaissansperspektiv.)
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: exempel

Lorampulver (se Eonboken) är ett exempel på ett gift som vid låg dosering verkar euforiskt, dvs med annan effekt.

Mvh / Phelan
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Loramit [smyyyg-OT]

En av ingredienserna i lorampulver är något som heter Loramit. Vad är det för något egentligen?
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Gifter

Personligen anser jag att alkemi är den färdighet som ska användas.
Varför skulle apotekare och läkare annars kunna alkemi om det inte var för att tillreda gifter och medicin.
Alkemi behöver inte nödvändigtvis användas till magi, då färdigheten också innefattar kemi.
En kemist borde väl känna till hur de olika ingredienserna samverkar i blandningen och hur länge det håller sig.
Man använder alltså djur/växtlära i kombination med alkemi för att finna och tillverka gift.

Giftkunskap är således en helt onödig färdighet.
Läkekonst kan möjligen användas.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Gifter

Det är troligtvis en kombination av färdigheter lite beroende på vilka ingredienser man har tillgängliga och exakt vilken effekt man önskar uppnå.

Man skulle kunna tänka sig att det räcker med Djurlära för att extrahera gift ur en giftorm, men för att förlänga den tid som giftet kan vara aktivt (dvs bevara det för framtida bruk), så kan det krävas slag mot exempelvis Alkemi.

Om vi sedan tänker oss att ovan nämnda ormgift i en given dos har en viss effekt (tänk paralyserande), och i en större dos så är den dödlig, så uppstår problemet om man vill välja vilken effekt som önskas. Här kommer nog Läkekonst in för att bedömma målets allmänna hälsotillstånd/motståndskraft och vikt, ålder och andra parametrar som kan vara intressant när det gäller dosering. Om målet är ett djur så är det nog Djurlära i kombination med Läkekonst, eller vilken annan kombination som helst som är lämplig för en "veterinärfärdighet".

Om man verkligen vill dräpa målet så är det sällan något problem eftersom man då med enkelhet och om giftet finns i tillräcklig mängd, överdosera.

Det borde vara möjligt för mer primitiva folkslag att använda gifter, och vissa gifter är så enkla att framställa att inget slag mot Alkemi behövs. Exempel på detta i vår värld är ju vissa grodarter i amazonas och flugsvamp. Mer potenta dekokter kräver kunskaper i (al)kemi.

//Kimon
 
Top