Nekromanti Gilette Ladyshave i Starwars episode I.

Wictor

Warrior
Jag vet inte om detta har varit upp på tapeten tidigare men jag är lite nyfiken på hur många det är förutom jag som lagt märke till en liten lustig detalj i Starwars episod I (alltså den första av de tre nya). Qui Gons komradio som han använder på Tatooine är nämligen en Gilette Ladyshave som de tagit bort rabladet på, målat i silver och satt på typ tre muttrar. Bara en liten udda detalj som får en att tänka:
VARFÖR?
De lägger ju ned så mycket tid och pengar på allt annat, varför inte ta nåt annat än en Gilette Ladyshave som komradio??? Om det är nån som inte tror mig så kan ni om ni har tillgång till Starwars episod I bildlexikon slå upp sidan 13 där det finns en bra närbild samt beskrivning på radion.

Lindenius

Swashbuckler
Ja, för typ mer än sex år sedan

De lägger ju ned så mycket tid och pengar på allt annat, varför inte ta nåt annat än en Gilette Ladyshave som komradio??? Om det är nån som inte tror mig så kan ni om ni har tillgång till Starwars episod I bildlexikon slå upp sidan 13 där det finns en bra närbild samt beskrivning på radion.
Håller med om att Ladyshaven var ruskigt onödig. Det man kan säga generellt om detta är att Lucas alltid har velat att Staw Rars-världen skall kännas äkta och därför har de alltid plockat in en massa föremål från vår värld, fastän i ett annat sammanhang än vad de ursprungligen var tänkta för (så klart). Dessutom är det ju billigare att ta en sak än att gjuta en helt ny form.

//erik. borde byta telefon

Krille

Super Moderator
Hot potatoes

Det är inte bara Lucas som gör sådana saker. ALLA filmare gör i stort sett samma sak!

Orsaken är helt enkelt att utan miljoner prylar så känns miljön i filmen väldigt mycket som en steril studio. Således ser man till att belamra miljön med massor med prylar.

Och massor med prylar kostar pengar, speciellt om de ska specialdesignas för ändamålet så att de ser perfekta ut. Det finns ingen filmstudio i världen som har råd med sånt, så de skaffar en massa junk, fipplar lite med dem och vips så har man en moj. En del av dem kan få rätt framstående roll, ibland av misstag. "Hmmm... skäggmuppen behöver en komradio att prata i. Har vi något som ser komradioigt ut på hyllan? Ja, den här mojen kan funka."

Det är inte bara småprylar som råkar ut för det här hanterandet. Det är till exempel svårt att fejka en hel stridsvagn på film - de är helt enkelt för stora, massiva och närvarande för att ersättas med något trickat, speciellt om de ska röra på sig och om folk ska interagera med dem. För Andra världskrigsfilmare innebär det lite problem, eftersom det är ont om favvotanken Tiger. Vad man oftast gör är att man tar en annan stridsvagn, oftast vad som helst som inte är en Sherman, och applicerar lagom mängd plywood och stål så att den ser tillräckligt tigrig ut för att lura åtminstone icke-krigsfanatikerna i publiken. Jämför till exempel "tigrarna" i Kellys Hjältar med en riktig Tiger, så kommer ni upptäcka att även om den generella tigrigheten finns där så är det inte en tiger. Den är för avlång och tornet sitter för långt fram. Men den är tillräckligt lik för att vi ska köpa att det ska föreställa en Tiger.

Ibland kan det här ta rätt lustiga former. Exempelvis, radioapparaterna i Trek var från början en lustig puderdosa som man hittade. Rymdskeppsmodeller har än idag ofta små detaljer från modellbyggsatser. Vapenbögarna här i stan har identifierat typ varenda bössa från originaltrilogin och vad de egentligen var innan propsgänget byggde om dem (MG-42 förekommer i rätt många filmer, inklusive Star Wars och Aliens), helt enkelt för att riktiga vapen ser såpass vapniga ut att det är enklare att bygga om ett riktigt vapen till något SF-igt än att designa något nytt (kräkas på Star Treks phaser, speciellt Mk3). Och asteroidbältet i Empire Strikes Back består till rätt stor del av potatis.

Potatis har för övrigt gjort rätt mycket för filmen. Standardtricket för att få ljudet av att gå i snö består av potatismjöl i en påse som man gnuggar framför en mikrofon. Och i en svensk film, jag tror det var Mannen på taket, men jag är inte säker, så förekommer en scen där en person skärs upp. Det otäcka sönderslitande ljudet är inte kött, inte ens en råbiff från det lokala snabbköpet. Det är potatisblast som kuttas.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
För att det är skitkul med sådana referenser? Jag tycker i varje fall det. Lika kul är det att Han Solos blaster är en gammal Luger från andra världskriget.

Jag har mycket svårt att tro att Lucas stoppade in ladyshaven av pengabrist utan snarare som en kul grej (eller är det smygreklam för gillette? :gremwink: ). Om filmbudgeten hade stått och fallit på en plastbit som skall symbolisera en komradio så hade man nog valt att dra ned på något annat för att spara sina tio spänn.

- Vulf

Krille

Super Moderator
"Om filmbudgeten hade stått och fallit på en plastbit som skall symbolisera en komradio så hade man nog valt att dra ned på något annat för att spara sina tio spänn."

Många bäckar små, du vet. Det är inte bara själva prylen, utan designern som skapar underlaget och propmakern som gör prylen, som kostar. Det kanske inte blir mer än... säg, två personers jobb i en timme, så 2000 spänn eller så utöver materialkostnad.

Pluttificera nu med några tusen andra prylar, så börjar det märkas i budgeten.