Vad jag vet så dök giljotinen upp i vår värld först på 1700-talet, för att göra halshuggningarna mer humana (det är inte alltid en kille med svärd eller yxa träffar rent på första hugget... med lite oflyt dör du inte förräns på tredje eller fjärde försöket...
). Om man bortser från några pinsamma illustrationer i S&P så verkar Mundana befinna något före denna tid. Nu är ju inte giljotinen en vansinnigt avancerad uppfinning, utan vad som krävs snarare en teknik är väl tankegångarna att avrättningarna ska vara snabba, smärtfria och att det är värt att konstruera en maskin för detta ändamål.
Damarien blir ju ganska lätt första tanken om man pratar om avrättningsmetoder, men då bör man tänka på att giljotinen är till för att den dömdes hädanfärd ska bli så snabb, smärtfri och effektiv som möjligt. Knappast de kriterier som Thamas Vitfjäder verkar ställa.
Jargierna är igenom sin kyrka också antagligen mer inställda på att den dödsdömde gärna får lida en stund innan han dör, så de är nog inte så troligt att den dykt upp där heller.
Mest troligt är nog Thalamur eller Cirefaliska samväldet. Jag kan mycket väl tänka mig att Cirefalierna skulle tilltalas av fördelarna en giljotin innebär.
/Joel