Är det någon som spelar WoW som gått med i ett gille?
Jag raggades upp rätt tidigt av Outcasts, ett gille på Argent Dawn-servern (RP). Gillet är helsvenskt, åtminstone för tillfället. Jag känner en av grundarna (rollspelspolare) och han frågade mig om jag ville gå med. Medlemmarna är en brokig skara som hålls samman enbart av faktumet att samtliga är utstötta av en eller annan anledning. När en ny person ska gå med i gillet så anordnas ett möte där denne blir invigd, och tjänar som ett tillfälle för medlemmar att lära känna den nyinvigde och vice versa. Den nyinvigde får berätta sin bakgrund och varför denne blivit utstött. Allt rollspelande utförs på engelska och ute i spelvärlden (med say-kommandot, så det är alltså fullt möjligt för utomstående att tjuvlyssna). Den nyinvigde får chansen att bli fullgod medlem efter en prövoperiod. Då får denne oftast utföra ett uppdrag (t.ex. att agera mentor åt en nyinvigd, stävja ett bråk mellan medlemmar (ingame alltså), hitta en speciell pryl osv). Det funkar rätt så bra. Till en början så var gilleskanalen ingame, men numera så är den helt offgame.
Hur har det gått?
Det har gått väldigt bra, och jag känner att jag har haft stor nytta av gillet. Om inte annat så blir spelet än mer socialt om man är med i ett gille. Men tyvärr så känns det lite som att vi har glidit lite ifrån varandra, och rollspelandet på sistone. Spelare har kommit och gått, saker och ting har blivit rutin osv. Vi håller därför på att organisera om lite i gillet jag vet inte vad resultatet kommer bli i nuläget. Tanken är att det ska bli fler rollspels-"happenings". Det har varit snack om en ingame-grillfest, det kommer bli kul.
Vad går gillena ut på, kan man göra vad som helst?
Det finns nog lika många åsikter om det där som det finns spelare... Ett gille för mig handlar om att skaffa vänner, att göra kunskap lättillgängligt, att ge saker man inte behöver och att få saker man behöver. Angående vad man inte får göra så beror det ju på gillesreglerna och annars på sunt förnuft.
/Tyr som för tillfället är i exil eftersom Blizzard vill ha pengar (något som jag för tillfället inte har).