Nekromanti Giovanni Chronicles - [Spoilers]

Björn den gode

Swashbuckler
I den här tråden tänkte jag dela med mig lite av mina tanker när jag nu sitter och förbereder att spelleda Giovanni Chronicles med min artsy hippiesamberättarcrew. Pitchen var att få uppleva en av de mest klassiska vampire-krönikorna, fast på ett anpassat sätt. Vi slänger ut hela regelsystemet och kör med 'Vampire Dark', regler kraftigt inspirerade av Dream Asqew och med samma syfte som Ctuhlhu Dark att vara extremt snabba och stödja ett annat sätt att spela.

Vi är också betydligt mer transparanta än orginaltanken, både i det faktumet i sig hur rälsat det är, men även med detaljer i plotten så att spelarna har större möjlighet att skapa gripande personliga berättelser kring sina karaktärer. Slutligen har jag lovat att vara effektiv i både scenklippning och upplägg så att vi dels får tid med fler scener som spelarna själva sätter och dels tar oss igenom hela krönikan på högst 10 speltillfällen. (Låter kanske svårt men jag är säker på att det är fullt möjligt).

Just nu håller jag på och förbereder 'the Last Supper' och alla tips eller war stories från detta äventyr är mycket välkommna.

Men anledningen till att jag startade tråden just idag är att jag hakade upp mig på en mer generell fråga. Under rubriken 'Advanced Roleplaying' går nämligen att läsa:

As the result, the characters' action can have profound impact of the course of this story and the history of your would of darkness [nåja, ed. anmärkning]. The chronicle adapts itself to fit their choices.
To make this work, it is best if the players do not know that their characters have a free choice in making their allegiances. They can then make the decisions from a more "pure" set of role-playing referents. Otherwise, the players may feel inclined to exploit their unique position in a way that their characters normally would not. While it will not ruin the game, this risk tainting the characters' motivations with the players' knowledge
Ok, alltså jag vet att det är 20 år sen det kom ut, men hur, hur kan det vara en dålig sak att spelarna vet om att de är fria att välja sida? Jag tror inte att det här är en trad/indiegrej heller eller? För tradspelare brukar väl vara ännu mer tydliga med att det är rollerna som styr. Och om du nu kommer från en rollspelstradition där din roll inte får välja sida så är det väl ännu viktigare att påpeka att så är fallet här.

Nåväl, det finns mycket jag verkligen gillar med gamla vampireäventyr också, som att de skriver ut vad temat och stämningen är för varje äventyr och att de dessutom är riktigt bra på att skapa stämningar men jag tror jag kommer berätta för spelarna att de får välja sida, nåt ska de väl ändå få göra nu när de inte direkt kan påverka utgången av äventyret...

Ymir

Liten kantbaron
Jag tror svaret på frågan är den här biten av ditt citat: "Otherwise, the players may feel inclined to exploit their unique position in a way that their characters normally would not. "

Den skvallrar om en otroligt 90-talig och woddig syn på rollspelande, en bristande tilltro till spelarna och ett egendomligt men kanske tidstypiskt förakt för metaspel.

Mundo

Myrmidon
Jag hade älskat om dessa personer skrev ett scenario till typ Svavelvinter med skuggmakter och allt vad det innebär...