Nekromanti Gitarrförstärkare?

solvebring

Superhero
Ja, jag skulle vilja byta – byta in eller sälja/köpa ny för de pengarna. Min Laney är 4x12"-låda plus topp (Mxh120H). Det är med andra ord en möbel, och eftersom jag bor i lägenhet och behöver plats, numera spelar rätt sällan och inte lirar i band är den grymt överflödig.

Jag vet inte vad man kan få för Laney'n ...?
Ny kostade den typ 6000 SEK, men det är ett tiotal år sedan. Den är i gott skick men använt sådant. Toppen är en 15-effekts MXD120H.

3000 ... 2000 ...?

... Någon musikaffärskedja som byter in?

Men främst, vad skaffa?
... Har inte testat så mycket utöver Laney, Peavey och Roland och har inte hängt med i svängen på flera, flera år. Vad som finns tillgängligt numera är mig därför ganska okänt.
Hur ligger det till med Marshalls och Fenders combostärkare?
Nå, mina "krav":
– Jag lirar ju främst hårdrock/metal när jag lirar. En del bluesigt också, men främst hårdrock/metal.
– Jag har inga pedaler kvar i min ägo så jag kan inte göra mycket där. Visst, köpa till kan man ju alltid göra, men det är inte prioriterat.
– Den ska inte vara fnuttig och kännas (läs: "låta") meningslös, ändå ska den inte vara en koloss, utan en flyttbar förstärkare för hemmalir.
Med andra ord söker jag en bra combo!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Här är nån som lagt ut en topp och låda (som jag gissar är typ samma som det du har) för 3000:-. Jag tror det är i övre kanten på vad som kan funka i dagsläget, för musikprylar går väldigt billigt nu jämfört med för fem år sen t.ex. Det betyder förstås att du får mycket för pengarna om du väljer att handa begagnat själv också om du hittar nåt du vill ha.

Jag är inte helt uppdaterad på små gitarrcombos (snöat in på bas själv för stunden, och det var länge sen jag gitarrnördade) men spontant tror jag det skulle kunna passa att snegla på Blackstar. De gör en hel del små grejer, bland annat nån rörstärkare med 1 w, och har nog metal och hårdrock som huvudsakligt fokus ljubmässigt. God chans att din lokala musikaffär kan tänkas ha nån också!

Om du kan tänka dig nåt mer digitalt så har Rolands Cube-sträkare bra rykte, och Zoom har kommit med en rad rätt coola multieffektpedaler med förstärkaremulering, tänker i första hand på G3.

Njord

Veteran
Blackstar är faktiskt riktigt bra (har en själv). Blackstar har combosar i hanterlig storlek som har en del skojiga effekter också.

solvebring

Superhero
DeBracy;n51950 said:
Här är nån som lagt ut en topp och låda (som jag gissar är typ samma som det du har) för 3000:-. Jag tror det är i övre kanten på vad som kan funka i dagsläget, för musikprylar går väldigt billigt nu jämfört med för fem år sen t.ex. Det betyder förstås att du får mycket för pengarna om du väljer att handa begagnat själv också om du hittar nåt du vill ha.

Jag är inte helt uppdaterad på små gitarrcombos (snöat in på bas själv för stunden, och det var länge sen jag gitarrnördade) men spontant tror jag det skulle kunna passa att snegla på Blackstar. De gör en hel del små grejer, bland annat nån rörstärkare med 1 w, och har nog metal och hårdrock som huvudsakligt fokus ljubmässigt. God chans att din lokala musikaffär kan tänkas ha nån också!

Om du kan tänka dig nåt mer digitalt så har Rolands Cube-sträkare bra rykte, och Zoom har kommit med en rad rätt coola multieffektpedaler med förstärkaremulering, tänker i första hand på G3.
Det låter ju ganska trevligt. Ska ta och kolla in Blackstar och se om det kanske finns lite att smakklura på.
Tackar! Och tackar för Blocket-kollen! =)

solvebring

Superhero
Googlade just och: "Blackstar är ett nytt företag inom branschen, men kompetensen består av före detta Marshall-anställda med en 50-årig vana att tillverka förstärkare." låter ju grymt lovande!

Dock ser de just därför ut att kosta en del så det blir nog i minsta laget varken jag vill eller inte, i så fall.

solvebring

Superhero
solvebring;n51978 said:
Googlade just och: "Blackstar är ett nytt företag inom branschen, men kompetensen består av före detta Marshall-anställda med en 50-årig vana att tillverka förstärkare." låter ju grymt lovande!

Dock ser de just därför ut att kosta en del så det blir nog i minsta laget varken jag vill eller inte, i så fall.
Dock verkar ju den här lilleplutten vara ganska omtyckt gentemot pris och storlek. Kollat några YT-videos och så. Verkar ju ganska okej. Finns med reverb också. Skulle nog duga åt mitt hemmalir. Disten duger ju ändå sällan mycket till på mindre förstärkare och gör sig alltid bättre med pedal.

Fast tja, ska kolla vidare. HT 5 är tydligen berömd för vad den kan åstadkomma och så finns det ju en hel serie stärkare märkta "Metal". ... Fast smakar det så kostar det ju!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Om jag skulle skaffa en billig Orange hade det blivit Micro Terror, en topp på 20 watt. Men det är nog mest för att den är så himla liten och därför cool. Låter rätt hyggligt också, finns flera videos där den låter kanon i metalsammanhang. Pix är otestad för min del, men de ser (ja, stilmässigt alltså) himla fina ut såklart.

En Peavey Bandit av nästan vilken årgång som helst verkar annars vara ett rätt bra och säkert kort.

Njord

Veteran
Haha, Micro Terror kunde man nästan skaffa bara för namnet. Den där Orange Crush Pix 20LDX verkade faktiskt inte så dum, gillade delay effekterna.

Troberg

Sinister eater
Jag kan ingenting om gitarrförstärkare, men en hel del om HiFi, så jag ger samma råd som jag skulle gett där: gå till en butik och lyssna på dem. Hur saker ser ut på pappret är inte lika viktigt som hur de faktiskt låter på riktigt. Dessutom gillar jag att känna på grejorna, man märker mycket bättre kvaliteten i bygget när man kan känna på prylen.

solvebring

Superhero
Troberg;n52048 said:
Jag kan ingenting om gitarrförstärkare, men en hel del om HiFi, så jag ger samma råd som jag skulle gett där: gå till en butik och lyssna på dem. Hur saker ser ut på pappret är inte lika viktigt som hur de faktiskt låter på riktigt. Dessutom gillar jag att känna på grejorna, man märker mycket bättre kvaliteten i bygget när man kan känna på prylen.
Jo, det kan du vara lugn för. Jag skulle aldrig komma mig för att köpa något ospelat. Nog för att jag tittat på en lång rad videos och läst många recensioner, för att försöka sikta in mot vad som möter mina behov. Men utifrån det kommer jag också att uppsöka en musikaffär och provlira de olika stärkarna, fråga om råd och tips osv.

Som det ser ut nu, utifrån tips, recensioner och videos – gentemot mina behov och pristaket på ca 2000 – är Blackstar HT-1R och Orange Crush Pix CR35LDX (... eller 20) givna kandidater. Den förra har gentemot pris och storlek en fantatisk förmåga att leverera klassiska rocksound (men "kvävs" imho lite grann vid maxad dist), medan den senare är en riktigt dulig metalstärkare i sovrumsförpackning. Dock verkar den förra på det hela taget leverera ett matigare sound.

kloptok

Pensionerad astrolog
Som jag förstår är existensberättigandet för den här 1W-stärkaren från Blackstar mer eller mindre att den kan ge dig slutstegsdist utan de enorma volymer som en helrörsförstärkare med högre wattal behöver. Det vill säga, du kan vrida upp gain/volym till den nödvändiga nivån utan att dina trumhinnor sprängs eller grannarna dödar dig.

Själv har jag en helrörsstärkare som är alldeles för kraftfull för att jag ska kunna nå dit på rimliga ljudnivåer i hemmiljö (en Fender Blues Jr) men jag är ändå nöjd med den stärkaren som har ett fantastiskt grundljud.

De två namn som jag känner igen i den här tråden från tiden när jag själv nördade ner mig i ämnet mindre combos är Orange Tiny Terror och Blackstar:s 1W-stärkare, som båda ska vara bra förstärkare. Har dock inte någon vidare koll på någon av dem personligen.

Det verkar som att du inte har några krav på att det ska vara helrörsförstärkare? I så fall får du ju mer kräm för pengarna för en transistorförstärkare. Sedan skulle jag i allmänhet satsa på en stärkare som har ett grymt "grundljud" (där möjligen dist ingår i grundljudet) i första hand, effekter kommer i andra hand och är förmodligen bättre att använda pedaler till. För att få metaldist t.ex. tror jag nästan det enklaste är att köra via pedal.

solvebring

Superhero
kloptok;n52108 said:
Som jag förstår är existensberättigandet för den här 1W-stärkaren från Blackstar mer eller mindre att den kan ge dig slutstegsdist utan de enorma volymer som en helrörsförstärkare med högre wattal behöver. Det vill säga, du kan vrida upp gain/volym till den nödvändiga nivån utan att dina trumhinnor sprängs eller grannarna dödar dig.

Själv har jag en helrörsstärkare som är alldeles för kraftfull för att jag ska kunna nå dit på rimliga ljudnivåer i hemmiljö (en Fender Blues Jr) men jag är ändå nöjd med den stärkaren som har ett fantastiskt grundljud.

De två namn som jag känner igen i den här tråden från tiden när jag själv nördade ner mig i ämnet mindre combos är Orange Tiny Terror och Blackstar:s 1W-stärkare, som båda ska vara bra förstärkare. Har dock inte någon vidare koll på någon av dem personligen.

Det verkar som att du inte har några krav på att det ska vara helrörsförstärkare? I så fall får du ju mer kräm för pengarna för en transistorförstärkare. Sedan skulle jag i allmänhet satsa på en stärkare som har ett grymt "grundljud" (där möjligen dist ingår i grundljudet) i första hand, effekter kommer i andra hand och är förmodligen bättre att använda pedaler till. För att få metaldist t.ex. tror jag nästan det enklaste är att köra via pedal.
True that! Dock har båda stärkarna jag tittat på även fått bra betyg på sitt grundljud. Speciellt HT-1:an som evigt beröms för sitt ljud gentemot sitt fnuttiga pris och sin storlek.

Annars får ni gärna hojta vidare om bra mindre combos som ni anser ha fint grundljud. Tacksam för alla tips jag kan få! Dock vill jag även ha en och annan effekt och möjligt till hårdrockssound, eftersom bra pedaler trots allt kostar de också. Med andra ord kommer jag nog inte tjacka pedal så där direkt.
... Kunde jag skulle jag nog ta en HT-5R, men då är det genast minst det dubbla priset.

Har förövrigt börjat fundera på att spara till en liten combo och spara Laney-riggen, eftersom det trots allt kommer att krävas 5-10k igen sedan när jag kanske, om några år, finner att jag åter behöver stora doningar.

solvebring

Superhero
Jag tänker ändå så att HT-1R är mer ljud för pengarna. Visst att en Orange CR35LDX är större (10", 35W – eller 8", 25W om man köper den lilla jättebilliga ...) och rivigare, men den verkar inte alls ha lika noggrant avstämt ljud och jag misstänker att man måste skruva upp den en del för att den ska ge det ljud den är skapad för. HT-1R har just det ryktet om sig att den är klen men levererar bra ljud – vilket just är tanken med en liten sängkammarstärkare, tänker jag. Den ska låta så bra som möjligt utan att krämas på. Det är ju dessutom en rörstärkare med ny teknik i och så där, så den är känns ju överhuvudtaget mer intressant och kvalitativ (inom sin nisch). Det är dessutom svårt att hitta lika många lovord om Orangen som Blackstaren.

solvebring

Superhero
Förresten, vad har ni för prylar i övrigt?
... Tänker främst gitarr och bas + tillbehör.

Själv har jag ju inte spelat så jättemycket de senaste tio åren, sedan mycket annat började prioriteras. Kvar här finns bara Laney'n (MxdXD120H-typ + 4x12"-låda), min Ibanez RS530TR -85, och en aukustisk tusenlapps Ibanez som inte är mycket att nämna.