Re: Klargörande (igen)
Det var d20-systemets fokus på fighting kontra Cthulhu BRP's fokus på karaktärsbeskrivning och detektivande jag syftade på.
Jag är lite på Yyrkoons linje, faktiskt. Okej, d20-regelboken koncentrerar sig rätt mycket på strid, men det gör inte att spelarna blir
blodtörstiga, på samma sätt som man inte blir
hungrig av att läsa en massa recept i en kokbok för kannibaler.
(woo! typisk Risingsk liknelse!)
Alltså, det är mycket hackande i d20-kokboken, men som spelare begriper man rätt snabbt att ens rollperson befinner sig på fel ände av hackandet. Om något så är nog d20 rentutav lite
elakare än BRP. En rollperson som lär sig magi far nog (vad jag kan se, iaf) mer illa i d20 än vad hon gör i BRP, så någon möjlighet att bli en superrollperson existerar inte. Däremot så finns det en möjlighet att levla, och så vitt jag kan bedöma så är det mer ett grymt skämt mot spelarna än någon egentlig överlevnadsbonus.
Jag tycker faktiskt att CoC d20 på många sätt är orättvist behandlat. Det är en
onödig produkt i mina ögon, fullständigt onödig, men absolut inte en
dålig produkt.
"Detektivandet" i BRP-regelboken är mer eller mindre obefintligt. Likaså karaktärsbeskrivningarna. CoC BRP är ju faktiskt en rätt dålig regelbok, när man tittar på allt utom reglerna i sig, vilket många tycks förbise bara för att de gillar expansionerna eller äventyren.
Jag tycker fortfarande att CoC är ett dåligt nybörjarskräckrollspel tills det har kommit en någorlunda vettig grundbok att utgå ifrån. CoC d20 lyckas med konststycket att vara precis lika meningslös som förlagan (vilket iofs är helt djävla otroligt, hur kan någon i modern tid vara så talanglös som rollspelsskribent att de skriver ett helt monsterkapitel fullt med varelser, utan att man inspireras till att använda en enda av dem i ett äventyr?), och är därför i mina ögon
onödig. Men "dålig"? Det har jag svårt att se. Friformar man utifrån CoC d20 så har man ju typ samma sak som i CoC BRP, så någon skillnad mellan "detektivandet" eller "karaktärsbeskrivningarna" i de båda böckerna, det kan jag faktiskt inte se. Var god peka ut exempel på missförhållanden om du inte håller med, för annars tror jag att ditt d20-förakt faktiskt har övergått i ett rent förnuftslöst
hat i slutändan ändå.
Inget ont med det. Mitt förakt för akademiker övergick i ett förnuftslöst
hat för flera år sedan, och lika glad för det är jag.