Nekromanti gjuta miniatyrer till rollspel?

Eagle

Swordsman
Hej!

Några rollspelare vill göra sina egna miniatyrfigurer till rollspelet och undrar om de kan få gjuta sina egna figurer? Nu tycker jag att utbudet av miniatyrer är så pass stort att de nog skulle kunna hitta någon befintlig figur som passar dem. Att göra en egen figur känns lite overkill. Men frågan är ändå intressant. Någon som har någon erfarenhet av att gjuta egna figurer till rollspel och hur gör man? vad behöver man för utrustning?

/Eagle

G

Guest

Guest
Eagle said:
Någon som har någon erfarenhet av att gjuta egna figurer till rollspel och hur gör man? vad behöver man för utrustning?
Ingen personlig erfarenhet, men jag har bott hos en som gör egna figurer, han tyckte då att han behövde en centrifug ifall han skulle gjuta figurer, minns inte vad det låg på men jag har för mig att det var några tusenlappar, detta skulle tydligen vara viktigt för att bli av med bubblor i tennet i hemgjorda formar...
Så vill de göra sina egna figurer kan jag ge ett råd om att åtminstone göra det i greenstuff och graystuff till en början...

Tillägg: Givetvis behöver man inte göra dem enbart i green-/graystuff man kan och bör använda någon grund, antingen en figur eller ståltråd.
Bygger man på en figur bör man klippa eller slipa bort delar av figuren för att det du lägger till ska se ut som en del av figuren och inte något som klistrats på i efterhand även om det går utan detta...
Du kan även använda småskräp som delar till modellen... en gummiplupp från mitt tangentbord och en batterihållare jag har från en laserpekare skulle bli har jag gjort till vad som ser ut som en nappflaska (bortsett från att den e omålad och kommer så förbli) i 54mm skala som exempel...

/Zorbeltuss

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Någon som har någon erfarenhet av att gjuta egna figurer till rollspel och hur gör man? vad behöver man för utrustning?
Naturligtvis har jag det, men det var på 80-talet då man inte bara kunde köpa gjututrustning i en vanlig leksaksaffär*, utan dessutom kunde köpa gjutformar med tre olika alver, skelett, dvärgar och så vidare. Jag har ingen aning om huruvida det går att få tag på tenngjutningsutrustning i den genomsnittliga leksaksaffären idag, men är helt säker på att det inte går att hitta några gjutformar med fantasytema.

Vad man behövde var i alla fall:
* Tenn
* Gjutform av gummi
* Spis
* En liten stekpanneliknande skopa med hällpip som man smälte tennet i
* Klämma för att hålla ihop gjutformen
* Tålamod eftersom det var svårt att få tennet att fylla formen, så det var inte ovanligt att man fick smälta skiten och försöka igen

/tobias

*precis som rollspel -- those were the days

Storuggla

Champion
"Jag har ingen aning om huruvida det går att få tag på tenngjutningsutrustning i den genomsnittliga leksaksaffären idag, men är helt säker på att det inte går att hitta några gjutformar med fantasytema."

Jag såg grundsetet på Armémuseum i Stockholm. Man kunde bara gjuta soldater med musköter förvisso, men grundutrustningen finns fortfarande.

Storuggla, såg även visitkort

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag såg grundsetet på Armémuseum i Stockholm. Man kunde bara gjuta soldater med musköter förvisso, men grundutrustningen finns fortfarande.
Varför finns det så få rollspel där man spelar soldater på 1700-talet, när det finns så många tennfigurer till dem?

/tobias

nominesine

Veteran
Gurgeh said:
är helt säker på att det inte går att hitta några gjutformar med fantasytema.
Google is your best friend :gremsmile:
Serien hette Fantasy Armies och den säljs fortfarande. Det är samma gubbar. Du hittar bilder här: http://www.princeaugust.ie/

Startsettet med tre dvärgar kostar lite drygt en hundring (de kostade 25 spänn på 80-talet). Tenn och en smältskopa kan man fixa på Hobbex eller Claes Ohlsson. Vilken 80-talsnostalgi.

Snow

Swashbuckler
http://web.telia.com/~u44602064/vitm.htm (alltså inte min sida, bara en som jag inspirerats av)

Jag har gjort egna figurer i greenstuff, gjort gjutformar och gjutit av dem i metall. Det behövs ingen centrifug. Ens figurer är väl inte sådär superdetaljerade i början. Kanske ökar krav på gjutteknik efterhand.

Man ska ha tag på bra silikon. Jag köpte en 1kg burk för några hundra. Sen byggde jag ramen i lego och plastade in sidorna. Har kvar formarna.

Men numera använder jag www.shapeways.com, inte lika vackert, men enkelt (för mig som modelerar i 3D). Dessutom kan man enkelt beställa en arme av en modell man gjort.