Nekromanti Gladiatorspel

samiis

Warrior
Jag har inte så många moduler, och vet inte så mycket om Mundana (jag har eon I grundboken, SLskärmen, L&H och M&V). Jag undrar om någon vet något om gladiatorspel i Mundana.

Anledningen till att jag började fundera på det var att en av dem jag SLer ville vara med på ett Gladiatorspel. Han befann sig då i Renk tror jag, någon stad i Soldarn i alla fall. Jag kom på en stor byggnad i staden centrum som jag kallade Klossum. Såg ut ungefär som Kolloseum fast inte så sönder och helt kubisk.

Just denna dag var det en 'kom som du är och döda en tirak, pris 100 s' -dag. Han gick in och efter åtta minuter blev det hans tur och han, den lille Dvärgen, dödade tiraken med två skott med Krell-Spaz'en.

Finns det liknande gladiatorspel i mundana, vad någon vet, är min fråga... ???

<big>/images/icons/devil.gif+/images/icons/frank.gif=/images/icons/clown.gif/images/icons/sick.gif</big>

Jag tror inte att man skulle tillåta Krell-Spazen. Det skulle inte bli så mycket nöje för publiken om den ena kämpen skjuter ihjäl den andre. Dessutom så tror jag att det står i Mundana-boken vilka städer som det finns gladiatorarena i. Om jag inte minns helt fel så finns det både gladiatorarena och gladiatorakademi i Nimto, Asharien. Det finns självklart i flera städer men jag orkar inte kolla upp det/images/icons/cool.gif

Mvh Victor Palm

I'll be back

PS. Jag tror även att det finns i Daval DS.

samiis

Warrior
Lite lustigt om det finns i Asharien, där det är förbjudet med slaveri, och så vitt jag vet om de gladiatorer som fanns i romarriket var de slavar, men det är kanske annorlunda...

I Asharien är gladiatorspelen friviliga. Du väljer själv om du vill vara med. Fakutm är att Nimtos frijarlinna (eh? låter udda) är fd. gladiator

Arvid

Warrior
Det finns i Asharien och där är det mer "snällt", man försöker att inte skada den andra allt för mycket. Dessutom finns det kringresande gladiatorsällskap.
I Jargien finns något som mer liknar det som fanns i Romarriket, alltså hårdare kampar och troligen slavar.

samiis

Warrior
Han sköt inte honom direkt, han gick först in i närstrid, där han var fullständigt underlägsen. Då sprang han ifrån den slöa tiraken och sköt två skott med 'KS'en, som satte sig i Huvud-skalle-Hjärna, jack i kraniet och V arm-skuldra-djupt sår...

Kommer inte ihåg extraskadorna så exakt (jack i kraniet är väl inte ens en stick extraskada...)

På tal om extraskador... Om det står till exempel Tx5 på extraskadan. ska man då multiplicera det med sakadan/10 som man gör med den vanliga skada eller blir det alltid 5 i trauma???
Jag har letat i reglerna och hittar bara det i ett exempel, inte i någon regel (jag använder €ON I).../images/icons/sick.gif

Staffan

Myrmidon
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

På tal om extraskador... Om det står till exempel Tx5 på extraskadan. ska man då multiplicera det med sakadan/10 som man gör med den vanliga skada eller blir det alltid 5 i trauma???

<hr></blockquote>

Du skall alltid multiplicera alla skadenuffror från skadetabellen med antalet skador. Låt oss ta ett exempel (nuffror tagna ur luften eftersom jag inte har regelböcker tillgängliga):
Avskyvärde Arne slår Brutale Bill i skallen med sin klubba, och får en skadeverkan på 15. Detta ger två skador och en extraskada. Låt oss säga att träffområdet "skallen" ger "Tx2, Sx4, Bx1" - alltså får Brutale Bill 4 Trauma, 8 smärta och 2 poäng blödningstakt. Dessutom får Bill en extraskada, som tar i hjärnan! Hjärnan har "Tx10, Sx5, Bx2" vilket ger en bonus på 20 Trauma, 10 Smärta och 4 i blödningstakt. Tillsammans med grundskadan blir det alltså 24 Trauma, 18 smärta och 6 i blödningstakt. Aj!

samiis

Warrior
Samma här

Har kört lite till och från...
Har testat det några gånger, men tyckte att man dog så direkt hela tiden...

Ha, jag har då gjort fel. Vi kör med att det som stär innan räknas som den skada som görs på 1-9 skada, medans mer skada blir mer utbroderat.

Staffan

Myrmidon
Notera att mitt exempel gällde Eon 1s skadetabeller. De som finns i Krigarens väg fungerar annorlunda, de bara adderar man ihop. Om jag minns dem rätt skulle i KV mitt exempel ha gett "T+2, S+4, B+1" som grundskada för skallen och "T+22, S+14, B+5" som extraskada för hjärnan. Notera att i stället för att multiplicera grundskadan med antalet skador bakas den in som mer skada för extraskador - detta ger samma effekt som att multiplicera den, eftersom antalet extraskador är lika med antalet skador minus 1.