Nekromanti Glasögonrecept? Linsrecept?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag hade tänkt skaffa nya glasögon eller kanske linser (lutar åt det senare). Vad jag funderar över är det här att det tydligen är skillnad mellan en "linsundersökning" (500:- på Synsam) och en "glasögonundersökning" (250:- på samma ställe). Tydligen är det dubbelt så svårt/jobbigt för optikern, eller så är det helt enkelt så att folk som skaffar linser är dubbelt så lättlurade, vad vet jag...

Tidigare har jag generellt kört med samma recept för både glasögon och linser utan att det egentligen verkat ha spelat någon roll. Har jag gjort fel och orsakat mina ögon irreparabel skada? Eller är det som några släktingar till mig gissar, att skillnaden mellan ens linsbehov och ens glasögonbehov är större om man är äldre, men att det inte borde spela roll för mig?

Det är ju en minst sagt ordentlig prisskillnad, så innan jag bestämmer mig tänkte jag fråga folket här. Ni har ju till skillnad från optikern inget ekonomiskt incitament att ge något visst svar, och samtidigt tror jag att det kan finnas kompetens här nånstans...

Krille

Super Moderator
Skillnaden mellan linsundersökning och glasögonundersökning är (enligt min optikerkompis) att en linsundersökning är en glasögonundersökning plus en kontroll av ögats flexibilitet och form. Det vill säga, det är mer jobb. Dessutom är det mer utbildning för optikern ifråga, vilket i allmänhet innebär högre lön och det vill gärna Synsam ha igen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
Skillnaden mellan linsundersökning och glasögonundersökning är (enligt min optikerkompis) att en linsundersökning är en glasögonundersökning plus en kontroll av ögats flexibilitet och form. Det vill säga, det är mer jobb. Dessutom är det mer utbildning för optikern ifråga, vilket i allmänhet innebär högre lön och det vill gärna Synsam ha igen.
Så...

Hur stor roll spelar det i praktiken? Om man skaffar en glasögonundersökning och använder den för att köpa linser, kommer man att bli blind då?

Krille

Super Moderator
Som det heter, "det är inte att rekommendera". Glasögonundersökningen kan användas för att få fram linser av rätt styrka, men de säger ju ingenting om linsens form eller hårdhet. Linser ska helst vara anpassade till ögats form och hårdhet, och är de inte det så ökar risken för skador.

magoo

Hero
Jag hade olika styrkor på linserna och glasögonen. Linserna sitter direkt på ögat och blir en annan grej, mitt brytningsfel kunde ignoreras med linser men korrigerades på glasögonen t ex. Sen vill optikern säkert ta lite mer betalt eftersom linserna påverkar ögat så att de måste göra nån form av medicins bedömning huruvida det är lämpligt.

+ att folk köper sina linser på nätet efter undersökningen medan man kanske köper glasögonen från optikern.

Jag har lasrat bort min närsynthet efter år av sparande och gnetande och det var det bästa jag har gjort. Good bye lins- och glasögonkrångel!

Zire

Swashbuckler
Jag har lasrat bort min närsynthet efter år av sparande och gnetande och det var det bästa jag har gjort. Good bye lins- och glasögonkrångel!
Jag har funderat på att göra detsamma? Vad kostade det? Hur upplevdes behandlingen?

Det som egentligen mest tar emot är att glasögonen har blivit en del av personligheten.

magoo

Hero
Det kostade massor, över 20 tkr. Jag var ganska ordentligt närsynt + lite brytningsfel, så jag valde metoden där de hyvlar bort en bit av hornhinnan, lasrar och lägger tillbaka den avhyvlade "biten". Själva ingreppet tog några minuter och det gjorde inte överdrivet ont. Jag såg inte ett jota efter behandlingen, då måste man bli hämtad med bil, för det är ett värre blurr än som närsynt. Samma kväll kunde jag se TV, dagen efter körde jag bil, men under en vecka är inte synen riktigt 100, det tar tid att ställa om från nära till långt och det är en halo runt lampor och dyl.

Jag jobbade på måndagen (opererades fredag), men det gick åt mycket ögondroppar eftersom ögonen är torra. På natten första veckan sover man med plastskydd över ögonen, man ser ut som en idiot. Man får heller inte simma första tiden tills allt läkt ihop.

Var det besvärligt? Mja, lite kanske. Men det är värt det! Lyckan att kunna simma, ha solbrillor och se skarpt som en hök utomhus är obeskrivbar.

Fortfarande famlar jag dock efter linsburken på kvällarna...

Johan K

Gammal & dryg
Oj, det var en massa pengar det... *suck*
Tänkte precis fråga samma frågor som Zire här, men fick svar på det fredag.
Dock så är jag lite osäker på om man ska försöka på sig en sådan här grej, frågan är om man måste göra om det någon mer gång.. För min del så är det sju som så att man inte ser bättre genom åren, snarare tvärt om.

Gardener

Champion
Har länge gått och funderat på att låta nån peta med en ljussabel i ögat.

Men det känns ganska läskigt, inte nog med att jag ogillar operationer i allmänhet, att greja med ögonen känns helt fel. Dessutom har man ju ingen aning om vad som händer på längre sikt.

Sen skulle en operation av mina ögon gå loss på ca 38 kkr. På grund av mitt ganska grova (och dubbla) synfel. Vilket känns lite saftigt.

Men jag är fortfarande rätt sugen, då det skulle underlätta så mycket.

Frågan är bara om inte en Chopper eller en resa på Pride of Africa smäller högre för dom pengarna.

Foggmock

Myrmidon
Nu vet jag inte hur gammal du är så det kan säkert fortfarande löna sig, men för egen del hade jag tänkt göra operationen så fort som möjligt och sen spara in pengarna på glasögon under resten av livet. Dock är mitt synfel också helt mongoloidobängo så jag lär väl med skinnas...

I övrigt delar jag din oro, det känns helt whack även om man någorlunda litar på sjukvården. Men liksom, finns det success stories? De äldsta operationerna kan inte vara mycket mer än 10-15 år? Vad händer efter 20 liksom? :gremooo:

magoo

Hero
Vad händer efter 20 år med linser? Jag var lite oroad över hur mina ögon skulle må efter daglig lins-nötning.

Visst, det kan säkert krävas läsglasögon i framtiden, men får jag fem goda år så är jag nöjd. Det är läckert att kunna se jämt, en fantastisk grej att se riktigt riktigt skarpt. Fortfarande kan jag komma på mig själv med att stå och titta på saker långt bort och njuta av alla detaljer.

Killen som opererade mig var en märklig finne, som liknade Dr Nick i Simpsons. Huset som operationen ägde rum i såg ut som en bordell i vilda västern och hans fru som en silikonbimbo. Medan jag väntade gjorde han kanske fem operationer, efteråt fem till. Killen drar helt klart in kulor... Jag var skiträdd, svetten rann och hade jag inte betalt hade jag sprungit för livet.

Det funkade fint dock, ögat kanske inte är så komplicerat som man kan tro, och det är en maskin som gör jobbet. Säkert kan en massa gå fel dock, men man kan ju få en innebandyboll i ögat också.

Gardener

Champion
Grejen med linser är ju att man kan plocka ut dom. Och man påverkar inte ögat direkt.

Tjäna in på saken gör man ju. Både ekonomiskt och i tid som inte behöver läggas ner på hantering av linser. Även i mitt fall som är nästan dubbelt så dyrt, så antar jag att mina glasögon/linser också är dyrare.

Men jag skulle göra det ändå, även om det inte var en ekonomisk fördel.

Måste bara komma mig för att samla ihop pengarna, så ska jag nog kunna ignorera att jag ogillar våld mot ögonen. =]

För övrigt skulle jag välja ett mer seriöst ställe... Betalar extra för att veta att det är bra kvalitet. Även om det kanske inte är någon skillnad rent praktiskt så känns det bra att veta att det är kvalitet. =]

magoo

Hero
Det är seriöst även om miljön kändes lite oklinisk jämfört med sjukvården :gremsmile: Jag har visserligen mod i barm men jag skulle inte låta nån praoelev sätta kniven i mina ögon direkt.