Nekromanti Glaspilar

Åsket

Veteran
Hej.
Min prisjägare i Eon har blivit inspirerad av Thirakernas giftpil Xagukk och gjort en, enligt honom, en förbättring av designen.
De är helt enkelt gjorda i glas, för bättre leverering av innehållet. Kommer i två olika former beroende på ändamål.
Nu är frågan vad det skulle kosta att göra, säg tio pilar. I regelboken kostar glas 22 silver 1 kg (har tolkat detta som 22 silver/kg). Min nuvarande estimering av vikten på en pil är ca 0.5 hg (har inget att jämföra med då jag inte har haft tid att väga en modern glödlampa).
Så mitt förslag till min spelledare var 3 silver för två pilar (Materialkostnaden och sedan arbetskostnaden).
/Åsket

Ps. Finns det glaspilar i andra rollspel? T ex D&D, drakar och demoner och Pathfinder? Ds.

God45

#PrayersForBahakan
Super cool ide!

Det finns glaspilar i elder scrolls spelen som är några av de bästa i spelen de är med i och det finns Drakglas pilar i Game of thrones.

Det finns pilar med spetsar av vulkaniskt glas i Pathfinder som kallas viridium eller obsidian. De finns på listan här: http://paizo.com/pathfinderRPG/prd/ultimateEquipment/armsAndArmor/materials.html

I Pathinder är der Viridium är om du vill att dina glaspilar ska vara superbra men dyra och obsidian är om du vill att de ska vara lite sämre men billigare.

I Darksun 2ed och 4ed fanns glaspilar istället för vanliga pilar eftersom det är en värld med mycket lite metall.

RasmusL

Champion
I och med att det är Eon så kostar jag på mig att vara lite sådär analt simuleringspetig:

Klena träpilar bryts av och splittras när du skickar iväg dem via en båge med bra drag (det händer på lajv) och jag gissar att glaspilar måste bli rätt jäkla grova för att inte brytas av och tappa all aerodynamisk förmåga om du ska skjuta mer än 5-10 m med vettig kraft.

Kolla detta från 2 min och framåt:

God45

#PrayersForBahakan
Gammalt och dålig kvalité men här visar de hur man tillverkar glaspilar:

obak

Hero
Hoppas du inte tänker skjuta någon med rustning bara, har på känn att det inte går så bra.

God45

#PrayersForBahakan
obak;n49518 said:
Hoppas du inte tänker skjuta någon med rustning bara, har på känn att det inte går så bra.
Jag tänkte säga något om att realism i rollspel på den nivån är trams och att glaspilar är fucking guld och därför inte borde ha tramsiga minus pga detaljer som realism. Men sedan kom jag ihåg att det här är Eon och att kul inte är tillåtet.

Möller

Hubert Hortlax
RasmusL;n49491 said:
Klena träpilar bryts av och splittras när du skickar iväg dem via en båge med bra drag (det händer på lajv) och jag gissar att glaspilar måste bli rätt jäkla grova för att inte brytas av och tappa all aerodynamisk förmåga om du ska skjuta mer än 5-10 m med vettig kraft.
Visst talar vi ändå om att pilspetsen ska göras i glas, inte skaftet?

God45

#PrayersForBahakan
Möller;n49528 said:
Det var vad jag trodde i alla all. Är skaftet i glas är i en betydligt mer högfantasy värld.

RasmusL

Champion
Möller;n49528 said:

Så kan det vara, det var inte så jag tolkade det. Jag såg nog ett ihåligt pilskaft fyllt med vätska framför mig, typ som en stor injektionsspruta. Annars ser jag inte riktigt hur det skulle vara bättre att använda glas för att applicera gift men det var kanske ett litet logiskt hopp från min morgontrötta sida.

obak

Hero
God45;n49524 said:
Jag tänkte säga något om att realism i rollspel på den nivån är trams och att glaspilar är fucking guld och därför inte borde ha tramsiga minus pga detaljer som realism. Men sedan kom jag ihåg att det här är Eon och att kul inte är tillåtet.
Finns ju iofs Alvglas som man gör lyfalisvärden av, gör man pilarna i det så lovar jag att inte gnälla!

RasmusL

Champion
obak;n49540 said:
Finns ju iofs Alvglas som man gör lyfalisvärden av, gör man pilarna i det så lovar jag att inte gnälla!

Hollow-point-alvglas-pilar med kork fyllda med gift!

Ymir

Liten kantbaron
obsidian är ju bästasast, men bräckligt, så det borde inte gå igenom rustningar lika bra som andra material. Idealiskt hade man haft en ny vapenegenskap som innebär dålig förmåga att penetrera rustningar, men en alternativ lösning är att pilspetsar av obsidian gör -1 eller -2 i skada men är sargande och/eller vådliga. Detta kan givetvis motverkas med alkemi; en oförstörbar obsidianpilspets borde vara fuckin' äg.

Men trådstartaren tänkte sig -ihåliga- glaspilar somehow, eller?

Drach

Veteran
Ymir;n49579 said:
Men trådstartaren tänkte sig -ihåliga- glaspilar somehow, eller?

Jag råkar vara den Sl som har Åsket i spelgrupp och om jag inte har missuppfattat hans beskrivning utav pilen så är det "spetsen" som kommer vara gjord utav glas och inte skaftet.

Som jag har förstått det kommer pilspetsen vara formad som en amfora-kruka fast utan öronen, och kommer splittras ganska så friskt när den träffar målet oavsett om det är fienden eller området runt fienden.

Arfert

Facit
När jag höll på med bågskytte för länge sedan så träffade jag en amerikansk arkeolog som jagade grizzlybjörn med en indiansk flatbow. Och pilspetsarna var av vulkaniskt glas. Sylvassa. Funkade tydligen toppen att döda stora björnar med, trots en båge med låg dragkraft.

Åsket

Veteran
Ok. Förtydligande behövs tydligen.
1. Det är PILSPETSEN och inte skaftet som är i glas (RasmusL)
2. Zagukken är en pilspets av ihåligt trä med ler- eler jordspets för att hålla gift på plats.
3. Spetsen kommer inte ha en penetrerande faktor utan enbart vara för leverering av innehållet. (Obak)

Så har vi några konkreta förslag på kostnaden då?

RasmusL

Champion
Ymir;n49635 said:
Alvglas kan inte ha skärande eggar, det är siluna som utgör lyfalisvärdets egg.
"Kan inte" :p

Ingenjören inom mig blir plötsligt otroligt intresserad av alvglas :)

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL;n49689 said:
"Kan inte" :p

Ingenjören inom mig blir plötsligt otroligt intresserad av alvglas :)
Det här var en grej som jag gillade lite om det är en "Alvglas görs genom uråldrig magi dedikerad till ljuset som inte kan skada någon på grund av magiska anledningar". Det är en cool magisk grej.

Men att räkna ut kostnad per pil i det sammanhanget blir märkligt...