Nekromanti Gloom

seinet

Swashbuckler
Jag vill göra ett litet slag för kortspelet Gloom, spelet som går ut på att få sina karraktärer att må så miserabelt som möjligt och sedan döda dem.

Spelet är för 2-4 spelare, med expansionen 'Unhappy homes' så utökas antalet spelare till högst 5.
Spelet består av genomskinliga plastkort (yes, ni läste rätt), med andra ord går det utmärkt att äta chips när man spelar spelet utan att få fettfläckar på några papper.

Varje spelare har en "familj" bestående av fem karraktärer (varje familj utökas med en "bostad" i 'Unhappy homes'). Spelet i sig har tre typer av spelbara kort: Events, Actions och Untimley Death (Mysteries tillkommer i expansionen).
Nu till det roligaste med spelet: På varje eventkort står det vad som händer med karraktären som man spelar händelsen på, exempelvis "was chased by poodles". Kring denna händelse kan spelare göra en liten kort historia, vilket givetvis förhöjer nöjet i spelet.

Varför är då korten genomskinliga?
Jo, det är för att eventsen är kumulativa, d.v.s. en tidigare händelse behöver nödvändigtvis inte bytas ut helt mot en ny.

Spelet kräver måttliga engelskakunskaper för att spela det och det kräver goda kunskaper i engelska för att till fullo förstå vad de olika eventsen innebär (jag förstod exempelvis inte vad "Landed a legacy" betydde innan jag fick det förklarat för mig av min polare).

Sammanfattningsvis: Kul spel med en annorlunda spelidé (det enda spelet jag känner till med genomskinliga kort)

/Seinet Wintermute - Stolt ägare av Gloom och Unhappy Homes

seinet

Swashbuckler
Det kan jag dock hålla med om lite, men det krävs ofta inte stor ansträgning för att gissa sig till vad vissa suddiga ord skall vara för något.

/Seinet Wintermute - Skall på utbildning halva dagen på jobbet imorgon

Olle Linge

Snigel
Bingo

Jag ser dåligt och jag hade jättestora problem att spela spelet. I dåligt ljus fanns det inte en chans att det gick att läsa de mer finstilta korten.

Gastono

Hero
Som vi redan har fått konstaterat för oss så är korten lite svårlästa men har man (som jag) en minikarbinhake med en inbyggd ficklampa på nycklarna så skall inte det vara något problem! :gremsmile:

Jag lirade det för första gången i mitt liv (och dessvärre den ända än så länge) på Lincon som var i sommras.
Det tyckte faktiskt att det var väldigt roligt...

Rolig idé som sagt, vad annars än att få sin familj att dö så olykliga som möjligt, jag tror inte det finns något bättre... :gremwink:

Någon som vet vad det kostar (i grova drag)?
Har för mig att det var närmare 200 kronor?

thark

Hero
Köpte det på SSK för någonstans i storleksordningen 150-180 (minns inte om det var 145 eller 178, troligen något av de två; köpte ett par olika kortspel och kan inte hålla reda på vilket som kostade vad) från sfbok.

Vi spelade det i måndags; mina åsikter: Fluffet är skojsigt. Lite sådär mer tilltänkt och finurligt än många andra humorkortspel, om jag uttrycket mig förståeligt. Full poäng på den punkten.

Som spel betraktat är det helt okej, men har sina brister. Svårlästa kort har folk redan tagit upp. Den röda flavortexten på svart bakgrund är helt värdelös, men även den vanliga korttexten skulle kunna vara tydligare. Korten börjar även bli lite för ogenmträngliga när man samlat upp stora stackar på en gubbe och de får inte full pott vad gäller hanterbarhet—glider lätt, känns som de kommer slitas ganska snabbt, osv.

I övrigt ser jag som en brist att spelet inte är helt lättöverskådligt vad gäller att hålla reda på hur det går för de övriga spelarna; vilka effekter har de uppe, hur mycket poäng har deras gubbar på sig, hur mycket "döda" poäng är de uppe i, osv (mot slutet av partiet—vi spelade på fyra—blev det pauser nästan varje omgång för att fråga "ok, hur mycket poäng har ni nu?" och stanna och räkna).

Nästa gång ska jag nog ta med marker och helt enkelt låta varje spelare stacka upp en bricka för varje fem minuspoäng på sina lik, så man iaf får tydlig överblick över vem som leder utan att behöva stanna och räkna, men det löser ju inte problemet att behöva luta sig fram och titta efter vilka plus och minus de levande har för att avgöra vem man ska ge sig efter (det kan dock erkännas att vårt spelbord är lite större än vad som kanske är optimalt i sammanhanget).

Slutbetyg, klart schysst spel som förmodligen kommer att spelas igen (och spelaspekterna är bättre än i många humorkortspel; det är inte bara de roliga korten som gör det intressant), men en bra bit kvar till fullträff.

Slutligen kan sägas att jag vann partiet, så uppenbarligen måste det ha varit ett riktigt bra spel. Mer såna. :-D

Gasten

Warrior
Någon som vet vad det kostar (i grova drag)?
Har för mig att det var närmare 200 kronor?

Jag hr för mig att de tog 200-250 på SydCon, men jag är inte hundra. Det var iaf så mycket att jag avstod att köpa, trotts att jag höll på att skaffa mig en ganska najs shoppingspree.

Gastono

Hero
Jo, den här dumma tråden satte mig sannerligen i klistret.
Jag kom på hur roligt det var så jag drog i väg till science-fiction bokhandeln för att kolla vad det kostade.
179 kronor... man tackar ja...

Efter ett noga övervägande av kostnad, ekonomiska tillgångar, rolighetsfaktor och många andra saker så bestämde jag mig för att det nog inte skulle vara ett så dumt köp så jag köpte det.

Har spelat det en gång sen dess (köpte det igår och spelade det igår) och det var faktiskt roligt...
Precis som förväntat men i alla fall...

Nåväl, nu tycker jag att någon mer skall springa iväg och köpa det så jag inte känner mig ensam.
"Vi som köpte Gloom nyligen" - bilda klubb anyone? =)

seinet

Swashbuckler
Passade du på att köpa Unhappy Homes samtidigt?

Jag själv har ju haft det ett par månader, men tyvärr har jag inte spelat det vid fler än två eller tre tillfällen. Men jag är nöjd med att jag köpte det.

/Seinet Wintermute - Har utnyttjat min medborgerliga rättighet idag och röstat.

Gastono

Hero
Njea, jag köpte ju inte det :/
Faktum är att jag inte såg det bland de andra spelen så det blev inget av det.
Men å andra sidan så kollade jag inte så noga så jag skall nog tillbaka dit när tillfälle ges och se om de har det samt vad det kostar (om inte du vill dela med dig av några prisuppgifter :gremwink:)

Men jag kan tänka mig att det är lätt värt att köpa Unhappy homes för att man får en till familj, det kan bli begränsningar med max 4 spelare, 5 är bättre...

seinet

Swashbuckler
Unhappy Homes kostar 110,- kr enligt www.sfbok.se. Frågan är dock ifall det är värt 110 kr att kunna spela en till spelare (plus lite extra finesser i spelet).

/Seinet Wintermute - Sitter på jobbet och dricker Powerking

Feliath

Swashbuckler
Alltså, öh...

Det kan ta sjukt lång tid att spela ett parti Gloom på fyra pers. Med tanke på hur stor expansionen är och hur den är uppbyggd tror jag inte att det lär förbättras direkt, så...ja. Jag tror egentligen att partier på fem har potential att bli groteskt tungrodda, och jag skulle inte rekommendera att man köper expansionen för att kunna få in en till spelare förrän man testat att spela på fyra en hel del.
Är det å andra sidan de nya reglerna och figurerna man vill ha, då är den säkert bra. I wouldn't know, jag har den inte själv.

/Feliath — fråga Insignia, Dnalor och Fredrik bara

seinet

Swashbuckler
Re: Alltså, öh...

Jo, det blir långa omgångar när man har tre motspelare att hålla vid eller hålla glada istället för kanske bara en eller två. Teoretiskt sett kan man ju spela fler än fem om man lägger ihop två spel till ett.

/Seinet Wintermute - Har precis genomfört en kompetensinventering och kände mig urdum :gremtongue:

Gastono

Hero
Re: Alltså, öh...

Man får vara lite effektiv så man får med mycket på lite tid! =)
Men mjo, visst är det tidsslukande men om man inte kör så seriöst för att vinna så är det rätt lugnt.
Det behöver inte vara ett problem om man inte gör det till ett :gremwink: