Jag vill göra ett litet slag för kortspelet Gloom, spelet som går ut på att få sina karraktärer att må så miserabelt som möjligt och sedan döda dem.
Spelet är för 2-4 spelare, med expansionen 'Unhappy homes' så utökas antalet spelare till högst 5.
Spelet består av genomskinliga plastkort (yes, ni läste rätt), med andra ord går det utmärkt att äta chips när man spelar spelet utan att få fettfläckar på några papper.
Varje spelare har en "familj" bestående av fem karraktärer (varje familj utökas med en "bostad" i 'Unhappy homes'). Spelet i sig har tre typer av spelbara kort: Events, Actions och Untimley Death (Mysteries tillkommer i expansionen).
Nu till det roligaste med spelet: På varje eventkort står det vad som händer med karraktären som man spelar händelsen på, exempelvis "was chased by poodles". Kring denna händelse kan spelare göra en liten kort historia, vilket givetvis förhöjer nöjet i spelet.
Varför är då korten genomskinliga?
Jo, det är för att eventsen är kumulativa, d.v.s. en tidigare händelse behöver nödvändigtvis inte bytas ut helt mot en ny.
Spelet kräver måttliga engelskakunskaper för att spela det och det kräver goda kunskaper i engelska för att till fullo förstå vad de olika eventsen innebär (jag förstod exempelvis inte vad "Landed a legacy" betydde innan jag fick det förklarat för mig av min polare).
Sammanfattningsvis: Kul spel med en annorlunda spelidé (det enda spelet jag känner till med genomskinliga kort)
/Seinet Wintermute - Stolt ägare av Gloom och Unhappy Homes
Spelet är för 2-4 spelare, med expansionen 'Unhappy homes' så utökas antalet spelare till högst 5.
Spelet består av genomskinliga plastkort (yes, ni läste rätt), med andra ord går det utmärkt att äta chips när man spelar spelet utan att få fettfläckar på några papper.
Varje spelare har en "familj" bestående av fem karraktärer (varje familj utökas med en "bostad" i 'Unhappy homes'). Spelet i sig har tre typer av spelbara kort: Events, Actions och Untimley Death (Mysteries tillkommer i expansionen).
Nu till det roligaste med spelet: På varje eventkort står det vad som händer med karraktären som man spelar händelsen på, exempelvis "was chased by poodles". Kring denna händelse kan spelare göra en liten kort historia, vilket givetvis förhöjer nöjet i spelet.
Varför är då korten genomskinliga?
Jo, det är för att eventsen är kumulativa, d.v.s. en tidigare händelse behöver nödvändigtvis inte bytas ut helt mot en ny.
Spelet kräver måttliga engelskakunskaper för att spela det och det kräver goda kunskaper i engelska för att till fullo förstå vad de olika eventsen innebär (jag förstod exempelvis inte vad "Landed a legacy" betydde innan jag fick det förklarat för mig av min polare).
Sammanfattningsvis: Kul spel med en annorlunda spelidé (det enda spelet jag känner till med genomskinliga kort)
/Seinet Wintermute - Stolt ägare av Gloom och Unhappy Homes