Nekromanti Gloria Mundi - Mage the Awakening - Nån som spelat? Åsikter?

IcarusDream

Anti-populist
Då min kampanj 13th Age som jag kört i vår börjar närma sig sitt slut funderar jag på att spela nåt annat än vanlig fantasy.

Jag har nästan helt bestämt mig för att spelleda Mage the Awakening första gången, och med det spelleda kampanjen Gloria Mundi som verkar bra.

Är det någon här som spelat/spellett Gloria Mundi som har någon åsikt eller några tips gällade sagda äventyr?

God45

#PrayersForBahakan
Mage: The Awakening är helt fantastiskt (ett av de djupaste rollspelen någonsin) och Gloria Mundi är ett bra intro äventyr för nybörjare. Problemet du kommer ha är att du måste ha hela staden klar innan du kör det. För när en grupp magiker undersöker något undersöker de det HÅRT. Det i kombination med vad det innebär att vara en magiker och krafterna man har tillgångar kommer du komma in på rejäla sidospår (vilket lite är tanken med scenariot tror jag) och på de sidospåren bör du introducera din stad.

Jag hade inte heller börjat rakt av med äventyret. Du måste introducera karaktärernas mentorer och kontakter först (för att få folk att titta på saker mot fruktansvärda priser är grunden för en massa politik i mage) och det hjälper att ha spelat genom deras resor till The Supernal Realms också.

God45

#PrayersForBahakan
Också.... Var så beredd du kan vara på att en spelare bestämmer sig för och lyckas mörda färgen röd. Eller lyckas omdefiniera vad ett namn är. Eller något likande galet. Det är mage. Folk spelar magiker, det gäller att bli bra på att hantera att symbolism är verklighet.

God45

#PrayersForBahakan
Oh, och vill du ha en hög (45) riktigt, riktigt bra äventyr bör du läsa Mighty God Kings "I should write Dr.Strange.". Alla passar inte för nybörjar mage utan kan inte användas förrän folk levlat en del. Men nästan alla de här är perfekta Mage: The Awakening äventyr:

http://mightygodking.com/category/co...te-dr-strange/

Jag hade börjat med den här: http://mightygodking.com/2012/09/11/...t-id-run-away/

There’s an invisible prison, with invisible walls
Invisible cells and invisible bars.
On Wednesdays you’re allowed to exercise
Under invisible guards’ watchful eyes.

It’s not just a metaphor for mental illness, you see. Like most metaphors, it’s borne from something quite real. Unlike most metaphors, it’s not used in a way unconnected to the original use. The Invisible Prison is a very real thing: it captures one or two mages, sorcerers and wizards every year. Nobody knows who invented the bit of not-very-well-written doggerel that later became a skipping-rhyme (where, one figures, some smart kid grew up, became an expert on mental illness, and coined the phrase to better describe a very real societal problem with no connection to the rhyme’s origin). Nobody knows why it happens or how it happens. But they know it happens, and they know what happens to the people it captures. You see them on street corners, talking to themselves and begging for change. (Not all of them, of course. But a very few.)