1. If you had to pick a single invention in a game you were most proud of what would it be?
"Invention"? Jag vet inte, faktiskt. Vet inte om jag har något påhitt jag är sådär extra stolt över. Just nu för ögonblicket är jag mest stolt över en spoilergrej i min nuvarande >Humankampanj:
I början av kampanjen krashade nånting ner i Chicago. I samband med det slogs rollpersonerna mot ett stort robothuvud med tentakler. Nu kommer det att visa sig att huvudet var det som slog ner och att det i själva verket var den fysiska manifestationen av ett scoutskepp från en flotta av krigsfartyg som konstrueras i det kollektiva undermedvetna av manifesterade versioner av Jungs arketyper.
Huvudet har ingen cockpit i "verkligheten", men om man använder den teknologi rollpersonerna tidigare använt för att tillsammans kunna besöka en av rollpersonernas undermedvetna så kommer man till cockpiten där.
Den grejen tycker jag är rätt cool.
2. When was the last time you GMed?
Början av Juni nångång borde det ha varit...
3. When was the last time you played?
Som spelare? Oj... Jag vet inte. Gothcon antagligen?
4. Give us a one-sentence pitch for an adventure you haven't run but would like to.
Som jag hittat på själv? Jag skulle vilja testa mitt nyskrivna Rotsystem-äventyr som borde släppas under året:
Rollpersonerna anlitas för att infiltrera ett av två rivaliserande cyberpunkgäng för att dels ta reda på vem som släppt ut farliga sporer och dels för att förinta eller åtminstone lamslå eller skada ett eller båda gängen så att de inte kan göra någon skada framöver.
5. What do you do while you wait for players to do things?
Njuter av att inte behöva vara aktiv. Ler medan de bygger teorier kring det lapptäcke/nät av delvis felaktig och bristfällig information de fått.
6. What, if anything, do you eat while you play?
Jag brukade köpa med mig godis eller så, men försöker dra ner på det. Dricker fortfarande en hel del zola zero. När vi spelar hos Vicotnik brukar han göra scones och bjuda på té innan vi spelar.
7. Do you find GMing physically exhausting?
Nej, men mentalt. Jag har fått lite nytändning under sommaren och är lite sugen på att köra lite oneshots i Eclipse Phase och Gumshoespel och så, men överlag är jag väldigt trött som spelledare.
8. What was the last interesting (to you, anyway) thing you remember a PC you were running doing?
En av mina rollpersoner? Uh... I Bathofobi-scenariot på Gothcon försökte jag Agatha Christie-lösa ett mordmysterium. Tyvärr visade det sig att det inte var tänkt att man skulle göra det, scenariot var inte agatha christie-vänligt, men det kändes coolt innan jag insåg det.
9. Do your players take your serious setting and make it unserious? Vice versa? Neither?
Min upplevelse är att både jag och mina spelare tar >humanvärlden på hyfsat stort allvar. Alla inte exakt likadant såklart, men nog för att vi ska funka ihop.
10. What do you do with goblins?
Goblins?
11. What was the last non-RPG thing you saw that you converted into game material (background, setting, trap, etc.)?
Minns inte. Kanske något till Rotsystem? Där har jag ju massvis av fula referenser, typ megakorpen Omni som kommer från Robocops OCP och så.
12. What's the funniest table moment you can remember right now?
...är det illa att jag inte minns något som är roligt på det sättet?
13. What was the last game book you looked at--aside from things you referenced in a game--why were you looking at it?
Jag läser just nu en hel del Eclipse Phase-grejer; blev nyss klar med The Devotees, innan dess Glory, och nu läser jag fjärde tryckningen av grundboken. För att fräscha upp minnet och förbereda inför potentiellt spelande.
14. Who's your idea of the perfect RPG illustrator?
Steven Austin. Gör snygga grejer med en skarp och egen stil, kommunicerar snabbt och bra och tydligt via mail, är OK med att skapa saker med Creative Commons-licens. Trevlig och öppen snubbe.
15. Does your game ever make your players genuinely afraid?
In dunno. Det får du fråga dem.
16. What was the best time you ever had running an adventure you didn't write? (If ever)
Call of Cthulhu, första delen av Tatters of the King. Med lite modifikation för att öka skräcken och minska "jaha, det är en X, de är känsliga mot Y" och med helt annat regelsystem funkade det riktigt, riktigt bra.
17. What would be the ideal physical set up to run a game in?
Såna där isoleringstankar där man inte ser något eller känner något. En av mina bästa rollspelsupplevelser var i ett helt mörkt rum under ett strömavbrott.
18. If you had to think of the two most disparate games or game products that you like what would they be?
D&D4e och... Nobilis, kanske?
19. If you had to think of the most disparate influences overall on your game, what would they be?
...ingen aning.
20. As a GM, what kind of player do you want at your table?
Om vi spelar >Human eller Rotsystem eller så: Spelare som gillar rollpersonsinlevelse, undersökning, planering och som inte känner att de måste ha action och strid hela tiden.
Om vi spelar D&D4e: laid-back beer-and-pretzels-spelare.
21. What's a real life experience you've translated into game terms?
Jag har nyttjat mina erfarenheter av att brottas med hackare på min server när jag konstruerade hackingsystemet till Rotsystem.
22. Is there an RPG product that you wish existed but doesn't?
O ja. Jag tycker att alla rollspel behöver en "såhär förbereder du ett äventyr steg för steg även om du inte har nån inspiration eller ork alls"-produkt. Börja läs boken, följ instruktionerna, och i andra änden trillar ett spelbart, välförberett äventyr man kan köra rakt av som SL utan att vara bra på att improvisera. Och det är olika äventyr varje gång, och äventyren motsvarar vad spelet är tänkt att handla om.
Alla rollspel som inte har en sådan produkt behöver en. De flesta har inte en.
23. Is there anyone you know who you talk about RPGs with who doesn't play? How do those conversations go?
Jag pratar med kollegor ibland. Mest om de blir nyfikna om jag nämner det hela nån gång. Det brukar gå bra; min erfarenhet är att de som väl frågat vad rollspel går ut på och som fått en förklaring eller kort demonstration får en positiv bild av det hela.
Om jag känner folk som reagerar annorlunda så har de inte visat det för mig, och då är det inte mitt problem.
1. If you had to pick a single invention in a game you were most proud of what would it be?
Det drygt meterhöga tornet av kartong, klister och färg som jag förskolepysslat ihop till en framtida, förhoppningsvis episk, kampanjdelfinal. Tornet är en tredimensionell battlemap över ett halvt raserat klocktorn där slutstriden kommer att utspela sig. Först på bottenplan, sedan längsmed spiraltrapporna upp och slutligen på tornets regnpiskade tak.
2. When was the last time you GMed?
Den 8 juli, klockan 18:20 till 21:30
3. When was the last time you played?
Den 23 januari, klockan 20:00 till 22:15
4. Give us a one-sentence pitch for an adventure you haven't run but would like to.
Horisonten förändras. Plötsligt finns ett berg i Sarek med bergarter aldrig tidigare siktade i Norden, hällristningar med assyrisk kilskrift hittas och turister försvinner spårlöst. Därefter syns inte ett moln till norr om polcirkeln.
5. What do you do while you wait for players to do things?
Ler finurligt, slår tärningar för att sätta griller i deras huvuden och kollar igenom mina anteckningar. Brukar märka av senare att jag telefonklottrat i marginalerna en hel del också.
6. What, if anything, do you eat while you play?
Försöker att undvika sötsaker in i det längsta men mina spelare tar alltid med sig något så... Frukt, vatten, kaffe, godis under pistolhot.
7. Do you find GMing physically exhausting?
Ja. Både fysiskt och mentalt. Förut satt vi hela nätter men nu är jag helt väck efter tre, fyra timmar.
8. What was the last interesting (to you, anyway) thing you remember a PC you were running doing?
Kommer inte att tänka på något speciellt men mina spelare är som spelare är mest, dvs gör alltid tvärt emot vad jag planerat för. Ignorerar uppenbara hintar, bygger otänkbara genvägar, charm person, telekinesi, som sig bör med andra ord.
9. Do your players take your serious setting and make it unserious? Vice versa? Neither?
Det har hänt, men nu har vi hittat en bra överenskommelse om vilken nivå vi vill ligga på och det fungerar bra.
10. What do you do with goblins?
Kastar dem åt alla håll och låter dem bli kampanjens comic relief som missbedömmer höjder, sätter eld på sig själva och lätt distraheras.
11. What was the last non-RPG thing you saw that you converted into game material (background, setting, trap, etc.)?
Minns inte. Men säkert någon butikspersonal eller random person jag stötte på som fick bli en oviktig NPC i kampanjen. Jag försöker samla på mig folks personligheter och utseenden som jag kan använda i spel.
12. What's the funniest table moment you can remember right now?
En vansinnigt pinsamrolig sekvens där en spelledarperson (jag) försökte förföra en spelare under... speciella omständigheter. Det lyckades inte, kan man säga. De andra spelarna kvävdes av skratt och vi två satt illröda och gjorde det medvetet värre med varje replik.
13. What was the last game book you looked at--aside from things you referenced in a game--why were you looking at it?
Pathfinder Ultimate Campaign. Något ska man ju läsa på hemlighuset.
14. Who's your idea of the perfect RPG illustrator?
Martin Bergström. Efter att ha formgivit grundboken till Symbaroum har jag noll tvivel om den saken.
15. Does your game ever make your players genuinely afraid?
Jag tror det, ibland. Om det så är av rädsla för att förlora sin karaktär i en strid/fälla eller av rädsla för att undersöka en hemsökt herrgård. De verkar åtminstone genuint rädda från gång till gång.
16. What was the best time you ever had running an adventure you didn't write? (If ever)
Jag spelleder just nu en färdigskriven Pathfinderkampanj och vi har som man säger, a blast. Kan inte peka ut ett specifikt tillfälle men både jag och mina spelare hungrar efter nästa speltillfälle och har alltid askul.
17. What would be the ideal physical set up to run a game in?
Jag är inte så kräsen vad gäller distraherande grejer, jag litar på att alla fokuserar på spelet. Men däremot behöver jag mycket plats för böcker, anteckningar och pärmar under spel. Och en stor spelledarskärm - mina spelare får INTE se något av vad som sker på min sida av bordet. Jag skulle nog beskrivas som ovanligt paranoid i det avseendet, men minsta möjlighet till tjuvkik stressar mig.
18. If you had to think of the two most disparate games or game products that you like what would they be?
Dark Heresy och Mouse Guard.
19. If you had to think of the most disparate influences overall on your game, what would they be?
Game of Thrones och Jedi Mind Tricks
20. As a GM, what kind of player do you want at your table?
Glada kufar med självdistans och vass tunga. Som respekterar varandra, kommer i tid och som gillar att hugga goblins i småbitar.
21. What's a real life experience you've translated into game terms?
Förmodligen en hel del, men inget jag kan tänka på specifikt.
22. Is there an RPG product that you wish existed but doesn't?
Jajamen. Nog om det.
23. Is there anyone you know who you talk about RPGs with who doesn't play? How do those conversations go?
Ibland försöker jag att förklara för kollegor osv vad i hela friden rollspel är för något, men jag har inte riktigt hittat rätt hisspitch än. Kanske vet jag inte ens vad det är själv.
1. If you had to pick a single invention in a game you were most proud of what would it be?
Ärligt talat? Gnoller som britiska överklass snobbar.
2. When was the last time you Gmed?
Onsdags.
3. When was the last time you played?
Början av juni.
4. Give us a one-sentence pitch for an adventure you haven't run but would like to.
Dracula planeten. Boom! Mic drop.
5. What do you do while you wait for players to do things?
Hånar dem i formen av deras familiars och/eller försöker se kryptisk ut.
6. What, if anything, do you eat while you play?
Popcorn för det mest.
7. Do you find GMing physically exhausting?
Nej, det är uppiggande för det mesta.
8. What was the last interesting (to you, anyway) thing you remember a PC you were running doing?
En av mina spelare träffar ett rivaliserande ondskefullt geni och bestämmer sig för att hon måste sätta honom på tronen och gifta sig med honom.
9. Do your players take your serious setting and make it unserious? Vice versa? Neither?
Lite av båda. Men jag brukar rulla med det så länge jag inte kör ett skräckspel.
10. What do you do with goblins?
Formar dem till en kult till en av mina spelares karaktärer.
11. What was the last non-RPG thing you saw that you converted into game material (background, setting, trap, etc.)?
Jag använde en karaktär från sitcom:en Better with you som grunden till en magiker npc. Oh, nej vänta. Jag hade med Salazar Slytherin från Harry Potter i Way of the wicked kampanjen.
12. What's the funniest table moment you can remember right now?
Spelarna försöker komma på ett namn till sin äventyrargrupp som får deras Chaotic Evil monster till karaktärer att låta snällare. De testar varenda dålig pun de kan komma på tills de landar på "The brotherhod of knight and day."
13. What was the last game book you looked at--aside from things you referenced in a game--why were you looking at it?
Player's Guide to Wizards, Bards and Sorcerers. Scarred lands böckerna rockar.
14. Who's your idea of the perfect RPG illustrator?
Gerald Brom! Dark sun.
15. Does your game ever make your players genuinely afraid?
Jag har lyckats i ett par World of darkness mortals och Call of Cthulhu scenarion.
16. What was the best time you ever had running an adventure you didn't write? (If ever)
Jag kör inte mycket färdig skrivet men jag gillar verkligen Way of the wicked kampanjen jag kör just nu.
17. What would be the ideal physical set up to run a game in?
Ett runt bord på tredjevåningen av Glimmingehus i den där fest salen.
18. If you had to think of the two most disparate games or game products that you like what would they be?
Wushu Rpg och 4ed D&D.
19. If you had to think of the most disparate influences overall on your game, what would they be?
Saw filmerna och advokat serier.
20. As a GM, what kind of player do you want at your table?
Trevliga personer med hjärna och hjärta som är intresserade av spelet.
21. What's a real life experience you've translated into game terms?
När jag krossadearmen, när jag bröt näsan, när jag bröt de där revbenen, ett par hjärnskakningar... Jag finner att det hjälper att dra inspiration från riktiga skador jag upplevt när jag beskriver hur karaktärer blir skadade i rollspel jag spelleder.
22. Is there an RPG product that you wish existed but doesn't?
Jag hållerpå att skriva den ok?! Det har bara varit mycket just nu!
23. Is there anyone you know who you talk about RPGs with who doesn't play? How do those conversations go?
Min far har tagit ett intresse för vad som händer i Way of the wicked kampanjen och läser krönikan om den. Så ibland pratar vi om jäkelskaper som jag kan utsätta mina spelare för.
2. When was the last time you GMed? 8 dagar sedan.
3. When was the last time you played? 1½ månad sedan.
4. Give us a one-sentence pitch for an adventure you haven't run but would like to. Oj, här finns det ju massor:
* Rollpersonerna är utvalda av en döende gud för att rädda världen från den nya dödsguden, för att lyckas måste de samla ihop döda gudars artefakter, eller ena deras folk.
* Paris, 1630, rollpersonerna träffar en stökig men charmig grupp personer som försöker sätta käppar i hjulen för den makthungriga Kardinal Richeleu, men vem är det egentligen som måste stoppas?
* Den lila sanden som täcker stora delar av planeten döljer flera försvunna civilisationer, med hjälp av rymdvarelsernas teknik och ormfolkets uråldriga ritualer har ni lyckats överleva och bli en grupp som kan påverka livet för en stor del av planeten, vad gör ni av den chansen här på Carcosa?
5. What do you do while you wait for players to do things? Funderar på möjliga resultat av deras handlande, antecknar vad de nyss gjort och vad det kan leda till, hittar på detaljer till nästa rum/person/monster de kan tänkas stöta på.
6. What, if anything, do you eat while you play? För mycket onyttigheter. Choklad eller bakverk är vanligast.
7. Do you find GMing physically exhausting? Ja. Jag är slut i både kropp och skalle efter att jag spellett. Ofta kommer det dock som en krasch efter att jag slutat så märker det oftast inte under själva spelandet.
8. What was the last interesting (to you, anyway) thing you remember a PC you were running doing? Senaste spelmötet med LotFP-gruppen började och avslutades på exakt samma plats. De började med att ha hittat en dold utgång ifrån den helvetiska platsen (en negadungeon, typ) de lyckats fånga sig själva i. De var äntligen i säkerhet. Under spelmötet försöker de vila upp sig men börjar bli oroliga över att folk i dess närhet kanske inte vill deras bästa. Paranoian blir totalt när en av magikerna börjar läsa folks tankar och efter flera timmars försök till planerande och undersökande visar det sig att många runt dem sörjer att rollpersonerna kommer behöva dö för vad de gjort. Paranoia blir panik och när spelmötet avslutas är de tillbaka vid den dolda porten, den här gången har de dock gisslan med sig. Och de flyr vad de trodde var sina allierade, ner i det helveteshål de nyligen var så glada att ha tagit sig ur.
9. Do your players take your serious setting and make it unserious? Vice versa? Neither? Både ock. Funkar bra.
10. What do you do with goblins? Allt möjligt. De var comic relief i en kampanj. De är hysteriskt onda och klipska i en annan.
11. What was the last non-RPG thing you saw that you converted into game material (background, setting, trap, etc.)? Jag gör magiska föremål eller monster av allt möjligt. Oftast börjar det med att jag hittar en ball bild på internet.
12. What's the funniest table moment you can remember right now? När en spelare fick slå fram vad hans rollperson reinkarnerades som och se tärningarna stanna på 00 - GM's Choice var jävligt roligt. Det påminde mig om varför man spelar High Fantasy D&D ibland. Jag vägrade välja och letade fram en expanderad reinkarnationstabell och det slutade med att han blev en svampman.
13. What was the last game book you looked at--aside from things you referenced in a game--why were you looking at it? The Undercroft #1 - för att den kommit på posten. Jag har högar med olästa rollspelsböcker och fanzin hemma just nu, jag tittar i dem för att jag köpt dem och för att jag vill se om det finns något användbart i dem. The Undercroft #1 innehåller ett nytt system för sjukdomar som gör dem lite mer spännande att ha med, det ska jag nog använda mig av någon gång i framtiden.
14. Who's your idea of the perfect RPG illustrator? Omöjligt att svara på. DAT och Jason Rainville är så olika i sina stilar att det inte går att säga vem av dem jag gillar bäst.
15. Does your game ever make your players genuinely afraid? Ja.
16. What was the best time you ever had running an adventure you didn't write? (If ever) Alla gånger när äventyret känns mer som en verktygslåda som jag kan använda kan bli bra. I övrigt så måste jag nog säga "se svaret på fråga 12". Sen gillade jag att jämföra första gången jag körde ett äventyr med hur det gick när jag körde det andra gången. Uppenbart att några äventyr bara blir bättre och bättre för varje gång de körs.
17. What would be the ideal physical set up to run a game in? Bra ljus, luft och lite störande moment. Tillgång till kylskåp, vatten, kaffe och med en liten butik i närheten för att köpa det som kan tänkas saknas. Att ha ett bra bord med plats för det som kan tänkas behövas är viktigare än att sitta i bekväma fåtöljer.
18. If you had to think of the two most disparate games or game products that you like what would they be? Vet inte. De saker jag verkligen gillar tenderar att vara ganska lika varandra. Verktygslådor istället för färdiga paket och OSR-vinklade. Sen gillar ja en massa andra saker också, men det kommer oftast med ett stort MEN. Kult, AW, Reign of Winter, SLA tex.
19. If you had to think of the most disparate influences overall on your game, what would they be? He-Man och Adventure Time kontra Benjamin Christensen, Chris Marker och Zhang Yimou kanske?
20. As a GM, what kind of player do you want at your table? Folk som faktiskt vill spela det vi spelar och är kreativa och drivande.
21. What's a real life experience you've translated into game terms? Hur obehagligt det kan vara i naturen.
22. Is there an RPG product that you wish existed but doesn't? Dyson's Delves-liknande böcker fast med kartor över städer och byar.
23. Is there anyone you know who you talk about RPGs with who doesn't play? How do those conversations go?
Ja. Jag snackar ofta med en kollega om vad jag spelleder. Han har testat rollspel någon gång och han kommer ibland med briljanta idéer.
1. If you had to pick a single invention in a game you were most proud of what would it be?
Detta är kanske inte det absolut bästa men det jag kunde komma på top of my head.
Häromsistens när vi spelade Adventurers! så skulle gruppen försöka infiltrera en mäktig handelsfamilj. Jag hade egentligen inga planer eller något uttänkt för detta men jag hittade på att en i gruppen var ofantligt lik äldste sonen så han klädde helt enkelt ut sig och gick för att besöka patriarken i familjen. Väl där visar det sig att han är döende och det blir ett långt förtroligt samtal mellan far och son som var både humoristiskt och gripande. 2. When was the last time you GMed?
Ja, kanske några veckor sedan.
3. When was the last time you played?
Oj, minns inte, jag har noll tidsuppfattning. Det var med Björn den gode och Ghostface och vi spelade Horror on The Orient Express och det kan väl ha varit ett par månader sen kanske.
4. Give us a one-sentence pitch for an adventure you haven't run but would like to.
- Vikingar i fjärran land stöter på Dagondyrkare.
- Nutid. Alla RP är på olika sätt involverade i en underskön mystisk kvinna som försvunnit och nu måste de compare notes för att ta reda på vart hon tagit vägen, hur hennes sista tid i livet var, och vem som mördat henne (om hon nu är död?)
- Ett gigantiskt generationsskepp där saker och ting börjar löpa amok och gå allmänt haywire. RP vet inte att de är på ett generationsskepp.
5. What do you do while you wait for players to do things?
Mumsar, dricker, antecknar, funderar framåt.
6. What, if anything, do you eat while you play?
Choklad, lösgodis, kakor, bananer.
7. Do you find GMing physically exhausting?
Ja, det brukar bli en smärre chock efteråt där jag märker att jag är liksom helt skakig. Kan iofs ha att göra med vad jag äter.
8. What was the last interesting (to you, anyway) thing you remember a PC you were running doing?
Jo det blir väl den där situationen med han som klädde ut sig till sonen och satt på "faderns" dödsbädd.
9. Do your players take your serious setting and make it unserious? Vice versa? Neither?
Förut var det mycket så men det har börjat ordna upp sig. Ett visst mått av flams brukar förekomma men vi har nog blivit lite bättre på att kunna tala öppet om hur vi vill ha det, tack vare forumets alla trådar om just sådant.
10. What do you do with goblins?
Öh vet inte, typ kanonmat.
11. What was the last non-RPG thing you saw that you converted into game material (background, setting, trap, etc.)?
Något från Resident Evil spelen, eller Oblivion.
12. What's the funniest table moment you can remember right now?
Minns ej något just nu.
13. What was the last game book you looked at--aside from things you referenced in a game--why were you looking at it?
Kollade i O:FR för jag vill SL:a det med min grupp snart. Funderar dock på ett annat regelsystem.
14. Who's your idea of the perfect RPG illustrator?
Öh den enda jag kan namnet på är Stefan Kayat (CHOCK, Nattens Fasor) för han illustrerade också min franskabok på högstadiet.
15. Does your game ever make your players genuinely afraid?
Nja, nej inte längre tror jag. För att det ska funka så behövs för oss ett oneshot-konventsscenario utan tärningar och regler utan bara fokus på karaktärsinlevelse. Det var enklare när man var yngre och kunde sitta obekvämt hur länge som helst i ett nedsläckt rum. Nu piper telefoner och dylikt, nån är laktosintolerant och så vidare. Fler distractions nu helt enkelt.
16. What was the best time you ever had running an adventure you didn't write? (If ever)
Jag fick spelleda "Det Eviga Folket" för min grupp. Mailade arrangören och fick äventyret och det hade vi väldigt trevligt med.
17. What would be the ideal physical set up to run a game in?
En murrig miljö, tunga möbler, lite engelskt typ, sköna fåtöljer, tunga gobelänger på väggarna. Ett rum där Indiana Jones hade kunnit sitta och forska om nån artefakt.
18. If you had to think of the two most disparate games or game products that you like what would they be?
Inte en susning, jag vet inte ens hur jag ska börja tänka för att hitta disparata produkter. Ska man tänka regelsystem? I så fall kanske Call of Cthulhu och Little Fears: Nightmare Edition.
19. If you had to think of the most disparate influences overall on your game, what would they be?
Öööh. I'll get back to you on this.
20. As a GM, what kind of player do you want at your table?
Engagerad, öppen, ärlig, humor, passionerad. Någon som är där för att spela i första hand och i andra hand umgås.
21. What's a real life experience you've translated into game terms?
Nån skum karaktär man träffat på nån resa kanske...
22. Is there an RPG product that you wish existed but doesn't?
En app till iPhone som underlättar hela min äventyrs- och kampanjplanering.
23. Is there anyone you know who you talk about RPGs with who doesn't play? How do those conversations go?
Pratar med min flickvän mycket och bollar idéer, hon svarar så gott hon kan och försöker då och då faktiskt intressera sig. Hon har många bra tips för det mesta.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.