Jag hade en person i min spelargrupp som var helt ny, dvs det var hans första kampanj, och hans första gubbe. Själva grejen gick ut på att de skulle spela fe äventyr för att hitta en drakskatt, som var ovaktad. De gjorde det (äventyren var enormt svåra), men vilken SL låter en grupp RP ha en hel drakskatt? Inte jag. Det sista draken gjorde innan han dog var att lägga en besvärjelse. I samma stund som de började plocka i högen började rummet skaka, det började ramla grus och stenar från taket och de hade en viss tid på sig att ta vad de kunde bära och sticka. Att taket skulle rasa in var uppenbart. De visste inte hur länge de hade på sig. Jag slog dolt, och kom fram till att de kunde få slå max fem slag på en fyndtabell jag gjort. De som stannade kvar för en sjätte gång dog. Han stannade så länge, trots ökad mängd stenar som föll ner från taket.
Dagen efter var han skitlack på mig, kallade mig för "en bögjävel som kan dra åt helvete och tror han är kung över hela världen där han sitter med sina papper och tärningar."
Direkt efter han dött den kvällen stack han hem till sin flickvän, en nära vän till mig. Jag har efteråt fått veta att han faktiskt låg och grät i hennes famn. Han hade alltså spelat fem helger med gubben.
Senare ångrade han sig, efter att jag förklarat att det bara var ett spel, att jag inte kunde rädda dem hur som helst (SL-integritet), och att det bara var fantasi. Han verkade koppla efter typ två veckor, bad om ursäkt, och har sedan dess varit helt sansad...
"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."