Här följer nu en ren optningsfråga:
Ska man bygga en gnoll ranger som bara slåss i närstrid, eller som kan kasta spjut eller skjuta båge också?
Omständigheterna:
Vi ska köra en reboot på vår Underdarkkampanj från 3.5. Som det ser ut nu så blir vi en grimlock fighter, en genasi swordmage, någonting annat, samt min gnoll ranger.
Förmodligen så startar vi på level 1, och förmodligen kommer vi spela gladiatorslavar, så man kan förvänta sig gladiatordrama varvat med psykade gladiatormatcher med sadistisk fantasi vad gäller vapen och motståndare.
Gnollstats
http://www.wizards.com/files/367_Playing_Gnolls.pdf
Gnolls får +2 på Con och Dex och de ger +2 skada när de är bloodied.
Deras förmåga Pack attack ger dem +2 skada om de slår i närstrid på en fiende med två allierade bredvid.
De har en encounter power som innebär att de kör en charge med +2 skada på, om de använder denna när de är bloodied blir det +4 skada, alltså sammanlagt +6.
Skree, som min lilla gnoll heter, är vansinnig, korkad och ett spaz. Självklart kommer det bli en dualwield-ranger som kan gå in i och göra en del skada:
Str 16
Con 16 eller 15
Dex 16
Int 8
Wis 13 eller 14
Cha 10
Det är definitivt inte en vis karaktär, men man kan nog motivera wisdomen som ren instinkt. Wisdom används till en del powers för att få flytta runt mer eller göra mer skada.
Feats
Okej, så vi har en galning som delar ut mycket skada i närstrid. Dock så funkar de flesta av rangerns powers både på avståndsvapen och dubbla närstridsvapen, så jag undrar lite om jag ska hålla dörren öppen för att plocka upp ett avståndsvapen? Till exempel så kan man ju ta feat:et Quick Draw för att kunna växla snabbt mellan olika vapenuppsättningar, men man skulle också kunna ta Power Attack, Lethal Hunter, eller Two-weapon fighter och göra ÄNNU MER SKADA!!!!
Lite mer om kampanjen:
Eftersom det ser ut att bli gladiatorspel så gissar jag att vilka vapen man har tillgång till varierar mellan matcherna, vilket gör att det kan vara bra att hålla sig flexibel. Dock kanske man inte riktigt tillåts ta med sig både yxor och kastspjut ut på arenan, vilket gör quick draw lite onödigt.
Att minst två av de andra rollpersonerna (Vi kommer nog vara fem personer varav en spelledare, men det kan komma att roteras vem som är det) slåss i närstrid gör det ju både lättare att använda pack attack (+2 skada) vilket premierar närstrid, men å andra sidan kan det göra möjligheten till avståndsstrid viktigare. En dualwield-ranger kanske kan nöja sig med Hit and run och shiftarpowers istället för att plocka upp en båge?
Vilka stats/feats/powers skulle vara roligast och bäst tycker ni? I 3.5-kampanjen så var min rollperson sämre än grimlocken på allt, så jag är sugen på att spela något riktigt bra den här gången.
Ska man bygga en gnoll ranger som bara slåss i närstrid, eller som kan kasta spjut eller skjuta båge också?
Omständigheterna:
Vi ska köra en reboot på vår Underdarkkampanj från 3.5. Som det ser ut nu så blir vi en grimlock fighter, en genasi swordmage, någonting annat, samt min gnoll ranger.
Förmodligen så startar vi på level 1, och förmodligen kommer vi spela gladiatorslavar, så man kan förvänta sig gladiatordrama varvat med psykade gladiatormatcher med sadistisk fantasi vad gäller vapen och motståndare.
Gnollstats
http://www.wizards.com/files/367_Playing_Gnolls.pdf
Gnolls får +2 på Con och Dex och de ger +2 skada när de är bloodied.
Deras förmåga Pack attack ger dem +2 skada om de slår i närstrid på en fiende med två allierade bredvid.
De har en encounter power som innebär att de kör en charge med +2 skada på, om de använder denna när de är bloodied blir det +4 skada, alltså sammanlagt +6.
Skree, som min lilla gnoll heter, är vansinnig, korkad och ett spaz. Självklart kommer det bli en dualwield-ranger som kan gå in i och göra en del skada:
Str 16
Con 16 eller 15
Dex 16
Int 8
Wis 13 eller 14
Cha 10
Det är definitivt inte en vis karaktär, men man kan nog motivera wisdomen som ren instinkt. Wisdom används till en del powers för att få flytta runt mer eller göra mer skada.
Feats
Okej, så vi har en galning som delar ut mycket skada i närstrid. Dock så funkar de flesta av rangerns powers både på avståndsvapen och dubbla närstridsvapen, så jag undrar lite om jag ska hålla dörren öppen för att plocka upp ett avståndsvapen? Till exempel så kan man ju ta feat:et Quick Draw för att kunna växla snabbt mellan olika vapenuppsättningar, men man skulle också kunna ta Power Attack, Lethal Hunter, eller Two-weapon fighter och göra ÄNNU MER SKADA!!!!
Lite mer om kampanjen:
Eftersom det ser ut att bli gladiatorspel så gissar jag att vilka vapen man har tillgång till varierar mellan matcherna, vilket gör att det kan vara bra att hålla sig flexibel. Dock kanske man inte riktigt tillåts ta med sig både yxor och kastspjut ut på arenan, vilket gör quick draw lite onödigt.
Att minst två av de andra rollpersonerna (Vi kommer nog vara fem personer varav en spelledare, men det kan komma att roteras vem som är det) slåss i närstrid gör det ju både lättare att använda pack attack (+2 skada) vilket premierar närstrid, men å andra sidan kan det göra möjligheten till avståndsstrid viktigare. En dualwield-ranger kanske kan nöja sig med Hit and run och shiftarpowers istället för att plocka upp en båge?
Vilka stats/feats/powers skulle vara roligast och bäst tycker ni? I 3.5-kampanjen så var min rollperson sämre än grimlocken på allt, så jag är sugen på att spela något riktigt bra den här gången.