Jag bläddrade just i senaste numret av fenix (nr 3 2005) och ögnade igenom recensionen av ”Races of Stone” när jag snubblade över meningen ”Bokens styrka ligger i beskrivningen av gnomerna, som äntligen känns som ett riktigt folkslag och inte bara ett gäng spetsluvade pajaser.”. Det illustrerade på pricken mitt problem med D&Ds gnomer (dvs att jag inte har minsta koll på vad de egentligen är för ras, annat än någon slags mini-dvärg). Gnomer i D&D är en hyfsat unik skapelse, till skillnad mot t.ex. deras dvärgar som är som dvärgar är i de flesta andra spel (på gott och ont), och att bara läsa MM och PHB ger inte direkt några större inblickar i gnomernas hemligheter. I min relativt färska D&D-kampanj har jag en spelare som valde mellan att spela gnome och halfling men valde till slut det förstnämda. Vilket för mig till nästa del av problemet: Jag har ingen koll på halflings heller och ser faktiskt ingen större skillnad mellan dem och gnomer. Därför kan jag inte heller ärligt säga vad skillnaden, vare sig för min kampanj eller den aktuelle spelarens figur, skulle blivit om han valt att spela en sådan i stället. Om han hade frågat mig vad skillnaden mellan gnomer och halflings var skulle jag lite krystat svarat nått i stil med: ”Öh…. Gnomer bor under jord och…öh… är ena jäklar på att uppfinna saker..ja.. och så har det en fallenhet för alkemi. Dessutom är de ena nyfikna rackare…liksom. Halflings däremot… ja de är…öh…bor ovan jord och… är oftare rogues.” Om min spelare sedan frågat om halflingarna är som Tolkiens halflingar hade jag svarat ”absolut inte”, och på den naturliga följdfrågan ”Jaha, hur är de då?” hade mitt enda svar blivit att de inte har håriga fötter och bär skor.
Så, finns det någon som kan reda ut begreppen åt mig och förklara vad D&Ds gnomer respektive halflingar egentligen är, eller kanske hänvisa mig till en nätsida som innehåller det jag letar efter? (Jo, jag har sökt, men har inte hittat nått.)
/Anders
Så, finns det någon som kan reda ut begreppen åt mig och förklara vad D&Ds gnomer respektive halflingar egentligen är, eller kanske hänvisa mig till en nätsida som innehåller det jag letar efter? (Jo, jag har sökt, men har inte hittat nått.)
/Anders