Nekromanti Gnomes & Halflings

Organ

Out of time, out of mind
Jag bläddrade just i senaste numret av fenix (nr 3 2005) och ögnade igenom recensionen av ”Races of Stone” när jag snubblade över meningen ”Bokens styrka ligger i beskrivningen av gnomerna, som äntligen känns som ett riktigt folkslag och inte bara ett gäng spetsluvade pajaser.”. Det illustrerade på pricken mitt problem med D&Ds gnomer (dvs att jag inte har minsta koll på vad de egentligen är för ras, annat än någon slags mini-dvärg). Gnomer i D&D är en hyfsat unik skapelse, till skillnad mot t.ex. deras dvärgar som är som dvärgar är i de flesta andra spel (på gott och ont), och att bara läsa MM och PHB ger inte direkt några större inblickar i gnomernas hemligheter. I min relativt färska D&D-kampanj har jag en spelare som valde mellan att spela gnome och halfling men valde till slut det förstnämda. Vilket för mig till nästa del av problemet: Jag har ingen koll på halflings heller och ser faktiskt ingen större skillnad mellan dem och gnomer. Därför kan jag inte heller ärligt säga vad skillnaden, vare sig för min kampanj eller den aktuelle spelarens figur, skulle blivit om han valt att spela en sådan i stället. Om han hade frågat mig vad skillnaden mellan gnomer och halflings var skulle jag lite krystat svarat nått i stil med: ”Öh…. Gnomer bor under jord och…öh… är ena jäklar på att uppfinna saker..ja.. och så har det en fallenhet för alkemi. Dessutom är de ena nyfikna rackare…liksom. Halflings däremot… ja de är…öh…bor ovan jord och… är oftare rogues.” Om min spelare sedan frågat om halflingarna är som Tolkiens halflingar hade jag svarat ”absolut inte”, och på den naturliga följdfrågan ”Jaha, hur är de då?” hade mitt enda svar blivit att de inte har håriga fötter och bär skor.

Så, finns det någon som kan reda ut begreppen åt mig och förklara vad D&Ds gnomer respektive halflingar egentligen är, eller kanske hänvisa mig till en nätsida som innehåller det jag letar efter? (Jo, jag har sökt, men har inte hittat nått.)

/Anders

Dilandau

Myrmidon
Bra fråga. I min erfarenhet är gnomer en ras som spelledaren gör lite som han/hon vill med. Jag tror inte det finns något speciellt enda sätt som gnomen är i D&D. Jag har stött på flera olika varianter hos olika spelledare: Extremt militariserade, imperialistiska gnomer. Halft mytologiska naturväsen. Ytterligare en sub-ras till dvärgarna. Barbariska stammar av kanibal-gnomer. Men vanligast är att gnomerna spelar en mycket tillbakadragen roll - just eftersom ingen har riktigt koll på dem.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag ser gnomerna som representanter för en praktiskt inriktad nyfikenhet. Förutom människorna är de de främsta nyskaparna bland de olika raserna. De är även de som har det mest föränderliga kulturlivet, till skillnad från det ganska statiska samhället hos alver, dvärgar och halvlingar. Gnomerna skiljer sig från dvärgarna genom att deras hantverksskicklighet sällan är så ensidigt nyttoinriktad som hos dvärgarna, att de prisar de intellektuella dygderna framför de fysiska och att de har en flexibel attityd till omvärlden. De skiljer sig från halvlingarna genom att de i högre grad strävar mot att skapa nya saker och att de föredrar mer komplexa samhällsformer än bygemenskap och klaner -- de är mer moderna, med en kärlek till nedskrivna lagar och byråkrati (av varierande komplexitet). Nyckelordet kan sägas vara renässansgnom (för renässansmänniska skulle ju bli fel). Gnomerna är mer moderna och vetenskapliga i sitt förhållningssätt än någon annan icke-mänsklig ras.

Nightowl

Champion
Fördomsfullt inlägg

Gnomer är judar. Halflings är romer.

Eller snarare, jag misstänker att de andra raserna har fördomar om dem som motsvarar en fördomsfull svensks fördomar om judar respektive romer, och att de har viss basis i spelvärldens verklighet.

Jag ser gnomer som mer kosmopolitiska än alver, dvärgar och tocket. Det finns antagligen en Stor Alvskog och ett Stort Dvärgberg någonstans i världen, men möjligtvis en Stor Gnomstad, inte något eget land. Gnomer hittar man överallt. Kom ihåg att det finns forest gnomes i skogar och svirfneblin i underjorden också. De är bra på att vara intellektuella och sociala men är knappast krigare eller adelsmän. Jag kan lätt se att människor, alver och dvärgar kan få för sig att de kontrollerar ekonomin eller att alla gnomer är snåla och gnidiga, eftersom en typisk gnom man träffar utanför en helgnomisk plats antagligen försöker sälja nåt till dig. Å andra sidan: stereotypa alver, dvärgar, orcher etc brukar ha fördomar om varandra om är värre än fördomarna de har om gnomer, så de funkar bra som go-betweens - diplomater osv. Visst är bard favoriserad klass för gnomer i 3.5? Om gnomer nu är uppfinnare och utvecklare (vilket ju också stämmer överens med fördomarna nämnda ovan - jag hänvisar till herrarna Freud, Einstein och Marx) så är det ju inte bara en fråga om att gnomer uppmuntrar folk att vara nyfikna och lära sig saker, det är också det att om en dvärg uppfinner tryckpressen så sitter den jäveln och tjyvhåller på den i typ femhundra år, men gör en gnom det så har det spritt sig inom en generation, eftersom gnomer finns överallt, uppskattar kommunikation, och inte är rädda för förändring.

Halflings är oftast också kosmopolitiska, men de är mer kringströvande typer. En gnom kan ju vara rik, men det är sällan en halfling. Här är mer fördomarna av typen "och stjäl gör dom också!"; fastän en typisk halfling antagligen är en kringresande diversearbetare eller något så, inte en tjuv, så har de ju förutsättningarna. Halflings arbetar ju också efter principen att om man inte syns så slipper man problem. Är man inte så mycket högre än tre äpplen är det nog bäst att inte reta de som är större än en själv. En halfling som är ranger är dessutom minst lika effektiv som en som är rogue; halflings har gott försvar mot monster också.

Ingendera rasen är antagligen powah playahs i vilken episk storyline du har i världens historia. Dvärgkungens rivalitet med alvdrottningen har inga motsvarigheter här. Finns det nån stor ond mörkerherre står nog utrotningen av gnomer och halflings lång ned på hans lista, trots paralleller till verkligheten: det gör förstås att listiga motståndskämpar från dom raserna kan ha fritt fält (nu vill jag spela en gnom som är Röda Nejlikan).

Bäggdera håller sig nog för sig själva; de är vana vid att möta de andra folkslagen, men man kommer liksom inte in en gnomfamilj eller en halflingfamilj på livet. De är även under de bästa förhållanden utsatta och sammanhållning är viktigt. Gnomer lär sig utnyttja människornas (eller dvärgarnas, etc) lagar till sin fördel, medan halflings helst undviker dem (vilket inte innebär att de är brottsliga, bara att de helst inte blandar in stadsvakter och magistrater i sina affärer).

Erik