Nekromanti God Jul!!

Johan K

Gammal & dryg
God jul på er allesammans!
Ät gröt & var snälla mot varandra idag!!

/ Johan K, som har julstämmning upp till öronen!

Poseur

Swashbuckler
Tackar tackar!

God Jul på er allihopa här på forumet. Hoppas ni får det trevligt

/Poseur har trevligt

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
God Jul Kannesten!

God Jul Norrlandsmaffian!

God Jul forumiter!

Ekorren

Warrior
Inga rollspelsböcker för mig i julklapp men däremot fick jag en rejäl laptop (som mina föräldrar för övrigt inte bör ha råd med). Är oerhört tacksam för gåvan men tycker samtidigt att de hade kunnat behöva pengarna själva. De ville att jag skulle kunna plugga på annan ort utan att behöva hyra en laptop av skolan. Hur ska jag kunna uttrycka min tacksamhet för detta? Jag är dålig på sånt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God jul!

Bästa julklappen: Spikmatta. Jo, på riktigt - de är assköna att ligga på. Och eftersom jag fått den i julklapp slipper jag undan hela den obehagliga "ge-pengar-till-lurendrejare"- biten man annars tvingas brottas med.

Tråkigast: Första julen utan farmor. Vi var bara hälften så många som vanligt, dvs bara omkring 10 per snarare än de 20+ vi brukar vara när moderns sida av släkten firar. Pga farmors frånfälle åkte vi inte heller till faster. Mindre träffande av släkt än vanligt, alltså.

Jobbigast: Släkten upptäckte Singstar. Ja, ni fattar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Kalsonger. Strumpor. Salt. Torkade bär. Slips. Handskar. Bok om Boerkriget, skriven av en boer år 1908. Nya brillor, eller snarare ett löfte om detta.

Rising

Vila i frid
Mössa, vantar, sockor, hörlurar (mina gamla pajade) och De Apatiska - av Gellert Tamas. Läser den just nu, och fan vad skamsen jag känner mig. När det gäller systematiskt förtryck och fördomar i vanliga fall så ser jag mig själv nämligen som en förhållandevis klarsynt, självständig och ifrågasättande tänkare: Jag förstod att Ny Demokrati och Vit Makt-trenden var facking stupid redan på nittiotalet, och trots att hjärtat klappar åt vänster så har jag aldrig vurmat för några kommunistiska mördare, osv. Men när det gäller de barn som brukade kallas "apatiska", så kommer jag ihåg att jag aldrig riktigt ifrågasatte ryktesspridningarna som sade att barnen var uppe och lekte på nätterna när de trodde att ingen såg dem - och uppgifterna om att det bara skulle finnas apatiska barn i Sverige, det gjorde mig faktiskt i första hand misstänksam mot de asylsökande snarare än mot ryktesspridarna. På ett sätt så kan jag försöka intala mig själv att jag blivit manipulerad; eftersom vi ju blev matade med missinformation från högt stående myndighetspersoner (och sådana borde vi ju faktiskt kunna lita på) - men innerst inne så klandrar jag ändå mig själv för att jag inte var mer vaken. Och känner skuld och skam.

Otäck läsning, alltså, men också det mest angelägna jag har läst... förmodligen någonsin. (Jag stör mig dock lite på en överdramatiserande ton hos Gellert Tamas. Historien är ju redan fängslande som den är; han hade inte behövt fläska ut sitt återgivande av skeendena med så många förstärkande formuleringar. Det får mig inte att ifrågasätta hans journalistiska integritet (så mycket manipulerar han inte texten), men jag kritiserar honom och hans redaktör för att inte ha litat på (eller förstått) att det journalistiska arbete han gjort skulle vara tillräckligt i sig.)

Men nu så var det ju inte meningen att jag skulle recensera boken. Jag ville bara dela med mig av min entusiasm och mitt överväldigande intryck av en julklapp som jag önskat mig väldigt, väldigt mycket, och som än så länge motsvarat mina högt ställda förväntningar.

solvebring

Superhero
Ja, jag kommer ju liksom en dag för sent.
Skrev bara 'God Jul!' i vrållådan igår. Hade fullt upp med annat. Men vad tusan, det är ju ännu julhelg så...

GOD FORTSÄTTNING OCH GOTT NYTT ÅR! :gremlaugh:
Hoppas ni har och haft en riktigt skön jul!