Mössa, vantar, sockor, hörlurar (mina gamla pajade) och De Apatiska - av Gellert Tamas. Läser den just nu, och fan vad skamsen jag känner mig. När det gäller systematiskt förtryck och fördomar i vanliga fall så ser jag mig själv nämligen som en förhållandevis klarsynt, självständig och ifrågasättande tänkare: Jag förstod att Ny Demokrati och Vit Makt-trenden var facking stupid redan på nittiotalet, och trots att hjärtat klappar åt vänster så har jag aldrig vurmat för några kommunistiska mördare, osv. Men när det gäller de barn som brukade kallas "apatiska", så kommer jag ihåg att jag aldrig riktigt ifrågasatte ryktesspridningarna som sade att barnen var uppe och lekte på nätterna när de trodde att ingen såg dem - och uppgifterna om att det bara skulle finnas apatiska barn i Sverige, det gjorde mig faktiskt i första hand misstänksam mot de asylsökande snarare än mot ryktesspridarna. På ett sätt så kan jag försöka intala mig själv att jag blivit manipulerad; eftersom vi ju blev matade med missinformation från högt stående myndighetspersoner (och sådana borde vi ju faktiskt kunna lita på) - men innerst inne så klandrar jag ändå mig själv för att jag inte var mer vaken. Och känner skuld och skam.
Otäck läsning, alltså, men också det mest angelägna jag har läst... förmodligen någonsin. (Jag stör mig dock lite på en överdramatiserande ton hos Gellert Tamas. Historien är ju redan fängslande som den är; han hade inte behövt fläska ut sitt återgivande av skeendena med så många förstärkande formuleringar. Det får mig inte att ifrågasätta hans journalistiska integritet (så mycket manipulerar han inte texten), men jag kritiserar honom och hans redaktör för att inte ha litat på (eller förstått) att det journalistiska arbete han gjort skulle vara tillräckligt i sig.)
Men nu så var det ju inte meningen att jag skulle recensera boken. Jag ville bara dela med mig av min entusiasm och mitt överväldigande intryck av en julklapp som jag önskat mig väldigt, väldigt mycket, och som än så länge motsvarat mina högt ställda förväntningar.