Nekromanti God45 recenserar Dödsmatch 2000

God45

#PrayersForBahakan
Innan vi börjar så är det viktigt att ni vet att jag antagligen officiellt är jävig. Jag var med och skrev till Cyber M/77, jag skriver saker till tidningen Hydra tillsammans med Wilhelm och jag har skrivit ett annat scenario till Cyber M/77. Men jag har betalat för min kopia av äventyret och kommer göra mitt bästa för att recensera det rättvist.

Äventyr: Dödsmatch 2000
Av: Wilhelm Person
År: 2018

Det här är det första officiella äventyret till Cyber M/77, som är det nyaste i traditionen av svenska cyberpunk rollspel. Som det första äventyret känns det som ett manifest över vad cyberpunk kan vara, och vad det kan vara är en svidande samhällskritik obehagligt nära verkligheten som samtidigt är 90-tals grim dark as fuck.

Spelarkaraktärerna är ett gatugäng som hittat en väg ut ur slummen genom e-sport. Det är en historia inte alltför långt från de om fotbollspelare som kommer från absolut fattigdom. Glansen och glamouren som hänger över spelet och de e-sport liknande matcherna bryter kraftigt av mot det armod som karaktärerna spenderar sin tid utanför spelet i. Det finns en del av äventyret där spelarkaraktärerna snabbt måste skrapa ihop vad som borde vara en struntsumma pengar och lättast kan de göra det genom att råna knarklangare. Den här dimensionen av socioekonomiska politik lyfter äventyret ett snäpp från att bara vara ett bra äventyr till att vara ett fantastiskt äventyr.

Äventyret innehåller dock också allting du vill ha från ett röjigt cyberpunk scenario. E-Sportslag/Gatugäng som heter Turbovåld och Hämnd delux, utslagna människor som går crazy när strömmen går, knarkpalats, en aggressiv A.I. och både verklig och digital blodspillan.

Äventyret är tydligt skrivit, lätt att läsa och snabbt att referera till vid bordet. Alla spelledare värda sitt salt borde kunna köra det efter en genomläsning eller två. Det fungerar också som en utmärkt mall för hur du i praktiken ska köra dina egna Cyber M/77 scenarion.

Oh, en sista grej. De färdiggjorda spelarkaraktärer som följer med boken är feta och jag vill får ett "vill spela!" sug från allihop. Killen som bara är här för att promota sitt band och sjuksköterskestudenten som är en aktiv missbrukare är dock mina favoriter.

5 av 5

Lightshy

Hero
Jag väntar fortfarande på att min beställning ska komma i Lådan ????

luddwig

Lawful evil
Lightshy;n282264 said:
Jag väntar fortfarande på att min beställning ska komma i Lådan ????
Beroende på varifrån du beställde kan PostMords nya rutiner vara en orsak till långa leveranstider. (Jag väntar också.)