God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,677
Scenario: MERP/Rolemaster (GothCon 1994)
Till: MERP
När: 1994
Av: Frans Englund
Jag vet att folk börjat bli nostalgiska för MERP och Rolemaster den senaste tiden. Så låt mig öppna med att systemet inte är värt att vara nostalgiskt över, det är allting som är fel med ”Mer komplexitet är bättre” skolan av design. Jag tittade på statsen och skakade sakta på huvudet innan jag läste vidare. Det har dock väldigt lite med äventyret i sig att göra så det kommer inte påverka min bedömning.
Äventyret utspelar sig Shadow World som är en kampanjvärld till Rolemaster som är väldigt traditionell fantasy med lite sci-fi inslag. Det är en standard rollspel fantasy värld alltså, du behöver inte läsa Shadow World för att hänga med, men det är väll lite kul att veta är saker full Dune inspirerad space opera med rymdskepp och stuff!
Tyvärr öppnar ävenryret med beskeivningar av karaktärerna som är sjukt tråkiga och generiska.
Karaktärerna kommer till en by som ingen (inte de heller) kan lämna på grund av en förbannelse! För att lösa förbannelsen behöver man besöka lite äventyrsplatser och lösa lite problem. Dragplåstret här är megasvåra pussel. Det finns två pussel här, ett shackpussel och ett ordpussel, som jag aldrig hade klarat av. Alltså, jag tror inte jag hade knäckt dem någonsin trots att de är helt rättvisa. Jag har inte sett många liknande pussel i andra dungeons heller och när jag sett dem har de sällan hållit den här kvaliteten.
Så scenariot är väldigt standard, skrivet på ett sätt som gör det svårt att använda för spelledaren, inte särskilt kul beskeivet och handlar inte om mina favoritsaker i sådana här äventyr. Men de där pusslen är briljanta!
4 av 5
Till: MERP
När: 1994
Av: Frans Englund
Jag vet att folk börjat bli nostalgiska för MERP och Rolemaster den senaste tiden. Så låt mig öppna med att systemet inte är värt att vara nostalgiskt över, det är allting som är fel med ”Mer komplexitet är bättre” skolan av design. Jag tittade på statsen och skakade sakta på huvudet innan jag läste vidare. Det har dock väldigt lite med äventyret i sig att göra så det kommer inte påverka min bedömning.
Äventyret utspelar sig Shadow World som är en kampanjvärld till Rolemaster som är väldigt traditionell fantasy med lite sci-fi inslag. Det är en standard rollspel fantasy värld alltså, du behöver inte läsa Shadow World för att hänga med, men det är väll lite kul att veta är saker full Dune inspirerad space opera med rymdskepp och stuff!
Tyvärr öppnar ävenryret med beskeivningar av karaktärerna som är sjukt tråkiga och generiska.
Karaktärerna kommer till en by som ingen (inte de heller) kan lämna på grund av en förbannelse! För att lösa förbannelsen behöver man besöka lite äventyrsplatser och lösa lite problem. Dragplåstret här är megasvåra pussel. Det finns två pussel här, ett shackpussel och ett ordpussel, som jag aldrig hade klarat av. Alltså, jag tror inte jag hade knäckt dem någonsin trots att de är helt rättvisa. Jag har inte sett många liknande pussel i andra dungeons heller och när jag sett dem har de sällan hållit den här kvaliteten.
Så scenariot är väldigt standard, skrivet på ett sätt som gör det svårt att använda för spelledaren, inte särskilt kul beskeivet och handlar inte om mina favoritsaker i sådana här äventyr. Men de där pusslen är briljanta!
4 av 5