Nekromanti Goda exempel på rollspel.nu

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Tydligen är folk stingsliga, retliga, tråkiga och grälsjuka just nu. Det kan vara övergående, det kan vara hösten, det kan vara att jag sitter kvar på jobbet, eller vad som helst som orsakar det.

Vissa upplever det så starkt att de aktivt söker nya forum, vissa skriver nya regler, men det är allmänt en känsla av att det är otrevlig stämning på forumet.

Så vi har alltså en rad exempel på hur vi diskuterar som leder till dålig stämning.

Men vem är det som föregår med gott exempel? Vem skriver bra, och varför är det bra? Vad kan vi gnällspikar lära oss av det, och vart läser man deras inlägg?

Upp och berätta om just den eller de medlemmar som faktiskt bidrar till en trevlig stämning på forumet.

Jag måste åka från jobbet nu, men jag återkommer i ämnet senare.

/Magnus

Ram

Skev
Dante. Jag skiter i det där Vän av ordning-grejset. Alltid trevlig, saklig och med mild ton. Oftast en förnuftets röst på oförnuftets stormiga hav.

Simon. Har aldrig sett honom skriva ett ont ord.

Johan K. Kungen av tumme-upp. Alltid glada tillrop och hejjaramsor.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Ram said:
Dante. Jag skiter i det där Vän av ordning-grejset. Alltid trevlig, saklig och med mild ton. Oftast en förnuftets röst på oförnuftets stormiga hav.

Håller helt med

!Paxen

Swashbuckler
Hans E Magnusson said:
Ram said:

Håller helt med
+1 här också.

Sen vet jag att det majoriteten på wrnu tillhör den här kategorin. Jag känner inte för att hålla på och peka ut vilka jag anser inte tillhör den kategorin. Tycker det räcker med dålig stämning.

EDIT: Tog tid att leta efter en tråd som betydde mycket för mig, som verkligen visar att vi på wrnu inte är folk som bara bråkar. Jag säger inte att vi ska vara übergulliga mot varandra hela tiden, men jag vill gärna att folk tänker efter ibland vad dom egentligen vill säga innan dom skriver.

Bekräfta vi som är kvar-tråden

Lycan

Hero
Ni är jättebra allihopa! Oavsett hur jobbigt vi haft det på sistone och hur mycket vi kan bråka är jag ändå stolt över er, överlag.

Det är så lätt stirra sig blind på det som är dåligt. Men för fan, tänker jag på ALLA ANDRA SVENSKA ONLINEFORUM jag någonsin stött på står sig rollspel.nu riktigt bra i konkurrensen.

Speciellt när man tänker på mycket av användarbasen är nördiga, överintelligenta och aningen excentriska. Jag tycker ändå vi samsas helt okej på en relativt liten yta.

Ni är alla awesome!

- L

Rickard

Urverk speldesign
Möller: Hälsar alltid nytt folk välkomna till forumet.

wilper: Saklig och trevlig. Det var väl han och Hans E Magnusson som började med att säga "god morgon" i vrållådan?

solvebring: Alltid hjälpsam.

Niklas73: Fick mig att inse att jag borde ge beröm också bland min kritik på andras skapelser.

Simon: Utförlig när han väl skriver inlägg, alltid med en trevlig ton på forumet och positiv anda i vrållådan.

Nightowl: Var kungen på OT-forumet, tillsammans med magoo.

Folk som spinner loss i OT-skämtande: Det bidrar med stämningen till forumet, något jag har börjat göra de sista månaderna. För mig är det helt ok med sådan OT så länge det håller sig till 1-2 inlägg i följd. Jag började med det då jag satt och läste gamla inlägg och insåg hur det var mer skämtsam och lekande stämning förr.

---

...och så allt folk som jag har umgåtts med mer än vissa enstaka forums- eller konventsträffar. Debracy, Paxen, Feuflux, Robert Jonsson, Vildkatt och Muggas är exempelvis alltid trevliga och är skämtsamma. Paxen och Debbie bidrar med underhållande länkar i vrållådan och Robert Jonsson leder nog i antalet *hugs* i redan nämnda låda.

/Han som glömde skriva en signatur så det fixade han nu

Ögat

Hero
Storuggla. Jag blir alltid glad när jag läser hans inlägg. Särskilt slutklämmen.

Enhörning.
På bara nitton inlägg höjdes mitt humör rejält.

Sen vill jag passa på att påpeka att jag generellt gillar det andra skriver (alt. väljer att läsa sådant som jag gillar).

chrull

Stockholm Kartell
Magnus Seter. Han kommer in i infekterade trådar och säger som det är, eller kommer med klockrena betraktelser. Han gör det inte bara i infekterade trådar heller...

Recca

Femme Fatale
Jag upplever det som att det sällan hålls med särskilt mycket. Om man skrivit något långt så brukar det alltid vara just en liten del som plockas ut, ibland helt ur kontexten, och sedan kritiseras detta som att man inte sagt nåt vettigt alls. Jag upplever det så i alla fall.

Det är ju roligare att diskutera något om man får höra "jag förstår vad du menar, och på den punkten håller jag med, men just angående det här så undrar jag vad du menar?" än "nu trampade du allt i klaveret här", "det började bra men det här uttalandet får mig att tycka att du är en idiot" etc.

Edit: Observera att jag använder överdrifter och att just de här yttrandena inte skett förr. Jag menar alltså inte att peka ut någon specifik person och om nån känner sig träffad så ber jag om ursäkt (jag gör själv dumma grejer liksom).

Jag gör det själv ibland helt omedvetet men det är nåt jag försöker att inte göra; att stirra sig blind på en del av en mening som man inte gillar och sedan angripa just den meningen, den svaga länken i ett anförande som kanske är bra i övrigt?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Recca said:
Jag upplever det som att det sällan hålls med särskilt mycket. Om man skrivit något långt så brukar det alltid vara just en liten del som plockas ut, ibland helt ur kontexten, och sedan kritiseras detta som att man inte sagt nåt vettigt alls. Jag upplever det så i alla fall.
Tolka det istället som att den som svarar håller med om allt du skrivit, utom just den delen som citerades.

/tobias

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Recca said:
Det är ju roligare att diskutera något om man får höra "jag förstår vad du menar, och på den punkten håller jag med, men just angående det här så undrar jag vad du menar?"
Har du några goda exempel på medlemmar som uppträder så som du tycker är bra? Jag vill gärna lyfta fram dem, och deras sätt att skriva inlägg som folk gillar.

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Gurgeh said:
Tolka det istället som att den som svarar håller med om allt du skrivit, utom just den delen som citerades.

/tobias
En bra idé!

EDIT: Gurgeh är en kille som ofta kommer med bra inlägg. Honom vill jag framhålla som ett gott exempel.

/Magnus

/M

Genesis

Ni dés ni maître
Poppe tycker jag är en jättetrevlig forumit som är duktig på att ge tips och råd om hur man spelar de spel han är förtrogen med.

Niklas73s trådar är alltid trevliga att läsa och kommentera i, för han är så glad och tacksam över minsta lilla förslag och han tar alltid ens synpunkter på allvar.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Johan K, Dante och Magnus Seter -- alla tre väldigt olika till stilen -- bidrar till att sprida positiv vibbar på forumet.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/LVKCRpOewco"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/LVKCRpOewco" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Recca

Femme Fatale
Gurgeh said:
Recca said:

/tobias
Så kan man ju göra förstås och det vore ju logiskt att göra så jämnt egentligen... Men är det så himla mycket begärt med lite faktiskt respons? o.o

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Recca said:
Så kan man ju göra förstås och det vore ju logiskt att göra så jämnt egentligen... Men är det så himla mycket begärt med lite faktiskt respons? o.o
Kort respons är också respons. Jag jämför med en konversation. Det är aldrig så att jag låter Vän av ordning eller chrull eller Vitulv prata i fem minuter, och sen använder jag 10 minuter åt att fundera på hur jag ska svara, och sen pratar jag själv i fem minuter och svarar på alla olika poänger som gjordes.

Oftast svarar jag på lite vad som helst, och ibland på saker som inte ens sagts, och ibland på lite mer och ibland på lite mindre.

Och för mig är diskussionsformen här mycket närmare ett samtal i verkliga livet än t.ex. en brevväxling eller en formell debatt.

Alla ser olika på det. Vissa skriver mycket, vissa skriver lite. Precis som i riktiga livet.

Men för att återknyta till ämnet för tråden, de där goda exemplen? Passa på att ta chansen och visa på inlägg som är trevliga att läsa för just dig.

/Magnus

Recca

Femme Fatale
Jag tycker jag skriver snälla och rara meddelanden för det mesta (när det inte är politik det handlar om). Eller räknas det bara om det är en sån diskussion som vanligtvis lätt spårar ur?

!Paxen

Swashbuckler
Recca said:
Jag tycker jag skriver snälla och rara meddelanden för det mesta (när det inte är politik det handlar om). Eller räknas det bara om det är en sån diskussion som vanligtvis lätt spårar ur?
Jag vill nog säga att det handlar om inlägg överhuvudtaget. Jag själv är ju t.ex jävligt trevlig i trådar som handlar om rollspel, medan jag är ett irritationsobjekt i OT-trådar (oftast), så jag vill absolut inte nominera mig som ett "gott exempel".

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Recca said:
Eller räknas det bara om det är en sån diskussion som vanligtvis lätt spårar ur?
Goda exempel. Det är det enda jag ber om.

Du bestämmer själv vad som räknas.

/M