Goda och förnumstiga råd

Quadrante

Grisbonde
Vilket råd * borde du fått höra när du började spela, eller vilka råd brukar du ge, eller vilka brukar du höra och vill kommentera och ändra på?!

* Om att vara spelledare. Om att vara spelare. Att delta och spela. Om rollspel och rollspelande i allmänhet. Om att bidra. m.m o.s.v …

Luftslottet

Bygger obrukbara drömmar
-Ha kul
-Spela/Läs rollspel även om du inte tror att det skall vara din grej. Du kanske hittar något du tycker om
-Regler är inte alltid så viktigt. Fokusera på helheten istället för en separat regel som inte koms ihåg.

Det svåraste kommer att vara att få ihop tider där alla kan. Investera i personer med god planeringsförmåga. 😀

entomophobiac

Pistoler & Mord
Se ett spels uppgift som att förse dig med inspiration för fortsatt spel. Bli inte sur på ett misslyckat slag eller en annan deltagare tar en scen i en ny riktning—att vad som helst kan hända är den största styrkan rollspel har!

Spela mer one-shots och korta kampanjer med ordentliga slut, istället för öppna evighetskampanjer som fiser av.

Christoffer

It's all pig.
Se ett spels uppgift som att förse dig med inspiration för fortsatt spel. Bli inte sur på ett misslyckat slag eller en annan deltagare tar en scen i en ny riktning—att vad som helst kan hända är den största styrkan rollspel har!

Spela mer one-shots och korta kampanjer med ordentliga slut, istället för öppna evighetskampanjer som fiser av.
Förutom det med one shoots exakt vad jag skulle skrivit. Inte spela det istället för långa kampanjer, spela allt och lär dig spela allt till ett tillfredsställande och ordentligt slut.

Rickard

Urverk speldesign
Hitta på problemen, inte lösningarna. De är upp till spelarna att komma på.

Hitta rätt metoder för att skapa äventyr. (läs Inspectres och fisktanksartikeln du skriver om 15 år)
- det ska inte ta längre än en timme att planera något till spelmötet

Christoffer

It's all pig.
Det var nybörjarråd som fick mig att hoppa till lite inombords!
Själv har jag spelat i 40 år och tycker att det ovanstående känns alldeles orimligt övermäktigt! :gremgrin:

//EvilSpook
Det tycker jag inte! Oavsett vad jag spelar nuförtiden tror jag det mesta landar någonstans vid ett väldigt tillfredställande och naturligt slut, punkter där man känner att nu är det ett bryt för en ny bok, ny säsong, första filmen är slut nu-känsla. Det i sig är ett rätt viktigt råd, att som våga känna efter när något är över. I vår nu 15-spelmöten långa kampanj med gamla lila boxens Mutant har vi hamnat i precis ett sådant läge, kommer nog fler rapporter i tråden så tänkte jag kommentera lite om slutet. Men ja, jag tycker inte det är så svårt egentligen, så mitt råd till mitt unga jag skulle ha varit att att inte vara rädd för att försöka komma dit, det är som ingen magisk sak, bara ett perspektiv att anlägga och kanske ett visst fokus att ha, typ:

Kära Christoffer, spela precis som ni gör, skapa karaktärer till Wastelands, Western eller vad det än är ni spelar, bosätt dem någonstans och dra fram OKQ8:as vägatlas eller någon gammal karta ni ritat själva att ha som er kampanjvärld, utforska och slåss osv, men fokusera in på saker och återinför saker i berättelserna så centrala konflikter börjar kunna ses och spela tills de löses på ett eller annat sätt. Spela för att se om lösningen är en tragedi eller en fet actionfilm, komedi eller något annat. Det låter flummigt, men gör det bara, det är mycket lättare än vad det känns som innan man gjort det ett par gånger. Och belöningen när man kommer dit är helt fantastisk!

JohanL

Champion
För SL: Spelarna har antagligen lägre krav på dig än de du ställer på dig själv. De flesta är så glada att bara få spela att de har hög tolerans för misstag eller att du hade en okreativ dag.

Genesis

Ni dés ni maître
Det första steget är att komma över din självcensur och bli bekväm med att slänga in dina idéer i spelet. Spelet blir inte bättre för att du håller dem tillbaka. Nästa steg är att uppmuntra andra att göra samma sak genom att visa entusiasm när de levererar sina idéer.

Rickard

Urverk speldesign
Vad som är underhållande med rollspel är olika för alla. Det kan ta tid att hitta både din spelstil och förstå gruppens. Men det finns både spel och grupper som passar sig för just dig.

Last edited:
Jag är väldigt nöjd med att jag inte fick några råd när vi började. Det blev liksom ett härligt experimenterade och undersökande. Upplever min "rollspelsbarndom" som en otroligt härlig tid som inte hade kunnat förbättras av goda råd.

Jag skulle nog haft mer nytta av råd efter de första årens spelande. Då började det bli mer intressant att förbättra vissa aspekter.

Något jag däremot hade haft nytta av direkt från början är bättre engelska-kunskaper! Så kanske det skulle varit rådet? Plugga mer engelska? Skulle dock aldrig lyssnat på ett råd som innehållit ordet "plugga"...