Nekromanti Godlike - någon?

PAX

Jordisk Äventyrare
Tänkte höra mig för bland er svenska spelare om någon spelar Godlike och vad ni tycker om regelsystemet i så fall. Verkar ju onekligen lite annorlunda. Både spelet och reglerna.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Godlike

Jag har spelat ett introduktionsäventyr som tog två spelmöten. Reglerna verkade okej vad gäller färdighetsslag. De har löst hur man slår för var man träffar på ett snyggt sätt till exempel. Däremot saknade jag den realism som man skulle vilja ha i ett andra världskriget-rollspel. Alltför många träffar under striderna resulterade inte i någon effekt alls på den träffade. Å andra sidan dog några rollpersoner, så helt odödlig var man inte.

Det roligaste var att försöka använda sin mesiga superkraft så kreativt som möjligt. Min var att göra icke-organiska föremål osynliga.

Det var ungefär så mycket jag lyckades snappa upp på den tiden vi spelade.

/tobias

Jarl

Hero

Jag har spelat samma äventyr (med samma spelledare tror jag :gremsmile:) och min erfarenhet är liknande. Det kändes som man kunde ta rejält med skada innan man helt plötsligt dog.

Kan ju lägga till att superkrafterna ger stor potential till fjanterier, på gott och ont :gremsmile: (som nazister med osynliga kläder...).

Det verkar vara ett helt okej rollspel, om man lyckas komma runt de problem som alltid finns med krigsrollspel.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag har spelat samma äventyr (med samma spelledare tror jag)
Så är det nog, ja. :gremwink:

Kan ju lägga till att superkrafterna ger stor potential till fjanterier, på gott och ont (som nazister med osynliga kläder...).
En kommentar här är att det är viktigt för ett rollspel med superkrafter att man har relativt svaga sådana. Om en rollperson är lika mäktig som Stålmannen kommer han att ha mosat hela den tyska armén och slitit huvudet av Hitler snabbare än man kan säga "Heil!" Med de superkrafter vi hade till vårt förfogande fick man vara kreativ istället.

Det kändes som man kunde ta rejält med skada innan man helt plötsligt dog.
Jag fick intryck av att regelsystemet inte hade något läge för att vara halvskadad. Antingen funkade kroppsdelen till 100% eller inte alls. Lite primitivt för ett krigsspel.

/tobias

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fynda Godlike [OT]

Var idag på Trad i Göteborg, där bland annat Godlike fanns i en REA-korg, det var så billigt att jag fyndade mig ett ex bara för att kika i (det fanns fler om någon mer är hugad).