Mask_UBBT
Hero
Hmmm.... Jag har funderat lite på sistonde....
Som kanke några minns hade jag en tråd för ett tag sedan om en rollspelsidé som utspelade sej i ett scenario likt gamla egypten, med arabliknande/slaviska rövaralfer, förkrympta människdvägspräster och lite annat smått och gott(jag länkar inte, då jag sitter hemma på ett 28.8K modem, och därför inte orkar söka upp den, men den heter "Ny idé, igen!")...
Men nu har jag kommit till ett dilemma. Då i princip hela spelet ska vara väldigt religiöst behöver jag en religion! Såklart! Då jag vill att konstverk, arkitektur och dylikt ska vara starkt inspirerade från gamla egypten måste religionen ha grafiska likheter, exempelvis borde kejsarna avbildas på ungefär samma sätt, och även gudarna. Djurhuvuden och hela kabraket.
När man kommit så här långt tänker man ju; "Jaha, han kommer bara rippa den egyptiska religionen och skaka om den lite..."
Och det är ju ungefär så fallet är. På samma sätt som de flesta fantasyreligioner är rippade från germanska och keltisk mytologi, så kommer jag göra ungefär samma sak. Skillnaden är att folk är betydligt mer vana vid nordisk mytologi än med egyptisk, varför de mycket lättare kan se skillnaden emellan fantasyversioner och annat. Men i detta fall så kommer de flesta förmodligen tänka att jag egentligen bara bytt namnen och dylikt.
Så jag har en tanke; Jag använder den riktiga religionen! Och i detta fall kan jag till och med dra nytta av det faktum att folk ite känner till så mycket om dem, då jag kan göra lite vad jag vill med dem och folk kommer ändå kunna relatera till dem ganska lätt. Det är ju inte jag som kommit på dem, lixom.
Vad jag syftar på är då istället att jag gör samma sak som tidigare, jag tar religionen och förvränger den efter mitt tycke c s använder jag de riktiga gudarnas namn(Ra, Anubis, Isis, Set, Osiris etc.) och utseende. Detta ger mej även möjligheten att skapa uppdelningar i samhället, då man dyrkar olika gudar olika mycket. Vissa dyrkar exempelvis Ra högst av alla, medan andra håller Isis högst. Vissa kulter kanske dykar Set mest, och Anubis får säkerligen en maktgalen päst eller så på sin sida.
Är detta en väldigt dum idé? Den främsta nackdelen kan vara att det ger spelet en känsla av att det skulle vara länkat till vår värld, och något sådant vill jag inte spika eller utesluta. Jag kommer inte köra en Tolkienklycha och säga att "så här såg världen ut från början". Det skulle köra sej med många faktorer, samtidigt som det kan vara intressant om det inte är bekräfat sannt eller falskt.
Är rollspelare smarta nog att koppla bort paraleller i vår värld, åtminstonde delvis, och kunna spela i en annan spelvärld, även om identiska element finns?
Eller kommer det brännmärka världen med en stämpel av lathet, då skaparen tydligen inte Orkade göra en egen religion?
/
Mask
Som kanke några minns hade jag en tråd för ett tag sedan om en rollspelsidé som utspelade sej i ett scenario likt gamla egypten, med arabliknande/slaviska rövaralfer, förkrympta människdvägspräster och lite annat smått och gott(jag länkar inte, då jag sitter hemma på ett 28.8K modem, och därför inte orkar söka upp den, men den heter "Ny idé, igen!")...
Men nu har jag kommit till ett dilemma. Då i princip hela spelet ska vara väldigt religiöst behöver jag en religion! Såklart! Då jag vill att konstverk, arkitektur och dylikt ska vara starkt inspirerade från gamla egypten måste religionen ha grafiska likheter, exempelvis borde kejsarna avbildas på ungefär samma sätt, och även gudarna. Djurhuvuden och hela kabraket.
När man kommit så här långt tänker man ju; "Jaha, han kommer bara rippa den egyptiska religionen och skaka om den lite..."
Och det är ju ungefär så fallet är. På samma sätt som de flesta fantasyreligioner är rippade från germanska och keltisk mytologi, så kommer jag göra ungefär samma sak. Skillnaden är att folk är betydligt mer vana vid nordisk mytologi än med egyptisk, varför de mycket lättare kan se skillnaden emellan fantasyversioner och annat. Men i detta fall så kommer de flesta förmodligen tänka att jag egentligen bara bytt namnen och dylikt.
Så jag har en tanke; Jag använder den riktiga religionen! Och i detta fall kan jag till och med dra nytta av det faktum att folk ite känner till så mycket om dem, då jag kan göra lite vad jag vill med dem och folk kommer ändå kunna relatera till dem ganska lätt. Det är ju inte jag som kommit på dem, lixom.
Vad jag syftar på är då istället att jag gör samma sak som tidigare, jag tar religionen och förvränger den efter mitt tycke c s använder jag de riktiga gudarnas namn(Ra, Anubis, Isis, Set, Osiris etc.) och utseende. Detta ger mej även möjligheten att skapa uppdelningar i samhället, då man dyrkar olika gudar olika mycket. Vissa dyrkar exempelvis Ra högst av alla, medan andra håller Isis högst. Vissa kulter kanske dykar Set mest, och Anubis får säkerligen en maktgalen päst eller så på sin sida.
Är detta en väldigt dum idé? Den främsta nackdelen kan vara att det ger spelet en känsla av att det skulle vara länkat till vår värld, och något sådant vill jag inte spika eller utesluta. Jag kommer inte köra en Tolkienklycha och säga att "så här såg världen ut från början". Det skulle köra sej med många faktorer, samtidigt som det kan vara intressant om det inte är bekräfat sannt eller falskt.
Är rollspelare smarta nog att koppla bort paraleller i vår värld, åtminstonde delvis, och kunna spela i en annan spelvärld, även om identiska element finns?
Eller kommer det brännmärka världen med en stämpel av lathet, då skaparen tydligen inte Orkade göra en egen religion?
/