Nekromanti Gogos, vad är det?

Dewil

Skrivbordsgeneral
På sistone har Traderas avdelning för rollspel och figurspel översvämmats av personer som vill sälja något de kallar Gogos. Jag har ingen aning om vad det är och har inte hittat någon information om företeelsen på webben.

Det förekommer förvisso ständigt att försäljare spammar irrelevanta forum med sina prylar, ungefär som att posta samma inlägg i flera olika diskussionsforum. Skillnaden är att medan Spammar-Sven annonserar ut ett fickdataspel i form av en nyckelring i Target Games-avdelningen så får han det inte sålt, men när Gogos-Gunilla annonserar ut sina Gogos så blir det t.o.m. budgivning.

Det känns som att jag har missat något.

Dewil

Bastardo

Swordsman
Enkelt, men jag har svårt att se vad det har med rollspel att göra? :gremconfused:

Gogos (uttalas gogosch) är ett friterat sockerbröd, ungefär som anisbröd, som sedan vänds i socker. Inte för den som vill vara nyttig i sitt ätande dvs. Men som sagt, vad det har att göra med rollspel på tradera har jag svårt att se.

MrG

Swashbuckler
Go-gos?

Och jag som trodde det var Go-gos alltså lättklädda dansande flickor... men det hoppas jag inte man skaffar över Tradera :gremtongue:

-Gunnar

Rising

Vila i frid
Jag vet vad det verkligen är:

Min sök-fu är typ tusen gånger bättre än din. Jag gick in på tradera, hittade Gogos-artiklarna (Bastardo får tusen knaspoäng för att han trodde att folk sålde friterat sockerbröd via tradera), och letade mig fram till dem där man såg en etikett från leksaksföretaget som sålde dem; som tydligt säger "Dracco Heads". Efter en googling på detta visade det sig komma från ett danskt företag, och många danskar berättade om Dracco-huvudena och om hur de populärt kallas för gogos eller jojos.

Tyvärr har de inget med "spel" som i avvägningsspel att göra. De är bara plastfigurer och har inga värden, regler eller något annat speligt förknippat med sig. Man föreslås leka olika små lekar med dem, som nästan alla är olika varianter på att spela kula. Typ, försök träffa hinken, försök komma så nära strecket som möjligt utan att nå över, försök slå ner motspelarens plastfigurer, m.m. Jag gissar dock att det "roligaste" med dem är att helt enkelt samla på dem.

Själv tycker jag det roligaste med dem är att sidan http://www.dracco.com är helt mofo med typ tusen olika buggar.

I vilket fall som helst så är jag mycket bättre än du på internet. *poserar stolt och självbelåtet*

solvebring

Superhero
Re: Jag vet vad det verkligen är:

Rising said:
Tyvärr har de inget med "spel" som i avvägningsspel att göra. De är bara plastfigurer och har inga värden, regler eller något annat speligt förknippat med sig. Man föreslås leka olika små lekar med dem, som nästan alla är olika varianter på att spela kula. Typ, försök träffa hinken, försök komma så nära strecket som möjligt utan att nå över, försök slå ner motspelarens plastfigurer, m.m. Jag gissar dock att det "roligaste" med dem är att helt enkelt samla på dem.
Det stämmer bra... jag är väldigt ung gentemot andra här, född 87, och jag kan meddela att vi spelade med dessa när vi var runt 9-10 år gamla.
Det är små plastfigurer, drygt tre-fyra centimeter stora, som företäller olika saker och som alla har olika former. Det kan vara allt ifrån timglas, till bilar, kassakskåp, böcker etc. Ja de föreställde i princip allt.
Sedan gjorde man så att man turades om att ställa upp olika gogos vid väggen, sedan sköt man på dem, träffade man motståndarens gogo så att den flyttade på sig så fick man gogosen. :gremwink:
Var ganska kul då... men det är ganska meningslöst i sin grund, och fullständigt meningslöst att slänga pengar på, precis som spelkulor.
Det är helt enkelt små plastfigurer som inte är så mycket mer än en upprepning av kid-kulturer/hobbies som t.ex. hockeybilder, spelkulor, idolbilder etc.
HAHAHA!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Jag vet vad det verkligen är:

Du med din sök-fu, hittade du något om varför en massa dumskallar började spamma Traderas roll- och figurspelsavdelningar med plastpluttarna i vintras?

Dewil