Nekromanti Going Metric, The Final Chapter

Oldtimer

Slava Ukraini!
Tänkte att ni kunde få se detta också... även om målgruppen är utlänningar.

Really Going Metric

Grunden är ju förstås de (i mitt tycke) bedrövliga artiklar som Skip Williams skrev om hur man använder metersystemet i D&D. Jag retade mig så mycket på dem att jag skrev ner motsvarande artiklar utifrån mitt Dunder&Drakar.

Tyck fritt.

/Mikael

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
What he said. (nt)

NT = Notorisk Terminsavslutning

Oldtimer

Slava Ukraini!
Och här är länken på ENWorld:
http://www.enworld.org/forums/showthread.php?t=85715

På ENWorld har kommentarerna inskränkt sig till en tysk spelare som påstod att det var omöjligt att utföra beräkningar i ett metriskt system om man avrundar... :gremconfused:

På WotC:s forum fick jag bara en kommentar där en spelare inte förstod varför jag blev förargad över Skips behandling av metersystemet... :gremcrazy:

Nu när trådarna har fallit bort från första sidorna får jag förmodligen inte fler kommentarer. :gremfrown:

Tydligen är det roligare att kommentera när någon gör något dåligt. :gremtongue:

/Mikael - som i alla fall är nöjd med att få in fyra gremlingar i ett och samma inlägg

P.S. Tack för korslänken från det andra inlägget på WotC:s forum

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det blev i alla fall lite diskussion till sist på Wizards forum. Synd att ENWorld tystnade helt.

Att vi pratar förbi varandra beror kanske på att vi har så helt olika utgångspunkt. För mig är det självklart att en metrisk version skall vara naturligt metrisk, rutorna skall vara hela metrar, alla spelmått i hela meter, osv. För de flesta andra på Wizards verkade det som om de tyckte att överensstämmelsen med det amerikanska originalet, både med mått och antal rutor, är det viktigaste.

/Mikael - bryr sig inte så mycket om rutor i rollspel

Morgath

Warrior
...fast jag förstår inte riktigt varför man inte bara kan säga att en ruta är 1,5m. Jag tycker inte det är krångligt. I Drakar och Demoner (2:a utgåvan tror jag) var väl rutorna 1,5m. Inget jag tyckte var konstigt då på den tiden (och då var jag inte särskilt gammal och vis som jag är nu :gremsmirk:).

Andreas - pseudo-vis

Oldtimer

Slava Ukraini!
fast jag förstår inte riktigt varför man inte bara kan säga att en ruta är 1,5m.
Det är klart man kan. Den tyska översättningen har ju gjort så, till exempel. Men jag tycker inte att 1,5 meter är en smidig grundenhet. 1 meter är klart mycket enklare. Helt enkelt en smaksak... och smaken är ju som bekant olika.

/Mikael - tycker att 1,5 meter smakar illa

Shaggy

Swordsman
Du är konstig. Jag var inte heller gammal och vis, och minns väl att jag på den tiden inte kunde förstå varför de valt en så dum rutstorlek som 1,5 m. Långt senare (efter att jag lärt mig att de inte använder meter i USA) förstod jag varför. Däremot tyckte jag visst inte att det var särskilt konstigt att drakens eldkvast är 17 m.

Bombu

Hero
[color:\\"orange\\"]

Däremot tyckte jag visst inte att det var särskilt konstigt att drakens eldkvast är 17 m.

[/color]

17 är liksom drakarnas hemliga tal :gremgrin:

Jag hoppas det blir rejäla stormar kring det här med 1,5 meters rutorna.

Jag anstränger mig nu :gremcrazy: och försöker "känna efter" om det finns nått som skulle kännas naturligare i rutväg.

1,5 meters rutorna är lite större så där får man mer plats.

1 meters rutorna däremot är mer matematiskt fint och det ger ju en känsla av harmoni och stillhet, man får ju inte heller röra sig lika mycket inom en 1 meters ruta som i en 1,5 meters ruta.

Man skulle kunna tänka sig 30 cm rutor om man stod väldigt still men det verkar väl trångt.

Jag kan egentligen inte se att det är någon större fråga, men efterssom mycket av det vi diskuterar här inte är någon större fråga men vi ändå gör det :gremsmile: så är detta ju principiellt viktigt.

Jag tycker den ursprungliga regelkonstruktören har företräde vid tolkning av rutans storlek. 5 fot motsvarar ganska väl 1,5 meter och därför tycker jag 1,5 meter är den bästa översättningen.

Därmed inte sagt att 1 meters rutor på något sätt skulle förstöra spelet.

Lycka till med rutorna
Bombu

Troberg

Sinister eater
Den uppenbara lösningen

Gör rutorna 2x1 meter, då blir arean nästan rätt och alla siffror blir jämna. Enkelt. Dessutom är det bättre för kentaurer, bortsett från att de bara får springa åt två håll. Man får också plats med större axelpaddar med längre spikar, och det ska man ju inte underskatta.